Byte av fördelardrev på B18.. hjälp?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Byte av fördelardrev på B18.. hjälp?

Inlägg av larsat »

hej jag skulle byta fördelare på en b18 motor så såg jag att ena halvan vid sidan av spåret på fördelardrevet var borta.. så tänkte dra upp drevet med en tång & byta det.. men det sitter som bara F**N!! så nu funderar jag på att ta loss oljepumpen & knacka ur de underifrån, värre är att jag försökte få upp ett drev ur en B20 motor som jag skulle byta med, men det sitter lika hårt det om inte hårdare, och när man väl fått upp dreven har man ju ingen aning om hur dom ska sitta, blir det fel sen när man satt ihop motorn igen & i bilen så är de inte så jävla lätt att knacka ur drevet underifrån längre, så de MÅSTE helt enkelt bli rätt... jag ser ju UNGEFÄR hur drevet ska sitta, men det beror ju på hur kammen står & veven har väll inte rört sig nått nu när jag knackat eller så.. så man kan ju alltid hoppas man får dit de nya drevet rätt bara man får ur båda men jag tar VÄLDIGT gärna emot bra tips om detta... hur man får lös dom & hur man kan kolla så drevet sitter rätt om man nu kan se de.. fördelaren går ju inte vrida hur mycke som hellst går det ställa tändningen om drevet är "ett hack fel" ??? :roll: :evil:
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

Inlägg av Palmqvist »

Drevet ska stå ca 35 grader från bulthålet mot blocket. Rotorn ska alltså peka på 1:ans cylinder. Det går inte att ställa tändningen rätt om den hamnar ett hack fel. Får du loss det så är det bara ändra uppifrån det ska inte sitta hårt. Glömde att skriva att du måste nolla motorn först men det hajjar du väl.
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hajj tack så mycke för den infon! polarn kikade förbi förut så vi åkte ut ett par timmar, går ju snabbare när man e 2... knackade ur drevet underifrån på b18, men de gick bara tills spåret för oljepumpen tog i bussningen sedan var det tvärstopp så kapade av axeln ovanifrån med vinkelslip, turligt nog såg de inte ut att flyga ner nå metallspån i blocket, sedan slog vi ner de, den andra axeln från b20 motorn gick lätt att ta ur underifrån & den sitter nu i b18 motorn & snurrar lätt, bussningen tog ingen skada vad som gick att se, och jag TROR att drevet ska sitta rätt nu!
är väll bara hoppas de sitter rätt, me lite tur går de få upp den rätta vägen igen om de skulle va fel, för ta ur motorn de vetifan om man orkar igen hehe ;) tack!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

larsat: huff kor du plages med volvoen :lol: :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar