Koppling B20 förgasar trim

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Pers
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis feb 22, 2005 7:14 pm
Ort: Umeå/Holmsund
Kontakt:

Koppling B20 förgasar trim

Inlägg av Pers »

Jag har tänkt skruva ihop en B20 som jag har liggandes. Det jag har är följande; portad topp, 44 - 37,5 mm ventiler, WEBER 45:or, K-kam, extraktorrör och lättat svänghjul. Vad ska jag skaffa för lämplig koppling till den? Många verkar ju köra sinter men det hade jag inte tänkt använda. Skall ha den till vanlig stads-lek körning.. Fick tips om RAC lamell och tryckplatta av en snubbe men det kändes lite väl saftigt med sånna grejjer, några tips??Jag har tänkt använda M40 låda, det borde väll hålla rätt bra ändå, eller måste man satsa på M45? Vad kan man tro att det blir för effekt i en sådan motor? är 160-170 för högt gissat? Jag har även en NH 48 (tror jag, kankse var NH 49) - Kam, vad tror ni blir bäst, NH- eller K-kammen? ska som sagt användas vid gatkörning
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

Det med kammaxel:
K-kammen e inte så vass
bättre med r-kam isåfall men jag tycker nog du skall ta nh-kammen
Koppling köp en med 4st puckar kostar ca:2000:-
Plast härdar kropp å själ
Pers
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis feb 22, 2005 7:14 pm
Ort: Umeå/Holmsund
Kontakt:

Inlägg av Pers »

Men då blir det ju sinter, ville helst inte ha det.. finns det ingen 240- turbo koppling som kan funka?
Amarace
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2005 6:37 pm
Ort: Dorotea
Kontakt:

Inlägg av Amarace »

Perrrr skrev:Men då blir det ju sinter, ville helst inte ha det.. finns det ingen 240- turbo koppling som kan funka?
Då får använda en låda med fin splines (M45, M46, M47) eftersom turbokopplingen är fin splines.
Pers
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis feb 22, 2005 7:14 pm
Ort: Umeå/Holmsund
Kontakt:

Inlägg av Pers »

Jo M45 isf, men är tex turbo kopplingen ett dåligt alternativ? Finns det verkligen inga andra organiska lameller som duger??? Vad tror ni motoreffekten kan uppskattas till då?
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Jag körde med SAAB 900 Turbo tryckplatta och orginal lamell i min Sugturbo B20 med kanske 130-140 hk. M40 låda och svetsad orginal bakaxel, 195/65 friktionsdäck. Kopplingen slirade inte vad jag kände iallafall trots hård körning mest hela tiden.
I nya amazonen med B21ET kör jag samma tryckplatta fast med sinter, betydligt jobbigare att åka runt i stan med men det funkar.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2565

Går att köra med grovsplines lamellcetrum till turbokopplingen ocskå, passar rakt över, dock är 900 tryckplattan kraftigare om man schimasar in den rätt.
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

jag har väl nästan (så gått som) Köpt lite turbo grejor till B20 av Erik (styv här på forumet) och jag undrar hur mycket orginal kopplingen håller för? och om man skulle ha en turbo koppling (från 240) och grov splains centrum skulle hålla för?

Och hur mycket hålle M40 lådan för om man inte kör som ett svin dagligen?
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Pers
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis feb 22, 2005 7:14 pm
Ort: Umeå/Holmsund
Kontakt:

Inlägg av Pers »

Är det ingen som kört med RAC-koppling då? eller någon annan värre organisk lamell..?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jag har kört med RAC koppling, tungtrampad så inåt H- #¤%/&
men slirar då inte iaf.
Pers
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis feb 22, 2005 7:14 pm
Ort: Umeå/Holmsund
Kontakt:

Inlägg av Pers »

Tror du det är bättre att satsa på en sinter då än en RAC eller liknande? skall som sagt vara bara för vanlig stadskörning och lite lek..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

äre till en sugmotor och till en bil som inte väger överjävligt mkt så skulle jag ha satsat på en RAC (dock är de svåra att få tag på) med organisk lamell.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

sinter er bra :D du får jo med fjærer i navet,da passe det til stadskjøring....... :!: www.clutchnet.com :idea:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

Jag behöver en hel koppling... är det bara att köpa tryckplatta och lamell och slå ihop de? MVH Pär
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
henkes70rezzer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tis sep 07, 2004 8:33 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av henkes70rezzer »

jag ska kör med org lamell+förstärkt tryckplatta, anväder m45 låda
köpt hos kg, gick på ca 3000:- med uttampningslager
åka på breen är karigt
Skriv svar