automat

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

automat

Inlägg av r.friborg »

Hej

jag har ett problem, eller flera egentligen.

Jag överväger att köra prepad th350 låda.
Är det någon som är kunnig inom området som kan förklara stall varv, vid turbo bruk.
Gat vänlighet med manuelt ventilhus.

Beskrivning på hur någon gjort.

Det här med att ha ut räknat stall varv, är det nödvändigt.

Jag skriver ned motorreceptet här. Ni kanske tycker jag ska ha en annan låda.
Eller kanske en rekomendation på stallvarv.

B230 ft
Holset turbo model stor
50 mmWg
Hemknåpat grenrör, Med 500mm*42mm pipor.(Nästan Färdigt)
Race ic med 3" anslutningar
Parner portad topp, med 46mm och 40 mm ventiler.
Megasquirt n Spark. Med 850 tändspole.
788cc msd 6 håls spridare.

Lite allmän automat info eftersökes med andra ord.

Mvh Robert
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Du måste först bygga motorn bromsa den, och kolla vars effekten/vridet ligger, sedan faxar du det till en turbintillverkare i USA som bygger en turbin anpassad för just din motor.

Gatvänlighet... manuellt ventilhus är endast en modifikation i ventilpaketet som gör att du får växla alla växlar manuellt. dvs, du får växla 1-2-3 3-2-1, oavsett hastighet eller last kommer vald växel att ligga i.

Problem kan bli om man kör på för höga växlar i stan etc, då kan lamellerna skadas. Detta problem finns inte med orginal ventilhus. Den växlar automatiskt rätt.

En bil som ska köras/crousas på stan med är trevligare med ett bra shiftkit, så man behåller driven.

Man kan ju ändå växla precis hur man vill utan manuellt ventilhus.

Ett billigare alternativ är ju om du hittar en färdig turbin som passar din motor, du ska ju ha stall varvet där du har högt vrid/effekt.

Andra som vet mer får kommentera!!
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Jag tänker inte köpa en ny turbin.
Det blir alldeles för dyrt.
Jag tänkte snoka tag i begagnade grejer.

I och med att jag har en stor snurra, som kommer att ge laddtryck sent.
Vad tror ni vilka ungefärliga stallvarv. 5000 rpm?
När man läser om automat lådor och så. Så har dom ju sällan högre stallvarv.
Kan du (någon) förklara det mer ingående med stallvarv.
Viktigt är det det förstår jag, men vad betyder det.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

såvitt jag har hört så är det varven som tar död på jänkelådor ...
vet inte om det bara gäller japan-sexor som varvar ~10000 rpm ..

vad ska bilen användas till?
med en stallspeed på 5000 rpm blir det nog helt okörbart på gatan ..
bankörning är nog inte att tala om ...

stallspeeden har jue en del med bakaxelutväxling att göra oxå ..
Older and YZer ....
gruppavolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 19, 2004 12:11 am
Ort: Västervik

Inlägg av gruppavolvo »

stallvarvet är det varv där lådan börjar dra.....inte kul att åka istan med en bil som varvar 5000 innan den rör på sig...
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

gruppavolvo skrev:stallvarvet är det varv där lådan börjar dra.....inte kul att åka istan med en bil som varvar 5000 innan den rör på sig...
det där är ganska förenklat .... de flesta flesta bilar brukar röra sej innan turbinens stallvarv ...

nån annan kan säkert förklara bättre ...
Older and YZer ....
gruppavolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 19, 2004 12:11 am
Ort: Västervik

Inlägg av gruppavolvo »

testar igen!!! stallvarvet kan ju variera för olika turbos beroende på vid vilket varv man vill få upp laddtrycket vid stillastående start....
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

stallvarvet beror mycket på vad motor du har. Det är när turbinen låser ihop helt säg att det är på 5000varv så går bilen framåt även under 5000 men gasar du till så går motorn upp på 5000 direkt innan det drar iväg
man kan kolla detta genom att puttra på högsta växeln och tvärgasa där nålen på varvräknaren stannar där har du turbinens "flashvarv"
Sen detta med preppade låder verkar gå göra på väldigt många sätt. Det finns en uppsjö ventilpaket att välja på med lite olika funktioner sen hur argt lådan växlar beror mycket på oljetrycket i lådan. Riktiga racelådor brukar ha maxtryck hela tiden men då slits grejorna i den betydligt mer

På min Nova har jag en racelåda den är inte trevlig att köra runt med problemet är när man ska växla ner med den så ska man helst stå stilla annars låser den bakhjulen. växla upp går dock mycket bra med den
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Med andra ord så kan man köra med en turbin med lägre stallvarv för att få mer gatvänlighet.
Trots att det inte blir optimal.
Ty ha 3000, 3500 rpm som stall varv

Och ska ma eller inte ha mauelt ventilhus.
Finns det några andra alternativ.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

ja lite lägre stall brukar dom bli trevligare på gatan samt oljan i lådan går mindre varm. Men manuellt ventilhus tycker jag man ska ha om man ska rejsa finns även de som har kvar "frihjulningen" så man kan växla ner oberört
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

r.friborg skrev:Hej

Jag tänker inte köpa en ny turbin.
Det blir alldeles för dyrt.
Jag tänkte snoka tag i begagnade grejer.

I och med att jag har en stor snurra, som kommer att ge laddtryck sent.
Vad tror ni vilka ungefärliga stallvarv. 5000 rpm?

Mvh Robert
Du skall leta efter en fullrace-prepad 8" converter för en liten högvarvig V8. Men om jag ska va ärlig så tycker jag du ska satsa på en manuell låda, typ getrag BMW 528. När du varken har pengar eller rätta kunskapen för att få en automat att fungera.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det finns även turbiner med dubbla stallspeed, en för gata en för race.. kostar förmodligen kulor som satan. och jag kan inte säga själv hur bra det fungerar..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på magnus söderlunds pv så kan han stalla upp mot 6000rpm/höga laddtryck(det är motorns vrid som bestämmer hur mycket stall det blir på en given converter) när han därimot finkör i tex 70km/t så slirar den väldigt lite pågrund av att motorn bara behöver ca 40nm för att driva en lätt pv. han har för övrigt en custom byggd turbo-action 7 tum.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Du skall leta efter en fullrace-prepad 8" converter för en liten högvarvig V8. Men om jag ska va ärlig så tycker jag du ska satsa på en manuell låda, typ getrag BMW 528. När du varken har pengar eller rätta kunskapen för att få en automat att fungera.
Hej

Jag tror nästan att det blir dyrare med en getrag, kopplingen springer iväg rätt rejält. Sedan är ju inte lådan helt gratis heller.
Bearbetningen för att få dit ditt den kostar en slant.

Sen medger jag att kunskapen om automat lådor har jag inte.
Men jag ser det så här det jag inte kan det försöker jag lära mig.
Men jag kanske tror att det är lättare än vad det är att få ditt th350´n

Hur pass mycket bök är det. Jag vill ha automat pga att det är oslagbart på strippen.

Jag måste också säga att det är mycket bra info som alla delar med sig av. Snabba och bra svar, jag börjar få lite mer klarhet i detta ämne nu.

Mvh Robert
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

du fikk noe som kalles SUPERTURBIN (400) til pontiac/gm automat.... tippe du trenger en som "tar" ved 2000rpm ev 3000rpm....ta kontakt med EAT automatlådsevice.... trur du får mer forståelse da..... :D sen får du ÅSSÅ overdriveuniter som passer direkt,både 1å 2gears varianta.... det beste av 2 verdener,BÅDE bra ax å bra ekonomi på landsvegen 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar