ramlager disskusion långt inlägg, läs gärna

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

ramlager disskusion långt inlägg, läs gärna

Inlägg av Tommy Luhr »

I johan johanssons tråd (mattröda pv:n som åker 8:or här på forumet)
Så disskuterades lager och vevar och vad som gör smörjningen bättre och sämre,varför dom är byggda som dom är.

Anledningen till att jag startar denna tråden är att jag vill ha reflektioner från folk som kört lagerras och folk som fått sina lager att hålla.

Motorn som vi talar om är ju som vanligt en volvo.
B230 90-talare med bättre lagren.

På ramlager är det spår i övre delen av lagret som fördelar ut oljan från oljehålet i blocket.
undersidan av lagret som ligger i överfallet är ett platt lager likt dom som sitter till vevstaken.

Frågan är om det skulle gå att tjäna nått på oljefilmen om man fortsatte lite med spåren i undre halvan?

Alltså som dom lagren ni ser här
Bild

Jag kan ju få för mig att på en högprestanda motor så blir det lite sämmre med oljetillförsel längst ner på ett std lager och oljan ligger då kvar längre och blir varmare än den borde o0ch på det viset blir det en sämre oljefilm.
Mina spekulationer bara och inte baserat på någon vetenskap.

Men skulle tro att det hjälpte lite om man slipade upp spår eller köpte en ny lagersats så man får spår runt hela ramlagret för ny och fräsh olja.
Men det kanske inte går att blanda två lagersatser ens, kan ju vara parade, vet inte det.

Vad tror ni?

Jag har aldrig kört lager ras på en sådan motor, ändå har jag åkt med mycket mettis och vatten i oljan.

kört med ombyggt b20tråg och ombyggd std fullflödes pump med 1,26sek i 60foot.
Inte ett fel var det på lagren efter en säsong.

Men nu vill jag lära mig mer om lager och oljan och dess egenskap.

Erfarenheter ideér och kunskap är välkommet i tråden här
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons okt 29, 2008 12:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

man brukar juh köra lager med spår runtom för att säkra oljetryck till vevtappen.
i övrigt tror jag inte ramlagren skulle må dåligt att köra som de är.

utan man köper två satser till Audi till exempel för att säkra smörjning till vevlagret.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är en idé jag har bara detta.

Man funderar ju på så mycket att man blir grön i ansiktet på kvällarna haha..

Skall ju köra med torrsump och vacum pump nu.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Men en högprestandamotor behöver väl all den lageryta den kan få antar jag.

Ett annat trix är att där oljan kommer in i veven, via bakersta ramlagret på csb,
kan man borra ett hål på motsatta sidan om det hål som redan finns.
Kan vara en dimmension mindre.

Då blir det tryck och flöde i 360 grader istället för i 180 grader som original.
.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

intressant disskution, vad sägs om detta:
Bild
"Nissan bearings to the left and the Honda bearing we are using to the right. The oilfilm can theoreticly hold twise as high load with the right bearing because the aint no holes in them."

gäller iofs inte ramlager utan vevlager men är skrivet av killen som byggde muppen nissan vad jag förstår.. läste där häromdagen..
( http://www.madtech.se/bilder/facts/129.jpg )
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Ursäkta för en oförstående med det högra vevlaget: Hur kommer oljan in? hade likadant på min lancia o det funkade bättre än org.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

genom veven?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Kikade lite: Såklart!*slår huvet i bordet* tack. Men hur som hellst så verkade det funka som bäst utan spår i lagren iaf.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Nisse Hult skrev:Men en högprestandamotor behöver väl all den lageryta den kan få antar jag.

Ett annat trix är att där oljan kommer in i veven, via bakersta ramlagret på csb,
kan man borra ett hål på motsatta sidan om det hål som redan finns.
Kan vara en dimmension mindre.

Då blir det tryck och flöde i 360 grader istället för i 180 grader som original.
.
intressant..
Skall kolla hur veven är byggd.

Men det rör väll endast vevlager, eller hur var det nu, det går olja från ramlager till aggregataxeln väll?
ja på tre har jag för mig så kommer det från huvudkanalen på andra sidan.

Måste tänka ibland.

Vad tror ni om dom små slipade spåren i bilden högst upp?
det är max lageryta i botten men ändå styr det ner oljan mer.
Tydligen skall det vara en fördel med smala lager om man varvar mycket.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Tommy Luhr skrev: Tydligen skall det vara en fördel med smala lager om man varvar mycket.
Fördel pga lägre friktion eller hållbarare?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

låt gissningsleken börja, jag är så trött så jag skall inte ens gissa.
Men det var vad jag blev tillsagd när jag skulle rita upp ett nytt block.
tänkte rita det för b23lager gång direkt.
Men det blev jag avrådd till, smala lager var bättre vid varv.

Hjälp någon insatt och kunnig
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om det är fördel MED spår, vilket vi inte vet :), så måste det ju vara lättare att göra ett runtgående spår i veven och sedan köra med helt platta ramlager och göra så lite hål i dessa som möjligt.. (bara ett litet hål för inkommande olja?) :roll:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Tommy Luhr skrev:låt gissningsleken börja, jag är så trött så jag skall inte ens gissa.
Men det var vad jag blev tillsagd när jag skulle rita upp ett nytt block.
tänkte rita det för b23lager gång direkt.
Men det blev jag avrådd till, smala lager var bättre vid varv.

Hjälp någon insatt och kunnig
även lager-hastigheten blir lägre med ett 230 mot ett 23 lager vilket gynnar högavarvtal, kryssborrning av vev tapparna kan väl vara en väg att gå men är mer aktuellt på en storlagrad motor på höga varv. nä rätt lagerspel o oljetillförsel vid alla varvtal och bra olja är nog melodin. nån som vet hur tex en kina stake serut o beter sig vid 8000rpm gämfört med tex en verdi ??
edit: läste vevlager :doh: morgontrött.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Här är lager till BMW E30 M3 sport EVO, dom varvades det jävligt friskt med i DTM, GR:N, och gr:a. Så något positivt borde det väll finnas med en sådan utformning.

Bild
Bild

Eller?

//Tobbe
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Enligt en artickel i Race tech enginering så var smörjfilmen som starkast utan spår i vevlagret skall se om jag hittar Tidningen, så kan jag posta Artickeln,
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar