Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
Kommer inte ihåg, vi mätte upp lagertapparna och la oss en öd över vad som behövdes....kommer inte ihåg vad det var är mått men det har ingen betydelse:)
Jag har kört den här oljan sedan 2001 och har aldrig haft några problem med smörjning eller onormalt slitage (körde BMW m20 från -01 till -05) sen har jag kört nuvarande motor på samma olja sedan -08......bytt filter 1 gång , däremot så brukar jag byta oljan ganska ofta!
Fint med billig olja då kan man byta ofta
/mvh
Jag har kört den här oljan sedan 2001 och har aldrig haft några problem med smörjning eller onormalt slitage (körde BMW m20 från -01 till -05) sen har jag kört nuvarande motor på samma olja sedan -08......bytt filter 1 gång , däremot så brukar jag byta oljan ganska ofta!
Fint med billig olja då kan man byta ofta
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Re: Heavy metal bmw:n
Det finns andra oljor som är billiga också, det är nog bra om man har en med mkt zinksalter i efter vad jag läste om till hojen, det rekommenderas för MC motorer.
OK Q8 har en som heter SBK racing 10W50 helsyntet som går köpa billigt på Swedol (inte på OK).
Dom har kanske andra oljor där också, har inte kikat så noga men vet att endel kör Biltemas turbodiesel olja i hojarna med bra resultat och den innehåller mkt zinksalt (över 1,5%).
OK Q8 har en som heter SBK racing 10W50 helsyntet som går köpa billigt på Swedol (inte på OK).
Dom har kanske andra oljor där också, har inte kikat så noga men vet att endel kör Biltemas turbodiesel olja i hojarna med bra resultat och den innehåller mkt zinksalt (över 1,5%).
Re: Heavy metal bmw:n
Det är på swedol jag har köpt oljan.
Hittade delar av mina gamla anteckningar på vevaxel/spel:
Kartongen som stakarna kom i
Pysslat vidare med kylningen till bakaxeln:
En lite konstig bild med kylaren på plats:
Batterihyllan sitter bakom förarstolen, oljepumpen precis (knappt) bakom den.
Kylaren lite högre, bakom pumpen.
Tyvärr får jag inte dit grejerna så lågt jag hade velat, ville ha allting under oljenivån i bakaxeln.
Men det är lågt..
Man får väl Fylla upp/kolla nivån med pumpen igång eller något.
Hittade delar av mina gamla anteckningar på vevaxel/spel:
Kartongen som stakarna kom i
Pysslat vidare med kylningen till bakaxeln:
En lite konstig bild med kylaren på plats:
Batterihyllan sitter bakom förarstolen, oljepumpen precis (knappt) bakom den.
Kylaren lite högre, bakom pumpen.
Tyvärr får jag inte dit grejerna så lågt jag hade velat, ville ha allting under oljenivån i bakaxeln.
Men det är lågt..
Man får väl Fylla upp/kolla nivån med pumpen igång eller något.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Provade att slipa veven med smärgelduk i vevslipmaskinen.
Vi började med en vevtapp, men det gick inte riktigt som det var tänkt.
Efter att ha tagit ca 1,5 hundring med grov smärgel, sedan kört med finare och finare tills ytan var fin kunde jag konstatera att vi tagit 6 hundradelar
Var inte riktigt meningen att dubbla spelet..
Vad säger ni, kan jag köra med 12-13 hundradelars vevlagerspel?!
Vi började med en vevtapp, men det gick inte riktigt som det var tänkt.
Efter att ha tagit ca 1,5 hundring med grov smärgel, sedan kört med finare och finare tills ytan var fin kunde jag konstatera att vi tagit 6 hundradelar
Var inte riktigt meningen att dubbla spelet..
Vad säger ni, kan jag köra med 12-13 hundradelars vevlagerspel?!
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Det låter väldigt mycket..
Runt 5-8 hundringar brukar vara normalt va?
Runt 5-8 hundringar brukar vara normalt va?
Re: Heavy metal bmw:n
Jo, har kört 7 hundringar nu tror jag. Iaf. 6 hundringar.
Har för mig att jag körde 5 hundringar i pv:n när den skar.
Föreskrivet org. på bmw:n är 3-7 hundringar.
Har för mig att Toffe körde 10 hundringar i volvon?
Har för mig att jag körde 5 hundringar i pv:n när den skar.
Föreskrivet org. på bmw:n är 3-7 hundringar.
Har för mig att Toffe körde 10 hundringar i volvon?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Heavy metal bmw:n
Jag åker 9.5-10.5 hundringar i min motor . kör dock rak olja.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Heavy metal bmw:n
Okej, är det inte jättesmå spel i vitmotorn från början?
Är det både ram och vev?
Hur ser lagren ut nu och förut, om du kört mindre spel tidigare?
Är det både ram och vev?
Hur ser lagren ut nu och förut, om du kört mindre spel tidigare?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Ungefär som när jag slipade in mina ringar, blev bra på dom 3 första cyl, sen för mkt på den 4e för att man hade brottom o slarva, var bara gå tillbaka o öka på dom 3 tidigare. Funkade dock fint iaf..
Re: Heavy metal bmw:n
inte för att de kanske spelar roll. men har nästan 9hundringar ja med i lagerspel i evon.
åker också rak olja.
åker också rak olja.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Jag körde med 50mm vevtapp och 19mm breda lager, maxvarv 7800rpm med 0.085 i spel.
Slaglängd 96mm och borr 87mm med cp-pistons.
10.5.1 i grundkomp Laddtryck 2.1bar. redan vid en släng över 3000rpm.(mycket cylindertryck mao)
H-profilstakar till volvo B230.
Inga problem!
Drog lite siffror så du kan jämnföra lite.
Edit:
Körde 20w/50 olja.
Hade även såna däringa ACL lager.
Oljetryck med 80grader varm olja under 3000rpm 3-3.2bar över 3000rpm ca 6.5-7bar.
Slaglängd 96mm och borr 87mm med cp-pistons.
10.5.1 i grundkomp Laddtryck 2.1bar. redan vid en släng över 3000rpm.(mycket cylindertryck mao)
H-profilstakar till volvo B230.
Inga problem!
Drog lite siffror så du kan jämnföra lite.
Edit:
Körde 20w/50 olja.
Hade även såna däringa ACL lager.
Oljetryck med 80grader varm olja under 3000rpm 3-3.2bar över 3000rpm ca 6.5-7bar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Heavy metal bmw:n
Tackar för lite input
Verkar vara många som ligger mellan 8-10 hundringar i spel.
Jag hade ungefär samma oljetryck som dig då kadetten
Verkar vara många som ligger mellan 8-10 hundringar i spel.
Jag hade ungefär samma oljetryck som dig då kadetten
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Jag kan väl dra lite uppdatering här också, har mest skrivit i lagerspelstråden i avancerad motorteknik.
Jag har iaf. fortsatt att riva motorn, hade hoppats att slippa lyfta toppen.
Men jag såg förstås mer grejer..
Cyl. är runda, men en del nötta och repiga.
Har också märken efter rost, det här var väl en av de värsta.
Kolla nästan vid ND och på mitten..
Sprit är nog inte nyttigt för någon..
Ett par till bilder på andra cyl:
Blockpackningen hade även gett sig iväg lite, speciellt vid 2:ans cyl.
Jag antar att pyramidringarna måste ha läckt lite då.
Tomt block nerställt på ett par fat för mätning av cylindrar.
Nu rök även anslutningarna till bromsservon, så nu slipper jag de där fula pluggarna:
Jag har iaf. fortsatt att riva motorn, hade hoppats att slippa lyfta toppen.
Men jag såg förstås mer grejer..
Cyl. är runda, men en del nötta och repiga.
Har också märken efter rost, det här var väl en av de värsta.
Kolla nästan vid ND och på mitten..
Sprit är nog inte nyttigt för någon..
Ett par till bilder på andra cyl:
Blockpackningen hade även gett sig iväg lite, speciellt vid 2:ans cyl.
Jag antar att pyramidringarna måste ha läckt lite då.
Tomt block nerställt på ett par fat för mätning av cylindrar.
Nu rök även anslutningarna till bromsservon, så nu slipper jag de där fula pluggarna:
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
vilken otur du har med alla maskiner. Tråkigt att finna så mycket frågetecken i motorn när man öppnar den.
Två steg fram och ett tillbaka. Till slut är du i mål
Två steg fram och ett tillbaka. Till slut är du i mål
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Heavy metal bmw:n
Du får räkna med både skavda cylindrar och lite rost i motorn när du åker e85. Skav pga höga cylindertryck som pressar kolven i sidled.
Jag tror ändå att fördelarna överväger nackdelarna, skulle du åka på bensin med samma prestandapotential skulle den kosta minst det femdubbla och fortfarande ge skavda cylindrar.
Mats
Jag tror ändå att fördelarna överväger nackdelarna, skulle du åka på bensin med samma prestandapotential skulle den kosta minst det femdubbla och fortfarande ge skavda cylindrar.
Mats