Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Mikael - Ford Capri 2.9T: Helt nytt motorkoncept sid 25

Inlägg av Mikael S »

Mitt lilla vinterprojekt, funkade så bra med V6:a i sierran så jag sålde av fyran jag pysslade med och köpte mig en 2.9:a istället.

Bilen är en ganska orginal Ford Capri som har fått lite bättre bakaxel osv. Tanken är en allround bil som klarar av drifting, konbana och även jaga lite tider på strippen

Bild

Bild

Specen på själva bilen är följande just nu

Sänkt 40mm fram
Bortplockade lister
MT-75 V6 växellåda
Omsvetsad växelspak
Volvobakaxel
Polyuretan bussningar
Momenstag bak
Skivor bak

Ska köpa coilovers fram om pengarna räcker till samt försöka få ner den en bra bit till i bak. Är även sugen på andra fälgarn med lite djup i så har ni förslag så säg till

Själva motorn kommer bli ett numera ganska beprövat recept. Istället för en liten fyra blir det alltså en 2.9 liters V6 med Garrett GT40 turbo

Specen ser ut så här

Ford 2.9 V6
Portade och renoverade toppar
Kent kamaxelkit (V6T46) 284grader och 11.2 i lyft
Mocal oljekylare
Garret GT40 turbo
Megasquirt ms1 v3.0
MSD Tändförstärkare
MSD Tändspole
Siemens 680cc spridare
10mm bränsleledningar
Bosch 984 bränslepump
KL-Racing intercooler
Samco Siliconslangar
Lintec Sportluftfilter
HKS 60mm Wastegate (kopia)
Egentillverkat pulssplitt grenrör
3.5" Downpipe
3" Avgassystem med 2 Dämpare
3" tryckrör
ARP till svänghjulet

Bränslet har jag inte bestämt mig för än men blir kanske E85. Eftersom det blir ett riktigt snikbygge som vanligt så har jag bara kollat igenom bottendelen, en riktigt renovering får bli nästa år om konceptet funkar. Tror den kommer hålla utmärkt om jag bara håller nere varven under 6700

Har lite byggbilder då

Kamkittet från Kent Cams

Bild

Bild

Motorblocket målat

Bild

Upptäckte att stakarna hade hål borrat för oljesprut på undersidan av kolvens avgassida

Bild

Topplocken försiktigt portade och mirafrästa

Bild

Oljefilter adaptern

Bild

Borstat en massa aluminumdetaljer

Bild
Senast redigerad av Mikael S den mån apr 16, 2012 8:17 pm, redigerad totalt 31 gång.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Lite nya packningar

Bild

12.9 topplocksbult

Bild

Siemens 680cc spridare

Bild

Maskinen ihopplockad :)

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Mikael S den sön nov 30, 2008 10:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jip
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jip »

Dina projekt/bilar är fasansfullt roliga att följa/se!
BMW E34 525i SportLimousine Turbo -94
BMW E30 340i -86 (under uppbyggnad)
http://www.fartverket.se
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

Caprin är bara så grymt snygg :thumbright:

ska bli kul att följa projektet
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta blir roligt att följa som vanligt :thumbright:

tror det blir sjuk snurr i den motorn?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag är väldigt nöjd med Sierrans funktion och vill testa ta detta steget längre med hjälp av lite lätt bearbetade toppar samt en kamaxel som hjälper motorn andas bättre.

Grenröret blir en ganska enkel historia igen, är rackarns trångt så blir tyvär en del kompromissande.
Biten mellan saknas fortfarande för den har jag inte orkat göra klart än :)

Denna gång ska jag ordna mätning av mottryck också :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En bild på den mysiga snurran. Passade på att mäta av allt när jag hade isär den och ska fylla på med siffror på det senare i veckan

Bild
Senast redigerad av Mikael S den sön nov 30, 2008 10:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tänk, jag anade att detta var på gång när du sålde Volvosnurran!

Rätt val, helt säkert. Du kommer få en trevlig bil.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Tänk, jag anade att detta var på gång när du sålde Volvosnurran!

Rätt val, helt säkert. Du kommer få en trevlig bil.

/Gustaf
Även om jag inte är bunden av traditioner så känns det mer rätt med en Ford maskin i Caprin. :)

Räcker att den går som motorn i Sierran gör så blir jag nöjd. Får ju tänka på att Caprin väger 180kg mindre och det gör ju en hel del på prestandan

Har föresten den eviga frågan till dig.
Jag vill regga Caprin med sexan. Givetvis utan turbo.

Vad bör jag komplettera med och vad måste jag göra? Jag har bytt bakaxel, har skivor bak, kör med MT-75 låda, frambromsarna ska få en översyn med sierra v6 skivor och ok , fjäderbenen blir som jag nämnt innan coilovers om allt går som det är tänkt.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Dom sista bilderna som jag har ligger, hit har jag kommit just nu

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du får byta huvudbromscylindern också (så hela bromssystemet är bytt), och sätta på en katalysator. Då är det bara att köra som ombyggt fordon (utan turbo förstås). Vill du regga ärligt med Megasquirt måste du E85-konvertera.

När det gäller bromsarna så kan det vara lite marigt att få det att lira med Sierra fram och Volvo bak. Men jag skulle satsa på en huvudcylinder från Sierra, och laborera med reduceringsventil för bakbromsarna. Annars vore det ju smidigt med Volvo 240-ok fram också, kör du då med 240 huvudcylinder (som ju i praktiken passar på Caprins servo) kommer du ganska enkelt få till balansen. Mazda 323 ventilerade 260-mm skivor lirar med Volvo-oken - och de passar ju utan adapter på Caprins ben med lite filande.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Du får byta huvudbromscylindern också (så hela bromssystemet är bytt), och sätta på en katalysator. Då är det bara att köra som ombyggt fordon (utan turbo förstås). Vill du regga ärligt med Megasquirt måste du E85-konvertera.

När det gäller bromsarna så kan det vara lite marigt att få det att lira med Sierra fram och Volvo bak. Men jag skulle satsa på en huvudcylinder från Sierra, och laborera med reduceringsventil för bakbromsarna. Annars vore det ju smidigt med Volvo 240-ok fram också, kör du då med 240 huvudcylinder (som ju i praktiken passar på Caprins servo) kommer du ganska enkelt få till balansen. Mazda 323 ventilerade 260-mm skivor lirar med Volvo-oken - och de passar ju utan adapter på Caprins ben med lite filande.

/Gustaf
Ja det är enklast att köra med volvo rakt igenom då. Synd att skivorna bak är 280, skulle viljat balansera upp det med större ifram men får väl leva med det. Sierrans skivor är väl 260 också. Hur ställer du dig till att ändra bultmönster fram föresten? Har ju 5x108 ibak nu och skulle antingen köra med det ifram eller 4x108 bak

Ang katalysator är det väl krav snart i alla motorsport grenar så kanske lika bra att smälla på en så det sitter en fast monterad hela tiden
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Äntligen som Fylking säger :wink:
Har väntat och undrat varför inte jag sett någon fin och vass Capri av lite senare års modell :?:

Ser fint ut, och ska blir intressant att följa :thumbright:

Nu vill jag bara se en Opel Monza med en turbomatad Omega 3000 24v sexa sen är cirklen sluten :roll:

Men den får väl någon annan bygga :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Daniel-635 skrev:Äntligen som Fylking säger :wink:
Har väntat och undrat varför inte jag sett någon fin och vass Capri av lite senare års modell :?:

Ser fint ut, och ska blir intressant att följa :thumbright:

Nu vill jag bara se en Opel Monza med en turbomatad Omega 3000 24v sexa sen är cirklen sluten :roll:

Men den får väl någon annan bygga :wink:
Tänk att opel sexa hade jag lite drömmar om också, så för nått år sen så köpte jag och en kompis en omega 3000 24v och hängde på en HX50 på men motorn gick i bitar för minsta lilla så la ner dom planerna :doh:
Senast redigerad av Mikael S den mån dec 01, 2008 3:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Ja vad ska man säga.. Du är som en duracellkanin med smak för laddtryck :lol:
Det ser ju kanon ut! Kommer nog bli en riktigt trevlig motor/bil kombination :thumbright:
Med din hastighet så är det uppstart innan Jul förmodar jag?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

blir en trevlig maskin tror jag :thumbright:

vill minnas att varvstoppet sitter på typ 5500 org på 2,9. vad är det som begränsar org?? skulle gissa på väldigt snäll kam och mjuka ventilfjädrar?
Skriv svar