
Vid den här tiden gick dom snabbaste VW'na med sugmotor runt 12.3 sekunder. Med minräknarens hjälp så konstaterade jag att det inte skulle vara så svårt att uppnå, bara man byggde rätt kombination.
En 2387 cc planderades och en hög med delar införskaffades. Som vanligt när det gäller trimdelar från USA så passade inte något ihop alls.
I stora drag var motorn byggd så här:
94 mm Mahle Cylindrar med superlätta JE kolvar och uppflyttad kolvbult (24 mm höjd)
SCAT 86 mm vev med fläns och grövre (VW typ4) ramlager.
Carrillo 5.7" stakar
Engle FK-89 kam
Pauter 1.5 rullvippor
CB Performance Wedge port toppar (I stort sett orginalgjutning) med 46 x 37 ventiler portad av JPM i Helsingborg.
Gene Berg 52 mm förgasare (Modifierad 48 IDA) med 44 mm halsring
Detta kopplades till en tätsegad låda och M/H 215 breda DOT däck.