Så disskuterades lager och vevar och vad som gör smörjningen bättre och sämre,varför dom är byggda som dom är.
Anledningen till att jag startar denna tråden är att jag vill ha reflektioner från folk som kört lagerras och folk som fått sina lager att hålla.
Motorn som vi talar om är ju som vanligt en volvo.
B230 90-talare med bättre lagren.
På ramlager är det spår i övre delen av lagret som fördelar ut oljan från oljehålet i blocket.
undersidan av lagret som ligger i överfallet är ett platt lager likt dom som sitter till vevstaken.
Frågan är om det skulle gå att tjäna nått på oljefilmen om man fortsatte lite med spåren i undre halvan?
Alltså som dom lagren ni ser här

Jag kan ju få för mig att på en högprestanda motor så blir det lite sämmre med oljetillförsel längst ner på ett std lager och oljan ligger då kvar längre och blir varmare än den borde o0ch på det viset blir det en sämre oljefilm.
Mina spekulationer bara och inte baserat på någon vetenskap.
Men skulle tro att det hjälpte lite om man slipade upp spår eller köpte en ny lagersats så man får spår runt hela ramlagret för ny och fräsh olja.
Men det kanske inte går att blanda två lagersatser ens, kan ju vara parade, vet inte det.
Vad tror ni?
Jag har aldrig kört lager ras på en sådan motor, ändå har jag åkt med mycket mettis och vatten i oljan.
kört med ombyggt b20tråg och ombyggd std fullflödes pump med 1,26sek i 60foot.
Inte ett fel var det på lagren efter en säsong.
Men nu vill jag lära mig mer om lager och oljan och dess egenskap.
Erfarenheter ideér och kunskap är välkommet i tråden här