Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör apr 19, 2014 3:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 18, 2008 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Inlägg: 814
Ort: Södra Dalsland
Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?

Hur gör dom/ni på driftingbilar? :wink:

MVH Andreas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 18, 2008 10:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Inlägg: 1107
Ort: Nyköping
landa_in_racing skrev:
Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?

Hur gör dom/ni på driftingbilar? :wink:

MVH Andreas


som jag fattat d för så använder man en typ av t-kors o skarvar in på vanliga bromsarnas rör sen vips så har du en hydralisk :D ....Rätta mig om jag har fel?

_________________
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 19, 2008 10:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Inlägg: 511
Ort: Piteå
Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke

_________________
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2008 3:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Inlägg: 832
Ort: skara
varfäör gå in till huvudcylindern? varför inte bara gå med ett t-kors rakt på röret bak?

_________________
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2008 9:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 5994
Ort: Linköping
Torsella:
För att när huvudbromscyl. är omanövrerad släpper den igenom vätskan.

Dvs. trycker man på bromsen kommer man trycka ut vätskan genom handbromscyl. och tvärtom om man drar i handbromsen.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2008 12:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Inlägg: 832
Ort: skara
men inga mängder ju

_________________
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2008 3:04 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2027
Ort: Skellefteå
Nej, inga mängder men om bromstrycket går upp i p-bromsen vätskebehållare istället för i hjulcylindrarna/oken, så bromsar det inget vidare...och tvärt om när man använder P-bromsen.

Det finns system med backventiler också (Sellholms till exempel).

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2008 7:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Inlägg: 832
Ort: skara
ujujuj de låter inte billigt de :doh: :hihi: :hihi:

_________________
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2008 8:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 5994
Ort: Linköping
Thorsella skrev:
men inga mängder ju


Nej, bara den mängden man trycker ur den andra cylindern, alltså den vätskan man vill ha till oken för att få broms.
Det är som sagt inte så mycket, men bromsar som inte fungerar har man ju inte så mycket nytta av.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2009 4:25 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2008 5:01 pm
Inlägg: 30
Ort: Kalix
Jckssn skrev:
Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke


Vad säger SBP om ett sånt bak bromssystem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2009 6:25 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2027
Ort: Skellefteå
Ersätter man mekanisk P-broms med hydraulisk blir Bilprovningen inte glad.

Amatörbyggt och ombyggt fordon kan få lite undantag.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2009 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 905
Ort: Kalmar
kan man kör med både och? lite trevligare med hydraulisk om man ska busa lite.. samt ha kvar wire för bes och parkering..

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2009 8:53 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2027
Ort: Skellefteå
Ja, det är en möjlig variant.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2009 11:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
Inlägg: 162
Ort: Ring Knutstorp
Eftersom jag har tidigare kört med hydraulisk handbroms utan backventil, så vill jag påstå att man
måste ha en
för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.

Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng...... :mad:

Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:

Bild

--------------------------------------------------------------------

Har en D2 handbroms, som funkar fint :)
Bild

jag har separat behållare på handbromsen & den är i sin tur kopplad till backventilen exakt enligt Sellholms beskrivning.

Men monterar man som vissa gör ( vilket jag gjort på min gamla bil)
finns risken att det kan hänga sig, då man ibland forbromsar & sedan drar handbromsen utan att släppa fotbromsen helt - eller tvärt om.

PS - många rallyförare varnar för att ha det kopplat på det sättet :thumbright:

_________________
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda

Kristian Hesselmark


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2009 9:47 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 618
Ort: Eksjö
jag är osäker på hur jag ska koppla in hydralisk handbroms på min rallycross 240.. jag har 2 krets bak.. hur göra? alla jag har sett har ju bara 1 krets bak.. de är ju lite lättare

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010