Trimma Volvo 740 16v -88

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
volvohasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm

Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av volvohasse »

Hejsan
Har en 740 16v (b234F) som jag tänkte trimma lite gran. Är en första bil så inget seriöst och dyrt utan bara grunderna, hade tänkt mig ungefär;

Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen


Aussie locker eller aga-diff
Vet att bakaxel.se säler aussie, men hur vet jag vilken man ska köpa?

Vad tror ni om detta? Vad hamnar man på i pris, 5000 +/-? Hk/Nm?

Alla svar är hjärtligt välkomna, tips som kritik!

Mvh
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av Rydberg »

volvofucko skrev:Hejsan
Har en 740 16v (b234F) som jag tänkte trimma lite gran. Är en första bil så inget seriöst och dyrt utan bara grunderna, hade tänkt mig ungefär;

Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen


Aussie locker eller aga-diff
Vet att bakaxel.se säler aussie, men hur vet jag vilken man ska köpa?

Vad tror ni om detta? Vad hamnar man på i pris, 5000 +/-? Hk/Nm?

Alla svar är hjärtligt välkomna, tips som kritik!

Mvh
Är du ute efter effekt så skippa d där o punga ut ca. 5k till iställe o få en rktigt rolig motor som har storpotenital(sug då förståss, turbo kan bli dyrare/billigare)

effekten ökás med absolut max 20hk då du egentligen inte gjort ngt med själva motorn på d du skrivit...på med extraktor o dubbla 45or+det du skrev så har du en riktigt rolig motor, lr vrf inte gå steget längre o turbokonvertera den?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
volvohasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm

Inlägg av volvohasse »

Okej, förstår att det inte är en höjdare att trimma en sugmotor. Är rätt nöjd med effekten nu iförsig då det är första bil och man inte kört så mycket annat än.

Men tänkte ändå om man kunde piska upp den något utan att lägga ut en förmögenhet.


Turbokonvertera är jag bra sugen på men har planer om det lite senare.
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

volvofucko skrev:Okej, förstår att det inte är en höjdare att trimma en sugmotor. Är rätt nöjd med effekten nu iförsig då det är första bil och man inte kört så mycket annat än.

Men tänkte ändå om man kunde piska upp den något utan att lägga ut en förmögenhet.


Turbokonvertera är jag bra sugen på men har planer om det lite senare.
okej
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Jag har precis satt på extraktor och 2.5", tagit bort balansaxelremmen och satt dit sportluftfilter. Kan återkomma med hur bilen går om du är intreserad. Om du kan/har möjlighet att svetsa lite så vet jag en som säljer 16v extraktor för 1500 med frakt (små justeringar kan behövas, ska prata med honom om mina ändringar). Och sen om du ska köpa 2.5" så gör det på biltema för mekonomens skit rostar bort innan du ens fått på det på bilen.
volvohasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm

Inlägg av volvohasse »

krull skrev:Jag har precis satt på extraktor och 2.5", tagit bort balansaxelremmen och satt dit sportluftfilter. Kan återkomma med hur bilen går om du är intreserad. Om du kan/har möjlighet att svetsa lite så vet jag en som säljer 16v extraktor för 1500 med frakt (små justeringar kan behövas, ska prata med honom om mina ändringar). Och sen om du ska köpa 2.5" så gör det på biltema för mekonomens skit rostar bort innan du ens fått på det på bilen.
Ja, gör gärna det. Är mycket intresserad! :) Okej, det lät verkligen intressant, lite mer info om vad som behövs svetsas om är också intressant. Tack så jättemycket! :)

Mvh
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av Sleeper_86 »

Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen

Aussie locker
3" lmm sitter original.. lr gjorde iaf på min 16V

extrktor gjorde rätt bra skillnad, 2,5" system satt på.

balansrem var klippt, original höfläkt,
sportfilter enbart för att luftburken strök med i en krock,

knackade spridare, e85, och 2,5 bar soppatryck,

prövade att skifta stift men var inte lönt.. gav vinkelslipen i spränkåpan och flyttade vevaxelgivaren istället, hamnade på 25 grader på tomgång,

så började de bli bra fart i pannrummet, köpte en aussie locker å sen gick de att göra stillisar på asfalt på 3:an

total kostnad under 5000, med lockern inräknad.



Bild
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
volvohasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av volvohasse »

Sleeper_86 skrev:
Extraktor
2,5" avgassystem
Borttagen balansaxelrem
Elfläkt
Sportluftfilter
3" lmm
Uppställt bränsletryck
Höja tändningen genom att skifta plats på två kablar till tändlägesgivaren
Ta bort insugsdämparen

Aussie locker
3" lmm sitter original.. lr gjorde iaf på min 16V

extrktor gjorde rätt bra skillnad, 2,5" system satt på.

balansrem var klippt, original höfläkt,
sportfilter enbart för att luftburken strök med i en krock,

knackade spridare, e85, och 2,5 bar soppatryck,

prövade att skifta stift men var inte lönt.. gav vinkelslipen i spränkåpan och flyttade vevaxelgivaren istället, hamnade på 25 grader på tomgång,

så började de bli bra fart i pannrummet, köpte en aussie locker å sen gick de att göra stillisar på asfalt på 3:an

total kostnad under 5000, med lockern inräknad.



Bild

Tack så jättemycket för det svaret! :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av Dennis Öhman »

Det finns flera som kör rally/rallycross med 300hk 16v sug motorer.. Varför inte satsa på extraktor gasare och portad topp?
volvohasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: ons aug 20, 2008 3:14 pm

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av volvohasse »

air_denka skrev:Det finns flera som kör rally/rallycross med 300hk 16v sug motorer.. Varför inte satsa på extraktor gasare och portad topp?
Aa, precis. Möjligheten finns ju. Weber skulle inte vara helt fel, men jag förstått är porta toppen inget man gör själv (för att få bästa resultat) och att det kostar en del.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Glöm inte bort att du kan lätta bilen också :thumbright: Riv ur allt onödigt såsom inredning, isolering, reservhjul etc och tjäna avsevärt bättre prestanda helt gratis. Kanske inte så kul att lätta om det är bruksbilen dock..
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av Amazon_Sleper »

volvofucko skrev:
air_denka skrev:Det finns flera som kör rally/rallycross med 300hk 16v sug motorer.. Varför inte satsa på extraktor gasare och portad topp?
Aa, precis. Möjligheten finns ju. Weber skulle inte vara helt fel, men jag förstått är porta toppen inget man gör själv (för att få bästa resultat) och att det kostar en del.
Kan ju vara en ide å byta kammar till några roligare först :wink: För 16v flöda ju rätt bra orginal läste i någon annan tråd här att flödet ska räcka till över 220hk så ta de lugnt med toppen du...
Ja e int bitter!!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Trimma Volvo 740 16v -88

Inlägg av Lacke »

Amazon_Sleper skrev:
volvofucko skrev: Aa, precis. Möjligheten finns ju. Weber skulle inte vara helt fel, men jag förstått är porta toppen inget man gör själv (för att få bästa resultat) och att det kostar en del.
Kan ju vara en ide å byta kammar till några roligare först :wink: För 16v flöda ju rätt bra orginal läste i någon annan tråd här att flödet ska räcka till över 220hk så ta de lugnt med toppen du...
Hej den ska pumpa luft för 236hp vid 7800 rpm
avgasknölarna måste man slipa bort

Häls Lacke
Skriv svar