karmann ghia cab 68
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
karmann ghia cab 68
tjenare stefan här
har hållt på med ghian sen 06 men som med många andra med helrenoveringar så har entusiasmen avtagit med tiden
gjorde däremot ett riktigt ryck för ca ett år sen och fick en hel del gjort efter att min sambo slagit vad med min bror om att respektive bilar skulle vara klara till ströboxers vårmönstring - bugblast - i våras - 08
brorsan renoverar en porsche 914 - länk till den - http://www.stroboxers.se/index.php?opti ... 3&catid=17
men efter att brorsan fått ryggen pajad och min sambo köpt en 64 typ1 så beslutade vi att skjuta upp vadet till nästa bugblast dvs till våren 09
MEN varken tiden eller lusten att greja har kommit tillbaka så jag tänkte att jag startar en tråd här för att kanske få tillbaka entusiasmen
eftersom jag redan har en tråd på ströboxers.se och http://veteranohobbyfordon.egetforum.se ... portal.php
så blir det en hel del bilder och text från båda dom inklippta här
dvs det börjar ca 2 år bakåt i tiden
har hållt på med ghian sen 06 men som med många andra med helrenoveringar så har entusiasmen avtagit med tiden
gjorde däremot ett riktigt ryck för ca ett år sen och fick en hel del gjort efter att min sambo slagit vad med min bror om att respektive bilar skulle vara klara till ströboxers vårmönstring - bugblast - i våras - 08
brorsan renoverar en porsche 914 - länk till den - http://www.stroboxers.se/index.php?opti ... 3&catid=17
men efter att brorsan fått ryggen pajad och min sambo köpt en 64 typ1 så beslutade vi att skjuta upp vadet till nästa bugblast dvs till våren 09
MEN varken tiden eller lusten att greja har kommit tillbaka så jag tänkte att jag startar en tråd här för att kanske få tillbaka entusiasmen
eftersom jag redan har en tråd på ströboxers.se och http://veteranohobbyfordon.egetforum.se ... portal.php
så blir det en hel del bilder och text från båda dom inklippta här
dvs det börjar ca 2 år bakåt i tiden
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
har börjat att kolla upp karrosspassningen på ghian
det började med att karrossen vilade på två st felaktiga domkraftsfästen-typ1?
kapade bort dom frid och fröjd? - nä den gick i alla fall inte ner helt på plattan!
upp med karrossen lite igen och skaka om den så den skulle gå ner- nä
tankarna går genom huvet- [censored] hela bilen är sned - riktigt ser hur pengarna flyger iväg
upptäcker då att bakre vänstra hörnet på plattan är bytt - bingo
vänster sida:

InläggPostat: 07 05 24, 8:12 Rubrik: Svara med citat
har börjat att kolla upp karrosspassningen på ghian
det började med att karrossen vilade på två st felaktiga domkraftsfästen-typ1?
kapade bort dom frid och fröjd? - nä den gick i alla fall inte ner helt på plattan!
upp med karrossen lite igen och skaka om den så den skulle gå ner- nä
tankarna går genom huvet- [censored] hela bilen är sned - riktigt ser hur pengarna flyger iväg
upptäcker då att bakre vänstra hörnet på plattan är bytt - bingo
vänster sida:
[Klicka för att se i fullstorlek]
vänster sida:

höger sida

det började med att karrossen vilade på två st felaktiga domkraftsfästen-typ1?
kapade bort dom frid och fröjd? - nä den gick i alla fall inte ner helt på plattan!
upp med karrossen lite igen och skaka om den så den skulle gå ner- nä
tankarna går genom huvet- [censored] hela bilen är sned - riktigt ser hur pengarna flyger iväg
upptäcker då att bakre vänstra hörnet på plattan är bytt - bingo
vänster sida:

InläggPostat: 07 05 24, 8:12 Rubrik: Svara med citat
har börjat att kolla upp karrosspassningen på ghian
det började med att karrossen vilade på två st felaktiga domkraftsfästen-typ1?
kapade bort dom frid och fröjd? - nä den gick i alla fall inte ner helt på plattan!
upp med karrossen lite igen och skaka om den så den skulle gå ner- nä
tankarna går genom huvet- [censored] hela bilen är sned - riktigt ser hur pengarna flyger iväg
upptäcker då att bakre vänstra hörnet på plattan är bytt - bingo
vänster sida:
[Klicka för att se i fullstorlek]
vänster sida:

höger sida

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
lite grejer från folkabiten

och det är lite kallt i garaget på vintern - ja den sitter i garaget och ja den visar 5 minus

fixade till tanken också - fick slipa bort en hel del rost på undersidan
sprayade ett lager zinc och sen 2 varv med corrostabil svart och sen vattenslipade jag den
lägger på ett lager riktig lack nästa nattvecka

sådärja lackad och klar blev faktiskt väldigt bra förutom lite damm

lite annat som jag ploerat och lackat på jobbet


och det är lite kallt i garaget på vintern - ja den sitter i garaget och ja den visar 5 minus

fixade till tanken också - fick slipa bort en hel del rost på undersidan
sprayade ett lager zinc och sen 2 varv med corrostabil svart och sen vattenslipade jag den
lägger på ett lager riktig lack nästa nattvecka

sådärja lackad och klar blev faktiskt väldigt bra förutom lite damm

lite annat som jag ploerat och lackat på jobbet

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
vänster bakskärm är som sagt krockad och någon mindre vetande alt blind har då kapat bort hela underdelan av skärmen och försökt bygga upp allt med ny handrullad/spöad/hotad plåt - med andra ord allt är snett och vint och passar inte alls
då kommer svaret jag väntat på ifrån stugun av alla ställen
jag bor alltså utanför västerås... stugun ligger 8 mil från östersund... det blir alltså 60 mil till östersund och sen 8 mil till stugun och sen hem igen
tjohoo
nu har jag hämtat ghian
den stog i stugun så det blev en nätt tripp på ca 130 mil på två dagar
men bara man kommer till orsa så är landskapet helt otroligt vackert så det var inte så farligt att åka
när man sen fortsätter uppåt så blir det bara vackrare och vackrare
tyvärr så märks utflyttningen ur småorter av redan ca 10 mil norr om orsa, på vissa orter var säkert hälften av husen övergivna eller till salu
riktigt tråkigt att se då en del av husen är riktigt stora och pampiga och ligger jättefint, stå med igenvuxna trädgårdar och trasiga fönster och allmänt förfallet, helt otroligt vad fort det går
på lördagen åkte vi i alla fall upp och då jag inte skulle hämta ghian förrän på söndagen så tog vi det riktigt lugnt men backarna... halvmilslånga backar med upp till 8% lutning...det går inte fort då, jag hade dessutom lånat morsans laguna -97:a med 1,8 på 90 hk...+ ett släp som väger 590kg tomt! mmm det gick på trean vissa backar
fördelen med backarna är när man kommer upp på toppen så har man en utsikt som man inte är bortskämd med här hemma
väl framma i östersund hos almas faster så väntade en tre rätters middag - lammstek och potatisgratäng och lite vin - he he somnade nästan sittandes
dag två började med att jag gick upp 7 och ringde stugun - och jodå det var bara att komma och hämta bilen det är bara 5 mil! (=10mil)
väl framme så ser jag att taket fortfarande är kvar och jag som redan är grymt stressad ser hur tiden flyger iväg - no problem säger han och tar fram en bensinkap
precis samtidigt sa vi det : usch det här känns fel - att kapa taket av en ghia! - det är ju ungefär som att döpa om en båt eller stjäla skeppsklockan
men men 2-3 minuter senare så hade det blitt en kiruna cab
sen blev det en rundtur jag aldrig glömmer!
höll f-n på att svimma!!!
det låg grejer överallt - alltså det var ordning på prylarna - jag skriver inte namnet eller vad han har-kanske inte är så bra att föra ut det på nätet
kommer plötsligt på att f-n jag måste ju åka!! nu var klockan 10 och släpet ska vara tillbaka kl 20 00...det tog 9 timmar att köra upp så...
väl tillbaka i östersund så åt vi ordentligt och bestämde att första och enda stoppet blir i sveg - ca 25 mil(tror jag) för att tanka och pinka + att lagunans redan anstrända tillvaro nu blev ännu mer ansträngd med runt 400 kg bil som fångar vinden som ett segel börjar dra soppa som en tvärslut dodge van under powermeet
då kommer svaret jag väntat på ifrån stugun av alla ställen
jag bor alltså utanför västerås... stugun ligger 8 mil från östersund... det blir alltså 60 mil till östersund och sen 8 mil till stugun och sen hem igen
tjohoo
nu har jag hämtat ghian
den stog i stugun så det blev en nätt tripp på ca 130 mil på två dagar
men bara man kommer till orsa så är landskapet helt otroligt vackert så det var inte så farligt att åka
när man sen fortsätter uppåt så blir det bara vackrare och vackrare
tyvärr så märks utflyttningen ur småorter av redan ca 10 mil norr om orsa, på vissa orter var säkert hälften av husen övergivna eller till salu
riktigt tråkigt att se då en del av husen är riktigt stora och pampiga och ligger jättefint, stå med igenvuxna trädgårdar och trasiga fönster och allmänt förfallet, helt otroligt vad fort det går
på lördagen åkte vi i alla fall upp och då jag inte skulle hämta ghian förrän på söndagen så tog vi det riktigt lugnt men backarna... halvmilslånga backar med upp till 8% lutning...det går inte fort då, jag hade dessutom lånat morsans laguna -97:a med 1,8 på 90 hk...+ ett släp som väger 590kg tomt! mmm det gick på trean vissa backar
fördelen med backarna är när man kommer upp på toppen så har man en utsikt som man inte är bortskämd med här hemma
väl framma i östersund hos almas faster så väntade en tre rätters middag - lammstek och potatisgratäng och lite vin - he he somnade nästan sittandes
dag två började med att jag gick upp 7 och ringde stugun - och jodå det var bara att komma och hämta bilen det är bara 5 mil! (=10mil)
väl framme så ser jag att taket fortfarande är kvar och jag som redan är grymt stressad ser hur tiden flyger iväg - no problem säger han och tar fram en bensinkap
precis samtidigt sa vi det : usch det här känns fel - att kapa taket av en ghia! - det är ju ungefär som att döpa om en båt eller stjäla skeppsklockan
men men 2-3 minuter senare så hade det blitt en kiruna cab
sen blev det en rundtur jag aldrig glömmer!
höll f-n på att svimma!!!
det låg grejer överallt - alltså det var ordning på prylarna - jag skriver inte namnet eller vad han har-kanske inte är så bra att föra ut det på nätet
kommer plötsligt på att f-n jag måste ju åka!! nu var klockan 10 och släpet ska vara tillbaka kl 20 00...det tog 9 timmar att köra upp så...
väl tillbaka i östersund så åt vi ordentligt och bestämde att första och enda stoppet blir i sveg - ca 25 mil(tror jag) för att tanka och pinka + att lagunans redan anstrända tillvaro nu blev ännu mer ansträngd med runt 400 kg bil som fångar vinden som ett segel börjar dra soppa som en tvärslut dodge van under powermeet
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
fått bort vänstra bakskärmen från donatorbilen, lugn donatorbilen ser ut så här:

skärmen i garaget:

och för att bränna ihop allt har jag köpt en svets
det är en helvi 3 fas 170 a - 4200:- med kolsyreregulator och 5 kg svetstråd:

före semestern så fick jag ett rejält datahaveri så nu har jag en dator med windows 98... om någon nu kommer ihåg det årtalet...så nu ligger min hårddisk och väntar på att jag ska ta den till nån datafirma så dom kan öppna upp den och bränna ut mina bilder
jag har tagit lite mer bilder men den här datorn accepterar inte min kamera...hatar sånt här när det inte funkar
har iaf städat lite i garaget och hämtat ett bord för att ställa upp karossen på medans jag fixar iordning plattan
sen har jag kapat upp en 1303s från 74 för att få tag på irs bakvagnen-4-ledad alltså
en bussmotor(typ 2-) passar rakt på mot urtrampningslagret i den lådan
och så sitter jag och mäter på porsche 911 turbo skivor för att göra distanshylsor i dom - lagren är mycket större än typ1/ghia för att då köra med typ 1 hjullager och distanserna i porsche hubbarna - skivorna i sig är inte större!!! men dom är ventilerade och sen ska jag ju köra med porsche fuchs fälgar
bak köper jag nog omborrade trummor- känns enklast så
kollade lite mer på själva karossen i jakt på spackel...behövde inte jaga så länge den är täckt med det! även på ställen det inte behövs! - original är bilen tennspacklad- funderar på att köpa en sån där sats och prova

skärmen i garaget:

och för att bränna ihop allt har jag köpt en svets
det är en helvi 3 fas 170 a - 4200:- med kolsyreregulator och 5 kg svetstråd:

före semestern så fick jag ett rejält datahaveri så nu har jag en dator med windows 98... om någon nu kommer ihåg det årtalet...så nu ligger min hårddisk och väntar på att jag ska ta den till nån datafirma så dom kan öppna upp den och bränna ut mina bilder
jag har tagit lite mer bilder men den här datorn accepterar inte min kamera...hatar sånt här när det inte funkar
har iaf städat lite i garaget och hämtat ett bord för att ställa upp karossen på medans jag fixar iordning plattan
sen har jag kapat upp en 1303s från 74 för att få tag på irs bakvagnen-4-ledad alltså
en bussmotor(typ 2-) passar rakt på mot urtrampningslagret i den lådan
och så sitter jag och mäter på porsche 911 turbo skivor för att göra distanshylsor i dom - lagren är mycket större än typ1/ghia för att då köra med typ 1 hjullager och distanserna i porsche hubbarna - skivorna i sig är inte större!!! men dom är ventilerade och sen ska jag ju köra med porsche fuchs fälgar
bak köper jag nog omborrade trummor- känns enklast så
kollade lite mer på själva karossen i jakt på spackel...behövde inte jaga så länge den är täckt med det! även på ställen det inte behövs! - original är bilen tennspacklad- funderar på att köpa en sån där sats och prova
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
vred och vände på 911 bromsarna men det verkar inte bättre än att jag måste använda 944 hubbar för att kunna få det att passa
satt och gjorde rent i höger hjulhus fram och upptäckte att det ser riktigt bra ut- det är bara rost längst ner i bakkant där plåten ligger dubbel - har kapat bort det dåliga men har inte svetsat igen det - måste fixa hem plåt först - annars bara ytrost - slipa eller blästra bort- kommer till det längre ner...
har tagit ur lådan med drivaxlar och gjort rent allt samt primat
har tagit bort bärarmarna från donator 1303 bakänden - tyvärr rost på den ena och väl inne i garaget så kändes det lite överkurs med att bygga om till irs - dels jobbet med att passa in dom inre fästena och det faktum att irs bärarmarna är blytunga i jämförelse med original hmm vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra
- anledningen till ev ombyggnation till irs är egentligen att 1303 lådan passar direkt mot typ 2/4 motorerna - så det är inte själva bakvagnen jag vill ha utan lådan i sig - större sprängkåpa/kopplingshus + annat urtrampningslager som passar mot bussmotorns koppling
sen kollade jag på motorn jag har - en 1600 typ 1 - från en 1303...
då har jag alltså fel urtrampningslager till den med -SUCK
det finns satser att köpa som gör om mina kopplingsgafflar till det nyare utförandet - men jag hade liksom tänkt att slippa hålla på med sånt
ska kolla om man kan byta ut diffhuset i en irs låda till mitt svinghus eller äh- jag skiter i det - skaffar en annan koppling till 1600an istället
sen har jag plockat ner framvagnen för blästring och montering av sänksatserna
har en bekant i klubben som har blästerskåp hemma
rattstången har jag också plockat ur då någon före mig har försökt lyfta bilen i den !!! snett och vint - check
sen hörde min styvfarsa av sig och sa att hans bror kan blästra hela karossen på sitt jobb - tjohoo!!!!!
jag ringde honom och frågade hur stort det var och han svarade 600 högt och så kan vi lyfta på tungá grejer med traversen om det behövs!
kanon va?
NÄ
600 högt visade sig dagen efter att jag strippat hela bilen totalt inför blästringen att det är inte 6meter utan 60cm
då har jag ändå sagt att det är hela bilen jag ska blästra...
så nu tänkte jag antingen ringa runt efter en jättekompressor att hyra så jag kan dra av den nere på gården istället eller ringa till en blästringsfirma men det lutar åt att jhag gör det själv
det jag tänkt blästra är hjulhusen- motorrummet- skuffen- rutramen och i kupen eller ja det är ju en cab men ni fattar nog
själva karossen hoppar jag över med blästern för det är så mycket spackel på den... bättre att slipa det istället
satt och gjorde rent i höger hjulhus fram och upptäckte att det ser riktigt bra ut- det är bara rost längst ner i bakkant där plåten ligger dubbel - har kapat bort det dåliga men har inte svetsat igen det - måste fixa hem plåt först - annars bara ytrost - slipa eller blästra bort- kommer till det längre ner...
har tagit ur lådan med drivaxlar och gjort rent allt samt primat
har tagit bort bärarmarna från donator 1303 bakänden - tyvärr rost på den ena och väl inne i garaget så kändes det lite överkurs med att bygga om till irs - dels jobbet med att passa in dom inre fästena och det faktum att irs bärarmarna är blytunga i jämförelse med original hmm vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra
- anledningen till ev ombyggnation till irs är egentligen att 1303 lådan passar direkt mot typ 2/4 motorerna - så det är inte själva bakvagnen jag vill ha utan lådan i sig - större sprängkåpa/kopplingshus + annat urtrampningslager som passar mot bussmotorns koppling
sen kollade jag på motorn jag har - en 1600 typ 1 - från en 1303...
då har jag alltså fel urtrampningslager till den med -SUCK
det finns satser att köpa som gör om mina kopplingsgafflar till det nyare utförandet - men jag hade liksom tänkt att slippa hålla på med sånt
ska kolla om man kan byta ut diffhuset i en irs låda till mitt svinghus eller äh- jag skiter i det - skaffar en annan koppling till 1600an istället
sen har jag plockat ner framvagnen för blästring och montering av sänksatserna
har en bekant i klubben som har blästerskåp hemma
rattstången har jag också plockat ur då någon före mig har försökt lyfta bilen i den !!! snett och vint - check
sen hörde min styvfarsa av sig och sa att hans bror kan blästra hela karossen på sitt jobb - tjohoo!!!!!
jag ringde honom och frågade hur stort det var och han svarade 600 högt och så kan vi lyfta på tungá grejer med traversen om det behövs!
kanon va?
NÄ
600 högt visade sig dagen efter att jag strippat hela bilen totalt inför blästringen att det är inte 6meter utan 60cm
då har jag ändå sagt att det är hela bilen jag ska blästra...
så nu tänkte jag antingen ringa runt efter en jättekompressor att hyra så jag kan dra av den nere på gården istället eller ringa till en blästringsfirma men det lutar åt att jhag gör det själv
det jag tänkt blästra är hjulhusen- motorrummet- skuffen- rutramen och i kupen eller ja det är ju en cab men ni fattar nog
själva karossen hoppar jag över med blästern för det är så mycket spackel på den... bättre att slipa det istället
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
bilen är helt strippad nu för det var meningen att den skulle blästras här i sura men som tur var så ringde jag killen dagen innan och fick då höra att 600 högt inte var 600 cm utan mm... - en vecka tidigare hette det, - jodå den går in!
annars har jag fått en del gjort på jobbet på eftermiddags/natt veckorna:
slipat av och lackat hastighetoch tankmätarna och klockan
slipat rent och lackat
spindlarna
bromsköldarna
drivaxelrören
bakre växellådfästet
pedalstället - har nog skrivit det tidigare
tur man kunde göra det på jobbet - det skitar ju ner nåt urjävligt - körde med trissa på vinkelslipen så det flög rost olja skit och små _meta_lltrådar runt i hela lokalen
upptäckte i duschen efteråt att _meta_lltrådarna fastnar riktigt riktigt bra i hud...
framvagnen slipade jag rent hela och grundade på jobbet sen så svetsade jag lite hål på den hemma- den är även lagad tidigare så egentligen skulle jag vilja byta hela mot en ny men det är ju det där med finansieringen...får ta det sen
svetsade i sänksatserna - det var lite bryderi med insatserna i dom iom att det är en kulbults framvagn så är dom ju inte helt fyrkantiga utan..öh äh skit samma ni vet - actung var till mycket hjälp den kvällen - tack!
nu är iaf högsta läget 1 cm lägre än original sett på själva balken så att säga - borde ge runt 10 cm eller nåt - sen har jag 3 cm till att justera ner den med
kvar är bärarmarna att slipa grunda lacka och så lack på själva framvagnen
just ja styrsnäckan och styrstagen är också kvar
växellådan är också rengjord och primad
eftersom höger hjulhus är lättast att komma åt i garaget just nu så började jag där
enda rosten (förutom ytrost) att fixa var i nederkanten där plåten ligger dubbel hjulhus/värmekanal
sen slipade jag rent allt med rondell och trissa - damm - ja - jag såg ut som en kolgruvearbetare efter men jag har ju högtryckstvätt - måste skaffa en mask av nåt slag - garaget går nu också i 4 bruna toner...har snytit svart i 2 dagar nu
men det blev bra eller ja betydligt bättre iaf - det är ju inte blästrat
svetsade igen skarven på insidan efter! att jag primat... ibland tänker man till naturligtvis brann primern upp och så brände jag igenom plåten
ska fixa det i helgen sen är det bara tre kvar...
min engelske kontakt chris skulle ha haft med sig fuchs till mig men han var lite sen att beställa dom så nu blir det cash istället
jag har ju hela tiden varit inne på fuchs men kollar man fälgar på blocket så får man en uppsättning nya 17" fälgar med däck till samma pris som fuchsen kostar utan däck... beslut beslut
tur att jag inte köpt skivor/trummor med porsche mönster iaf
här kommer lite bilder:



motorn - typ4:a på 85 hk

växellådan - rengjord och grundad

annars har jag fått en del gjort på jobbet på eftermiddags/natt veckorna:
slipat av och lackat hastighetoch tankmätarna och klockan
slipat rent och lackat
spindlarna
bromsköldarna
drivaxelrören
bakre växellådfästet
pedalstället - har nog skrivit det tidigare
tur man kunde göra det på jobbet - det skitar ju ner nåt urjävligt - körde med trissa på vinkelslipen så det flög rost olja skit och små _meta_lltrådar runt i hela lokalen
upptäckte i duschen efteråt att _meta_lltrådarna fastnar riktigt riktigt bra i hud...
framvagnen slipade jag rent hela och grundade på jobbet sen så svetsade jag lite hål på den hemma- den är även lagad tidigare så egentligen skulle jag vilja byta hela mot en ny men det är ju det där med finansieringen...får ta det sen
svetsade i sänksatserna - det var lite bryderi med insatserna i dom iom att det är en kulbults framvagn så är dom ju inte helt fyrkantiga utan..öh äh skit samma ni vet - actung var till mycket hjälp den kvällen - tack!
nu är iaf högsta läget 1 cm lägre än original sett på själva balken så att säga - borde ge runt 10 cm eller nåt - sen har jag 3 cm till att justera ner den med
kvar är bärarmarna att slipa grunda lacka och så lack på själva framvagnen
just ja styrsnäckan och styrstagen är också kvar
växellådan är också rengjord och primad
eftersom höger hjulhus är lättast att komma åt i garaget just nu så började jag där
enda rosten (förutom ytrost) att fixa var i nederkanten där plåten ligger dubbel hjulhus/värmekanal
sen slipade jag rent allt med rondell och trissa - damm - ja - jag såg ut som en kolgruvearbetare efter men jag har ju högtryckstvätt - måste skaffa en mask av nåt slag - garaget går nu också i 4 bruna toner...har snytit svart i 2 dagar nu
men det blev bra eller ja betydligt bättre iaf - det är ju inte blästrat
svetsade igen skarven på insidan efter! att jag primat... ibland tänker man till naturligtvis brann primern upp och så brände jag igenom plåten
ska fixa det i helgen sen är det bara tre kvar...
min engelske kontakt chris skulle ha haft med sig fuchs till mig men han var lite sen att beställa dom så nu blir det cash istället
jag har ju hela tiden varit inne på fuchs men kollar man fälgar på blocket så får man en uppsättning nya 17" fälgar med däck till samma pris som fuchsen kostar utan däck... beslut beslut
tur att jag inte köpt skivor/trummor med porsche mönster iaf
här kommer lite bilder:



motorn - typ4:a på 85 hk

växellådan - rengjord och grundad

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
har slipat och rostlagat bakre hjulhuset, det var inte farligt med rost, det var ett hål i framkant mellan 3 gamla lagningar och sen i bakkant, där var jag lite för snål när jag kapade första gången så när jag skulle svetsa ihop det så blev det bara nya hål efter svetsen så det var bara att göra om det hela, blev bra till slut
över allt så har jag först dragit på ett lager röd corrostabil grundfärg och sen en grå _meta_llgrund till som man penslar på, över det så blir det en svart täckfärg och till slut nån form av underredsmassa
färgen täcker ordentligt på bilderna det är rött slipdamm som syns - mer om det sen...

över allt så har jag först dragit på ett lager röd corrostabil grundfärg och sen en grå _meta_llgrund till som man penslar på, över det så blir det en svart täckfärg och till slut nån form av underredsmassa
färgen täcker ordentligt på bilderna det är rött slipdamm som syns - mer om det sen...

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
börjat att slipa av karossen då jag upptäck ett ca 1,5-2 cm tjockt lager spackel på höger bakskärm som dessutom hade spruckit
on ni ska göra det här så använd ordentlig ansiktsmask och glasögon
för att liksom visa hur dammigt det blir så lägger jag in lite bilder...




spacklet var som sagt ca 1,5 - 2 cm tjockt och helt i onödan visade det sig när jag slipade bort det, jag meanar skärmen är lite bulig men vad fan inte så bulig
on ni ska göra det här så använd ordentlig ansiktsmask och glasögon
för att liksom visa hur dammigt det blir så lägger jag in lite bilder...




spacklet var som sagt ca 1,5 - 2 cm tjockt och helt i onödan visade det sig när jag slipade bort det, jag meanar skärmen är lite bulig men vad fan inte så bulig
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
lite bilder på bilen - obs naken bilder he he...


dammigt blir det som sagt...
[/img]http://i122.photobucket.com/albums/o278 ... 66.jpg[img]




dammigt blir det som sagt...
[/img]http://i122.photobucket.com/albums/o278 ... 66.jpg[img]


-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
högersidan klar - glömde såklart att ta kort på den sidan innan jag vände bilen
plåten bakom passagerardörren är så betydande i hur dörren kommer passa så både den och dörren åkte upp och ner ca 6-7 ggr innan jag tordes punkta dit det
sen en gång till ...
sen var det lite (eller en hel del eg) strul med nederdelen av dörrposten där skärmen går ner i tröskeln
original så bildas det en ficka där som vatten inte kan ta sig ur från - jag tror att jag fick till det men jag kommer borra ett litet dräneringshål där för säkerhets skull - jag har redan borrat en dränering i tröskeln rakt under
nu har ju jag målat på alla delar på isidan innan jag svetsat dit dom så det finns iaf nån färg där - men det mesta brinner nog upp när man svetsar men såklart sdå måste man ju fylla i nåt mer så jag åkte upp till ok och kollade om dom har nån spray för att fylla i hålrum hålrumsvätska alltså...
till dom burkarna så följer det med caps med långa slangar på - ca 40-50 cm
dom ser faktiskt ut som om dom passar på en vanlig sprayburk också ska kolla det senare för då kan man ju dränka det i primer en gång till innan man fyller med vätskan
karossen står ju på ett bord med hjul så det gick riktigt smidigt att bara snurra runt den
med den andra sidan färskt i minnet så började jag med att kapa upp tröskeln och där hittade jag samma förstyvning som på andra sidan fast lite annorlunda bockad- svårt att förklqara men den är sett från sidan inte lika "hög" - vilket är bra för på andra sidan så smiter själva ytterdelen riktigt tajt runt förstyvningen på insidan
men strax bakom dörren så har dom skarvat den och av någon anledning så har dom skarvat så att den nya biten ligger ca 1-1,5 cm längre ut och det kan ge problem med ytterdelen
sen kapade jag en liten bit upp på sidan bakom dörren för där ligger det förstyvning till - tror inte att den finns på kupeerna - den är ca 35 cm eller så - och man måste ju fråga sig hur f*n folk är funtade om man ska byta en förstärkning och då skarvar den 3 ggr istället för att svetsa i en hel bit
josef sa så här om sånt
: - jag har slutat att bry mig, folk är helt enkelt dumma i huvet
tittar man en bit framåt istället så är de främre dörrposten lika rutten som på den andra sidan men nu har jag ju ångan uppe + att jag redan har gjort ett sånt hörn - det är bara att tänka spegelvänt
lite bilder:
jag hade visst en bild ändå på den färdiga sidan

plåten bakom passagerardörren är så betydande i hur dörren kommer passa så både den och dörren åkte upp och ner ca 6-7 ggr innan jag tordes punkta dit det
sen en gång till ...
sen var det lite (eller en hel del eg) strul med nederdelen av dörrposten där skärmen går ner i tröskeln
original så bildas det en ficka där som vatten inte kan ta sig ur från - jag tror att jag fick till det men jag kommer borra ett litet dräneringshål där för säkerhets skull - jag har redan borrat en dränering i tröskeln rakt under
nu har ju jag målat på alla delar på isidan innan jag svetsat dit dom så det finns iaf nån färg där - men det mesta brinner nog upp när man svetsar men såklart sdå måste man ju fylla i nåt mer så jag åkte upp till ok och kollade om dom har nån spray för att fylla i hålrum hålrumsvätska alltså...
till dom burkarna så följer det med caps med långa slangar på - ca 40-50 cm
dom ser faktiskt ut som om dom passar på en vanlig sprayburk också ska kolla det senare för då kan man ju dränka det i primer en gång till innan man fyller med vätskan
karossen står ju på ett bord med hjul så det gick riktigt smidigt att bara snurra runt den
med den andra sidan färskt i minnet så började jag med att kapa upp tröskeln och där hittade jag samma förstyvning som på andra sidan fast lite annorlunda bockad- svårt att förklqara men den är sett från sidan inte lika "hög" - vilket är bra för på andra sidan så smiter själva ytterdelen riktigt tajt runt förstyvningen på insidan
men strax bakom dörren så har dom skarvat den och av någon anledning så har dom skarvat så att den nya biten ligger ca 1-1,5 cm längre ut och det kan ge problem med ytterdelen
sen kapade jag en liten bit upp på sidan bakom dörren för där ligger det förstyvning till - tror inte att den finns på kupeerna - den är ca 35 cm eller så - och man måste ju fråga sig hur f*n folk är funtade om man ska byta en förstärkning och då skarvar den 3 ggr istället för att svetsa i en hel bit
josef sa så här om sånt
: - jag har slutat att bry mig, folk är helt enkelt dumma i huvet
tittar man en bit framåt istället så är de främre dörrposten lika rutten som på den andra sidan men nu har jag ju ångan uppe + att jag redan har gjort ett sånt hörn - det är bara att tänka spegelvänt
lite bilder:
jag hade visst en bild ändå på den färdiga sidan

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
köpte lite plåt av folkabiten

donatorbilen i motljus

oj nu blev det lite fel ordning på bilderna - sorry
kapade upp högertröskeln för den var hemgjord och fick se att förstyvningsplåten
var bortkapad men istället ersatt av en 3 mm balk!
den är ju ca 50 ggr så styv/stark som originalet så den får vara kvar - jobbet med den är också helt ok gjort- ipassning och svetsning alltså

sen så har jag dragit bort plattan ifrån karossen så man kommer åt lite bättre

så här ser insidan av trösklar ut som inte blivit skyddade


donatorbilen i motljus


oj nu blev det lite fel ordning på bilderna - sorry
kapade upp högertröskeln för den var hemgjord och fick se att förstyvningsplåten
var bortkapad men istället ersatt av en 3 mm balk!
den är ju ca 50 ggr så styv/stark som originalet så den får vara kvar - jobbet med den är också helt ok gjort- ipassning och svetsning alltså

sen så har jag dragit bort plattan ifrån karossen så man kommer åt lite bättre

så här ser insidan av trösklar ut som inte blivit skyddade

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar