Bygge av dumpventil

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Bygge av dumpventil

Inlägg av Wikimoe »

Tänkte slänga upp lite bilder på vad jag pysslat med på lediga stunder på jobbet på sistone. Hittade ritningar på internet, minns inte riktigt var men googla så skola ni finna :wink: Om någon här känner igen designen och vill ta åt sig äran för den så varsågod :) har inte följt ritningen till 100% så det blev lite egna lösningar också.
Hur den kommer fungera vet jag inte, återstår väl att se... Det ska sitta en o-ring på kolven som tätar men jag måste hitta en lämplig innan jag svarvar spåret för den.

Bilderna är inte av högsta kvalité men det syns ju vad det är. Vad tror ni, duger den endast som hyllvärmare eller kan den funka som det är tänkt? Ligger det ens i rätt forum?

Om någon moderator tycker att denna "instruktion" duger kanske den platsar i FAQ?

Dumphuset

Bild

Först planar man och borrar i en lämplig bit aluminium.

Bild

Svarva till en liten kona invändigt.

Bild

Svarva ner ytterdiameter (jag hade på tok för grov stång till att börja med, blev onödigt mycket grovbearbetning)

Bild

Ta stickstålet och gör lite fina "ränder" att fästa slangen i i framtiden, samt en liten fas av estetiska skäl.

Bild

Vänd på biten, svarva till ytterdiametern, fasa och svarva invändigt.

Locket

Bild

Kapa till en lämplig bit, plana, fasa och svarva sen ytterdiameter.

Bild

Borra och gänga centrum samt fästhålen. försänkta skruvar för det blev snyggast.

Kolven

Bild

Starta kallsågen igen och vänta en stund på nästa bit.

Bild

Dra i lite spakar och vrid på lite rattar tills det ser ut ungefär så här.

Bild

Kona lite

Fjädertallrik

Bild

Återigen; dra i några spakar tills det liknar något sådant (sett uppifrån)

Bild

Svarva lite till, och borra lite så har du en färdik fjädertallrik. (fastskruvad i locket på bild)

Dumphuset igen

Bild

Hål i dumhuset kan vara bra att ha också. Gör dem gärna symmetriska med skruvhålen i locket så ser det snyggare ut. (jag glömde det :doh: )

Bild

Så ser den ut underifrån monterad och klar.

Bild

Suddig bild på det färdiga resultatet inklusive vakuumanslutning i locket (som jag glömde ta nån bild på)

Bild

Då var det ju bara en liten detalj som fattades, något att sätta dumpventilen i :roll:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

riktigt snygg hantverk!

Men på kolven eller i huset. ska du inte ha ett orings spår så när vaccumet / laddtrycket kommer på ovansidan av kolven inte läcker?

Blev bara en fundering, jag plockade isär min molly dump med ungefär samma konstruktion å där vad det en oring i som tätade mot kolven :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Re: Bygge av dumpventil

Inlägg av Påsen Racing »

Wikimoe skrev:Det ska sitta en o-ring på kolven som tätar men jag måste hitta en lämplig innan jag svarvar spåret för den.
Stod i första inlägget :thumbright:

Ser ju riktigt snygg ut faktiskt, bara te å testa den å se om den funkar bra.

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

tack för kommentarer, ös på med mera :)

Fler bilder på olika detaljer kan ordnas om så önskas.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Bygge av dumpventil

Inlägg av ogge »

Påsen Racing skrev:
Wikimoe skrev:Det ska sitta en o-ring på kolven som tätar men jag måste hitta en lämplig innan jag svarvar spåret för den.
Stod i första inlägget :thumbright:

Ser ju riktigt snygg ut faktiskt, bara te å testa den å se om den funkar bra.

/Påsen
Oooops. :S

Dom säger att det första man blir blind på är ögonen :hihi:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Du kanske vill dela med dig av ritningen ? håller på med en egen modell och kanske man kan få lite inspiration :)
snyggt jobbat :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Föresten angående O-ring så tänkte jag göra en stans och stansa ut en ring ur gummimatta.. Varför köpa nåt liksom :hihi:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Inlägg av palle »

G.Nauta skrev:Du kanske vill dela med dig av ritningen ? håller på med en egen modell och kanske man kan få lite inspiration :)
snyggt jobbat :thumbright:
Håller med. Har en Greddy själv ca 35mm men vill göra en större dump med större area på ventil och denna verkar fin !
Skulle bli glad av en cad fil eller pdf.... :thumbright:
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Googla och ni skola finna. men varför googla själv när nån annan kan göra det åt en? :wink:

http://ritningar.535twinturbo.com/


Den är på 40mm vilket jag tror räcker rätt bra för mig.
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

ja hakar på denna diskussion lite om storleken på dumpen :P

ja har precis köpt en molli dump som ligger på 50mm, en sån måste ju kunna släppa ut rätt så feta mängder med luft, fins de någon som åker med en sådan. min är köpt på creatix
kanske ingen som vet va de e för en ;) men kan testa iaf :D
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Jag har också en molli dump men har inte hunnit provköra med den.. kan åkterkomma när man åkt med den. haha
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

haha ja samma här :P ser ju då riktigt fin ut =) men som sagt återkommer ;)
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

ser ut som en rosencrans dump å dom funkar ju bra!!
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

ooh de låter riktigt bra =) men nu ska vi inte tjata sönder hajnas tråd ;) tacksam för svaret :D
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Hur mycket skulle det kosta att anlita dig att tillverka en 50mm dump?
Blir de lika bra som vilken annan bra dump??
Snyggt hantverk!! :thumbright:
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Skriv svar