Trimma Volvo 740 16v -88
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm
Trimma Volvo 740 16v -88
Hejsan
Har en 740 16v (b234F) som jag tänkte trimma lite gran. Är en första bil så inget seriöst och dyrt utan bara grunderna, hade tänkt mig ungefär;
Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen
Aussie locker eller aga-diff
Vet att bakaxel.se säler aussie, men hur vet jag vilken man ska köpa?
Vad tror ni om detta? Vad hamnar man på i pris, 5000 +/-? Hk/Nm?
Alla svar är hjärtligt välkomna, tips som kritik!
Mvh
Har en 740 16v (b234F) som jag tänkte trimma lite gran. Är en första bil så inget seriöst och dyrt utan bara grunderna, hade tänkt mig ungefär;
Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen
Aussie locker eller aga-diff
Vet att bakaxel.se säler aussie, men hur vet jag vilken man ska köpa?
Vad tror ni om detta? Vad hamnar man på i pris, 5000 +/-? Hk/Nm?
Alla svar är hjärtligt välkomna, tips som kritik!
Mvh
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
Är du ute efter effekt så skippa d där o punga ut ca. 5k till iställe o få en rktigt rolig motor som har storpotenital(sug då förståss, turbo kan bli dyrare/billigare)volvofucko skrev:Hejsan
Har en 740 16v (b234F) som jag tänkte trimma lite gran. Är en första bil så inget seriöst och dyrt utan bara grunderna, hade tänkt mig ungefär;
Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen
Aussie locker eller aga-diff
Vet att bakaxel.se säler aussie, men hur vet jag vilken man ska köpa?
Vad tror ni om detta? Vad hamnar man på i pris, 5000 +/-? Hk/Nm?
Alla svar är hjärtligt välkomna, tips som kritik!
Mvh
effekten ökás med absolut max 20hk då du egentligen inte gjort ngt med själva motorn på d du skrivit...på med extraktor o dubbla 45or+det du skrev så har du en riktigt rolig motor, lr vrf inte gå steget längre o turbokonvertera den?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm
Okej, förstår att det inte är en höjdare att trimma en sugmotor. Är rätt nöjd med effekten nu iförsig då det är första bil och man inte kört så mycket annat än.
Men tänkte ändå om man kunde piska upp den något utan att lägga ut en förmögenhet.
Turbokonvertera är jag bra sugen på men har planer om det lite senare.
Men tänkte ändå om man kunde piska upp den något utan att lägga ut en förmögenhet.
Turbokonvertera är jag bra sugen på men har planer om det lite senare.
okejvolvofucko skrev:Okej, förstår att det inte är en höjdare att trimma en sugmotor. Är rätt nöjd med effekten nu iförsig då det är första bil och man inte kört så mycket annat än.
Men tänkte ändå om man kunde piska upp den något utan att lägga ut en förmögenhet.
Turbokonvertera är jag bra sugen på men har planer om det lite senare.
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Jag har precis satt på extraktor och 2.5", tagit bort balansaxelremmen och satt dit sportluftfilter. Kan återkomma med hur bilen går om du är intreserad. Om du kan/har möjlighet att svetsa lite så vet jag en som säljer 16v extraktor för 1500 med frakt (små justeringar kan behövas, ska prata med honom om mina ändringar). Och sen om du ska köpa 2.5" så gör det på biltema för mekonomens skit rostar bort innan du ens fått på det på bilen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm
Ja, gör gärna det. Är mycket intresserad! Okej, det lät verkligen intressant, lite mer info om vad som behövs svetsas om är också intressant. Tack så jättemycket!krull skrev:Jag har precis satt på extraktor och 2.5", tagit bort balansaxelremmen och satt dit sportluftfilter. Kan återkomma med hur bilen går om du är intreserad. Om du kan/har möjlighet att svetsa lite så vet jag en som säljer 16v extraktor för 1500 med frakt (små justeringar kan behövas, ska prata med honom om mina ändringar). Och sen om du ska köpa 2.5" så gör det på biltema för mekonomens skit rostar bort innan du ens fått på det på bilen.
Mvh
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
3" lmm sitter original.. lr gjorde iaf på min 16VExtraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen
Aussie locker
extrktor gjorde rätt bra skillnad, 2,5" system satt på.
balansrem var klippt, original höfläkt,
sportfilter enbart för att luftburken strök med i en krock,
knackade spridare, e85, och 2,5 bar soppatryck,
prövade att skifta stift men var inte lönt.. gav vinkelslipen i spränkåpan och flyttade vevaxelgivaren istället, hamnade på 25 grader på tomgång,
så började de bli bra fart i pannrummet, köpte en aussie locker å sen gick de att göra stillisar på asfalt på 3:an
total kostnad under 5000, med lockern inräknad.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
Sleeper_86 skrev:3" lmm sitter original.. lr gjorde iaf på min 16VExtraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen
Aussie locker
extrktor gjorde rätt bra skillnad, 2,5" system satt på.
balansrem var klippt, original höfläkt,
sportfilter enbart för att luftburken strök med i en krock,
knackade spridare, e85, och 2,5 bar soppatryck,
prövade att skifta stift men var inte lönt.. gav vinkelslipen i spränkåpan och flyttade vevaxelgivaren istället, hamnade på 25 grader på tomgång,
så började de bli bra fart i pannrummet, köpte en aussie locker å sen gick de att göra stillisar på asfalt på 3:an
total kostnad under 5000, med lockern inräknad.
Tack så jättemycket för det svaret!
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
Det finns flera som kör rally/rallycross med 300hk 16v sug motorer.. Varför inte satsa på extraktor gasare och portad topp?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
Aa, precis. Möjligheten finns ju. Weber skulle inte vara helt fel, men jag förstått är porta toppen inget man gör själv (för att få bästa resultat) och att det kostar en del.air_denka skrev:Det finns flera som kör rally/rallycross med 300hk 16v sug motorer.. Varför inte satsa på extraktor gasare och portad topp?
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
Kan ju vara en ide å byta kammar till några roligare först För 16v flöda ju rätt bra orginal läste i någon annan tråd här att flödet ska räcka till över 220hk så ta de lugnt med toppen du...volvofucko skrev:Aa, precis. Möjligheten finns ju. Weber skulle inte vara helt fel, men jag förstått är porta toppen inget man gör själv (för att få bästa resultat) och att det kostar en del.air_denka skrev:Det finns flera som kör rally/rallycross med 300hk 16v sug motorer.. Varför inte satsa på extraktor gasare och portad topp?
Ja e int bitter!!
Re: Trimma Volvo 740 16v -88
Hej den ska pumpa luft för 236hp vid 7800 rpmAmazon_Sleper skrev:Kan ju vara en ide å byta kammar till några roligare först För 16v flöda ju rätt bra orginal läste i någon annan tråd här att flödet ska räcka till över 220hk så ta de lugnt med toppen du...volvofucko skrev: Aa, precis. Möjligheten finns ju. Weber skulle inte vara helt fel, men jag förstått är porta toppen inget man gör själv (för att få bästa resultat) och att det kostar en del.
avgasknölarna måste man slipa bort
Häls Lacke