Sida 147 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör dec 22, 2012 3:49 pm
av j björk
Tackar, men speciellt snabb vet jag inte om jag är..
Dock jobbar jag ganska mycket, tyvärr allt för mycket mad andras grejer så eget blir ofta lidande.

En jäkla massa mätande och justerande på kammar:

Bild

Enl. mina uträkningar står nu avgaskammen på 116 graders centerline, och insugningskammen på 115 grader.
Men måtten på lyft i överlappet är lite märkliga, jag måste ta och rita upp diagram och se om kammarna är asymetriska eller något.

Lite paket har det kommit också, ett som bla. innehöll det här:

Bild

Nu blir det att köra 2 skivig rallykoppling istället..

Lite grejer har hittat in i bilen igen, ett par kort underifrån:

Bild

Bild

Idag kom ett annat efterlängtat paket:

Bild

Jag var lite orolig att det var rätt, tyckte det var lite väl stort :?

Men det stämde :)

Bild

Håller på och försöker placera dem nu, det är inte heller helt lätt..
Den där tryckklockan ställer till med rätt mycket..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör dec 22, 2012 5:07 pm
av knotan
nice, vad är det för mått på snurrorna??

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör dec 22, 2012 6:01 pm
av freddan302
Fränt med efr!

Står 7064 0.83 på kartongen...
Gissar att det är måtten in/ut och a/r på avgas?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 10:13 am
av j björk
Ja, det är 7064:or med .83 hus.
Jag hade tänkt köra 7670:or, men blev övertalad av säljaren att köra de här istället.

Det blir inga rekordeffekter, men det bör bli bra register..
Uträkningar finns tidigare i tråden :)

Måtten som uppges i namnet är kompressorexducier och turbininducier

Kompressorinducier är 52mm turbinexducier är 56mm

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett par bilder på inpassning av ena:

Bild

Bild

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 10:17 am
av E34 RRT
om det inte var trångt och jävligt så nu ser jag att det blir i vilket fall som helst!! :D
du kommer få rekord i fint register :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 11:19 am
av Daniel-635
Det kanske står tidigare i tråden, men jag antar att kompressorn blir bortplockad nu ?

Det ska bli mycket intressant att se hur någon annan skruvar ihop detta på en Rak 6a !
Men av den bakre snurrans placering antar jag att den främre blir högt monterad och att Downpipen kommer gå över bakre grenröret ?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 12:25 pm
av E34 RRT
skall du ta bort kompressorn??

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 2:20 pm
av Pimplaren
Mysiga grejer! :)

Vart handlade du kopplingen?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 4:06 pm
av j björk
Daniel, det var så länge sedan du kommenterade i tråden så jag började tro att du inte läste den längre :wink:
Det är precis som du säger, främre turbon högt monterad. Avgasröret ner över bakre grenröret.

Kompressorn har jag inte tänkt använda längre, tror inte jag ska ha något större behov av den.

Kopplingen har jag handlat på summit.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 4:25 pm
av E34 RRT
du som handlar mycket från summit går du alltid via tullen eller?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 23, 2012 8:13 pm
av Daniel-635
Jag är en flitig läsare, men har inte kommenterat så mycket senaste tiden :oops:

Får väl passa på att fråga nu, är det Biltemas Diesel / Vatten Pump du ska ha till Oljekylet på bakaxeln ?
(Den har jag köpt för Turbo returoljan på min bil)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån dec 24, 2012 10:18 am
av stromberg
de måste vara Biltema pumpen, har för mig jag såg en bild där man såg kartongen här i tråden... å den ser väldigt lik ut den jag köpte som jag ska ha till bakaxel kylning på 242... hörde en förklaring på ljudet från den pumpen, någonstans imellan en JAS och en stenkross.. ja är det inte värre så... :) GOD JUL på er..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis dec 25, 2012 11:59 am
av erikjakan
Daniel-635 skrev:Jag är en flitig läsare, men har inte kommenterat så mycket senaste tiden :oops:

Får väl passa på att fråga nu, är det Biltemas Diesel / Vatten Pump du ska ha till Oljekylet på bakaxeln ?
(Den har jag köpt för Turbo returoljan på min bil)
jag har rasat 2 såna på asconan, vart dyra ras...

Den klarar inte värmen från oljan om man ligger på lite.

Köp en riktig pump från USA med vitondrev och fläktkylning istället.

MVH Erik

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis dec 25, 2012 4:31 pm
av j björk
Jagg skickar så mycket som möjligt i container.
Hur de gör med tullen vet jag inte..

Ja, det är biltema pumpen. Kugghjulsmodellen.
Det verkar vara ganska många som använder dem till oljeretur, vad man har sett verkar det väl fungera för de flesta.
(dock inga jag känner vad jag vet)
Jag har dock kört ihjäl en när jag pumpat spillolja med den för länge sedan. Kan varit tjockt bottenklegg ev. kommer inte riktigt ihåg..
Den brände lindningarna i motorn iaf.

Här har jag tänkt att det ska blåsa kylluft på den, och så är det ju ingen katastrof om den havererar för mig.

Till slut ett nästan färdigt grenrör:

Bild

Bild

Bild

Monterat:

Bild

Bild

Gott om plats:

Bild

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis dec 25, 2012 5:28 pm
av erikjakan
Bra kylning till den är nog inte fel!

Blir turboras direkt om pumpen stannar och man har lite belastning på turbosarna.

En tank med avluftning som pumpen suger ifrån är nog rätt smart. :)!

/erik