Plast i kanalen med exotiska bränslen, vad är rätt?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Plast i kanalen med exotiska bränslen, vad är rätt?
jag har ju suttit och kollat här en längre tid på sävar och det har diskuterats material och portning åt höger och vänster.
Men nått jag inte blir klok på så är det material till att plasta toppar med.
Det gäller metanol och alutopp.
Plastningen avser strax innan sätet i toppen, alltså i grytan.
Plastningen blir runt om i kanalen/grytan så en "plastring" kommer ju uppstå.
Av den anledningen så tror jag inte att det är nått problem med att det lossnar men.
Men när man blandar in metanol i leken är det mer ovisst.
Jag har ju kört med JB weld som Jens rekomenderat.
Det har funkat, men är nått jävulskt noga med renligheten i kanalen.
Har starkt för mig att jag läst här (finner det inte nu) att det var svårt att få plast att hålla i toppar som flödar metanol genom sig.
Har ni några tips eller tankar om detta?
Skall jag plasta i JBweld och köra?
Skall ju bara åka dragracing med motorn och
Men nått jag inte blir klok på så är det material till att plasta toppar med.
Det gäller metanol och alutopp.
Plastningen avser strax innan sätet i toppen, alltså i grytan.
Plastningen blir runt om i kanalen/grytan så en "plastring" kommer ju uppstå.
Av den anledningen så tror jag inte att det är nått problem med att det lossnar men.
Men när man blandar in metanol i leken är det mer ovisst.
Jag har ju kört med JB weld som Jens rekomenderat.
Det har funkat, men är nått jävulskt noga med renligheten i kanalen.
Har starkt för mig att jag läst här (finner det inte nu) att det var svårt att få plast att hålla i toppar som flödar metanol genom sig.
Har ni några tips eller tankar om detta?
Skall jag plasta i JBweld och köra?
Skall ju bara åka dragracing med motorn och
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
med e85 så är jag inte säker att jb weld är det optimala och på metanol så ska man definitivt ha värre grejor.
tror det finns grejor specielt avsett för metanol, minns linkan här i umeå hade nått i sina toppar, vad var det...? kan ringa han och kolla, eller var det manley eller nå sånt?
tror det finns grejor specielt avsett för metanol, minns linkan här i umeå hade nått i sina toppar, vad var det...? kan ringa han och kolla, eller var det manley eller nå sånt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Jag prata med Erland om det och han hade provat ett Super Epoxy lim som han penslade på ett tunt lager på plasten i kanalen. Det hade fungerat i en motor där dem körde metanol, så det hade jag tänkt pensla på i min JB weldade topp. Jag frågade på speedtalk också och då var det vanlig 2k klarlack som dem rekommenderade, men det verkar lättare och pålitligare med att pensla på epoxy lim än att lacka med klarlack inne i kanalen.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
om man stryker på något sådant som epoxy eller klarlack måste man ju slipa efteråt för att inte ytan skall bli för glatt..
Men det är ju klart det är en idé.
Hört dom som lyckats med scantech knådbar kemisk metall i kanalerna med.
Men met mettis är det svårare att få fram fakta utan att själv ha testat..
Skall försöka få tag på någon som kan detta på typ loctite och se vad dom säger:)
Men det är ju klart det är en idé.
Hört dom som lyckats med scantech knådbar kemisk metall i kanalerna med.
Men met mettis är det svårare att få fram fakta utan att själv ha testat..
Skall försöka få tag på någon som kan detta på typ loctite och se vad dom säger:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
skall göra det, tack för tipsetnorrback skrev:prova en sökning på Belzona på speedtalk.
/Andre'

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Paste-ar in från Speedtalk för dom som inte är registrerade där:
/Andre'
Belzona is fine with alcohol... its dearer than Splashzone ... but with splashzone you will have to coat it . with belzona after 3 years running on methanol tape marks from porting can be still seen in the belzona
_________________
RayJE Carburetors
Brisbane, Australia
Email: ray@rayje.com.au
Ph 0430 227 715
www.rayje.com.au
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
http://www.manex.se/belzona-produkter.htm
det fanns ju en hel del med olika Belzona produkter.
vilket är det tro?
det fanns ju en hel del med olika Belzona produkter.
vilket är det tro?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Det är Supermetall 1111 som dem skriver om på speedtalk, men dem skriver också att det är riktigt dyrt.Tommy Luhr skrev:http://www.manex.se/belzona-produkter.htm
det fanns ju en hel del med olika Belzona produkter.
vilket är det tro?
"over $ 200 A POUND" eller som en annan utryckte det "It is usually high as a giraff pussy"

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
haha, sitter och läser tråden nu.
finns svenska återförsäljare som man kan ringa och höra med..
skall ringa direkt så återkommer jag med pris!
finns svenska återförsäljare som man kan ringa och höra med..
skall ringa direkt så återkommer jag med pris!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
pris 1787:- plus frakt.
Jag beställde
Jag beställde

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
1kg:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169