automat

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Manuellt ventilhus funkar mycket bra på gatan tycker jag.
Om man har en turbin som stallar lite mer så blir den fin att pysa med också för då slirar den i turbinen då man växlar och då får man mjuka växlingar, trycker man i lite så varvet ökar så blir växlingarna genast distinkta.
Sen blir dom trevliga att köra om man har frihjul på alla växlar, nackdelen är att du inte får nån hjälp att bromsa från motorn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

En fungerande 500 hk race-automat med converter, transbrake, godkänt spakställ mm kostar ca 25000kr. En 4växlad Getrag med SAAB tryckplatta och Dalhems sinter kostar ca 4500kr, och monteringen av Getragen är betydligt enklare.
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Tycker det är räknat lite högt med 25000kr har inte gett i närheten av det för mina lådor sen håller en riktigt preppad racelåda för betydligt mer än 500hk Sen för raktfram åka skulle jag aldrig tveka att åka automatlåda istället för manuell (undantag typ lenco)
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Jag har hittad iallafall 2 st th 350.(prepade)
I 8000 kr klassen. Utan converter. En hade adapter platta till b230 med i det priset.

Jag vill inte vara otacksam för tipsen. Men vad är det som tillkommer förutom converter, oljekyllare spakställ lite jobb med kardan osv.

Jens har du något tips på var jag hittar en 4 växlad getrag till bra pris.
Det är ett alternativ om det blir för dyrt med automat. Jag har väl ca 10 000 kr att tillgå, om jag skakar riktigt hårt i sparbösan.

Vilken saab tryckplatta ska man andvända.



Mvh Robert
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

saab turbo trykkplatta,tror ja det ska vare...... getrag :arrow: tippe det sku vare getrag 5gears....MED LØST KLUTCHHUS.... :!: 262 er 4tr,265 er 5tr 265cr er 5tr(sportsgetrag) med 1-1på 5'an... står på bmw 5-6-7serien,eller på volvo(!!) 264 i 1975-76 som M50-M51......tips:finnes en getrag 280 for bmw m5 serien med 3,6-3,8 motoren.....sen passer enkelte TOYOTA cresida :!: gearkasser å fra toyota supra passer å.siden passer T-56 KASSEN fra noen amerikanske biler ,den er komme som forsterket utgave som heter TKO-600.......JODA :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
joppe-z28
Chevrolet owner
Inlägg: 31
Blev medlem: mån apr 11, 2005 11:55 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av joppe-z28 »

Skall du ta ur mycket effekt ur motorn rekomenderar jag en kraftigare truck låda typ Th 400 alt 4LE 60 med en preppad turbin lite dyrare kanske men styktåligare . anledningen till stallvarv på lådan brukar sitta i vad kam du har ju vassare kam dess högra stall , detta enkelt beskrivet då tomgången ligger ofta högre på vass maskin detta innebär att du inte behöver blåhålla på bromsen och slita ut lameller i lådan så fort bilen skall stå still Dvs lådan driver hårt på tomgång.Th 400 lådan är nog det billigaste alternativet räkna med ca 20-25 lakan för en färdigbyggd låda .Men då kan jag garantera att det håller .Sen kan man ju bygga själv också men det kräver en del kunskaper . Dock vill jag påstå att cheva lådorna är ganska enkelt uppbyggda man behöver inte vara någon einstein för plocka i hop dem .
ventilhus etc går att köpa löst bara att leta sig fram hos de amerikanska byggarna kolla på div US forum där brukar man hitta det mesta dock tror jag det blir billigast an satsa på amerikanskt framför allt nu när dollarn står lågt än att bygga på europeiskt material typ getrag el likn, ett tips är att leta på www.ebay.com efter prylar ,där går det mesta att hitta .
Kan väl bara önska dig lycka till .
Mvh John .
T-mouse forever .
Skriv svar