Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av BakAxel »

Hej, jag har liknande planer.
kör Mopar 440 borrad 0.030, en 446a dvs. med 906-toppar.
sitter smidd vev org. i min men tänker byta vev, stakar och kolvar till något dyrare och sportigare framöver; sitter smidda TRW-kolvar i nu som väger skitmycket.
har köpt ett Edelbrock Proflo XT insug med färdiga fuelrails+fästen, behöver bara komplettera med ett LS-spjällhus, packningar och GM´s 3 bar mapsensor...
jag hade tänkt köpa ett MS3pro-sprut från usa, typ 7000kr med härva (tar det med container, så behövs bara frakt till florida i mitt fall) kommer köra sekventiell tändning och bränsle.

en annan finurlig grej man kan göra är att köpa en Jeep CPS (jeep 4,0 sexorna, 36 dollar) och svarva en bussning så den passar i fördelarhålet, för den passar nämligen direkt i oljepumpsaxeln/drevet... sen har man CPS på sin gamla mopar B eller RB och slipper fördelare.

har planerat att köra singelturbo höger fram, funderar på en BW s475


här har du lite länkar som kan vara intressanta:

http://www.dodgecharger.com/forum/index ... 432.0.html

http://youtu.be/BNzlqlgHOEU

http://www.forabodiesonly.com/mopar/sho ... p?t=119353
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Har du nå koll på hur mycket ett originalblock tål. Och om man är tvungen att byta överfall på veven? Det pratas om att blocken spricker. Men man kan kanske lägga sig lägre på laddningen tills man fixat nytt block att bygga på. vill ju försöka hålla en låg budget.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av BakAxel »

Jadu, det jag hört är väl nånstans runt 6-700 på RB (413,440) med stödgördel och aluöverfall... Men Läste om en som hade just under 1000 på org. Block, antar att den motorn inte körs utanför dynorummet dock och håller säkert inte så länge.

Jag tänkte köra med runt 500 på hjulen och försöka få det att hålla så länge som möjligt, sen blir det att spara till ett Keith black, world products, dart eller koffels place vattenblock.

Håller på att få ihop karossen för tillfället så har inte ens startat 446an som sugmotor än.... Lär ju märka om det håller när man får dit alla grejer och bilen är klar:)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

med rätt trimning så håller blocken. det är cylinder trycken och spikningar som knäcker block inte effekten som tur är :)

mvh jens
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Så du menar jens att jag kan åka med mitt block som det är? vilken effekt är vettigt att lägga sig på på gatan?
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken effekt?? ja det beror på hur bra chassi du har och fästet i däcken mm? vill ju inte du ska åka i diket första gången du gasar med en sån fin bil :)

är bara bottendelen i bra skick och med rätt spel så behövs inga super delar!

med rätt trim så kan man plocka mycket effekt på låga laddtryck och med låga avgastryck då håller det bra. jag hjälper gärna mina kunder med att räkna på koncept.

trw kolvar kan va riktigt bra i en turbo motor de är stadigt byggda och ligger stabilt i loppet. korta smidda super lätta kolvar med mycket kolvspel belastar blocket otroligt mycket :thumbdown:

mvh jens
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Det får du gärna hjälpa mig med också. Har du ett telenr man kan nå dig på så man kan diskutera? Mvh Lennart
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

0738063737 hinner svara bäst mellan 8-11 på dagarna. mvh jens
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Då hör jag av mig imorgon. tack för att du vill hjälpa mig...
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för motor mer exakt? block, toppar, kam, lyftare?? årsmodell? så kan jag läsa på i min mopar bok lite i kväll :D
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Kam
Brand:Mopar Performance
Manufacturer's Part Number:4452783AE
Part Type:Camshaft and Lifter Kits
Product Line:Mopar Performance Purple Camshaft Kits
Summit Racing Part Number:DCC-4452783AE

Cam Style:Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range:Idle-5,800
Intake Duration at 050 inch Lift:228
Exhaust Duration at 050 inch Lift:241
Duration at 050 inch Lift:228 int./241 exh.
Advertised Intake Duration:268
Advertised Exhaust Duration:284
Advertised Duration:268 int./284 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.450 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.458 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.450 int./0.458 exh.
Lobe Separation (degrees):115
Camshaft Gear Attachment:1-bolt
Computer-Controlled Compatible:No
Lifters Included:Yes
Lifter Style:Hydraulic flat tappet
Valve Springs Included:No
Retainers Included:No
Locks Included:No
Valve Stem Seals Included:No
Timing Chain and Gears Included:No
Assembly Lubricant Included:No
Pushrods Included:No
Rocker Arms Included:No
Gaskets Included:No
Valve Springs Required:Yes
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Block J440 gjutnumret såg jag inte nu. tror det var från 1974
Insug Edelbrock streetmaster 440 eller edelbrock torker 2.
hydral Lyftare är allt jag vet.
det är nå portade smog toppar men dom vill jag byta ut till nå bra alutoppar så småning om.

Arp engine bolt kit
Arp main bolt kit
Arp cylinder bolt kit
Arp connection rod bolt kit
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ser förbränings rummen ut i topparna? nån klämspalt?
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Du skrev det där om klämspalt tidigare med, Och jag fattar inte vad du menar… förklara för en dummie. rita och berätta typ. =(
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det ett sådant här öppet förbränings rum?

Bild

eller ett med mycket klämspalt som denna topp?

Bild
Skriv svar