10 sekunders VW med sugmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Roman
Ganska mycket laddtryck

10 sekunders VW med sugmotor

Inlägg av Roman »

Bygget började hösten 2005. En -59:a VW typ i välbevarat skick hade införskaffats redan 2003 som utgångsobjekt och 2005 var jag ruskigt trött på att åka med orginal 30 hästar. Bilen hade bevisligen inte vaxats sedan tidigt 70-tal då det var matt under bakre regplåten förutom en rand efter den gamla länsskylten. Plåtmässigt var den däremot fantastisk!
Bild

Vid den här tiden gick dom snabbaste VW'na med sugmotor runt 12.3 sekunder. Med minräknarens hjälp så konstaterade jag att det inte skulle vara så svårt att uppnå, bara man byggde rätt kombination.

En 2387 cc planderades och en hög med delar införskaffades. Som vanligt när det gäller trimdelar från USA så passade inte något ihop alls.
I stora drag var motorn byggd så här:
94 mm Mahle Cylindrar med superlätta JE kolvar och uppflyttad kolvbult (24 mm höjd)
SCAT 86 mm vev med fläns och grövre (VW typ4) ramlager.
Carrillo 5.7" stakar
Engle FK-89 kam
Pauter 1.5 rullvippor
CB Performance Wedge port toppar (I stort sett orginalgjutning) med 46 x 37 ventiler portad av JPM i Helsingborg.
Gene Berg 52 mm förgasare (Modifierad 48 IDA) med 44 mm halsring

Detta kopplades till en tätsegad låda och M/H 215 breda DOT däck.
Senast redigerad av Roman den tis dec 23, 2008 8:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Under vintern hade jag varit lite kaxig på VW-forumen och berättat att jag visste hur man byggde en 11 sekunders VW.
Jag vart helt utdömd... Nybörjare och bygga en snabbare bil än alla andra? Det går ju inte...

I delar innan slutmontering:
Bild

Vevaxel, Scat 86 mm med typ4 ramlager och fläns:
Bild

Så här såg den ut när den var klar:
Bild
Senast redigerad av Roman den tor dec 25, 2008 2:20 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

Hur fränt som helst!! :thumbright:
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Motorn bromsades till 228 hästar och dagen efter var det premiärtur.

Bromspapper:
Bild

Först en shakedownrepa, bilen hade trots allt aldrig gått över 100 km/h då en VW med 30 trötta hästar inte går fortare. Klockan stannade på 13.3 med trafikljusstart och avslag efter drygt 200 meter.

Andra repan var också med trafikljusstart men jag släppte inte gasen.
Klockan stannade på 12.3 och jag var snabbast i Sverige!

Tredje repan: Justering av däckstrycket, riktig start och... Klockan stannade på 11.9! Första 11 i sverige och det jag hade lovat under vintern var fixat på första fullgasrepan!

Sommaren gick och i slutet av säsongen var jag nere på 11.29 -186 km/h
Senast redigerad av Roman den tor dec 25, 2008 2:13 pm, redigerad totalt 2 gång.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Med ljuddämpare osv dvs fullt gatskick gick den som fortast ca 11.4
Utan ljuddämpare gick den fortare, mest beroende på att den slog i i starten.
Bild

Tiden sattes när jag körde mot en känd Volvoprofil och filmen på det ska nog finnas här på forumet.

Startbild på Sättna, hoppas inte Markus Ek tar kål på mig för att jag lånat bilden:
Bild

Högt hjullyft med hjulen ovanför guard railen i Norge:
Bild

Snabbast gick det på Gardemoen och film finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=1hgju85rfW0
Senast redigerad av Roman den tor dec 25, 2008 2:11 pm, redigerad totalt 2 gång.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Roman: Kul du skapat dig en tråd om din sleeper vw. :thumbright: För er som undrar så är jag arbetskollega med Roman så jag vet en del om hans tokiga/häftiga projekt. Mer än en gång har diskussionen handlat om sugmotor vs överladd :hihi: :hihi: Men du Roman, du glömmer väl inte bort att berätta heeeela storyn om motorn???? Man kan lätt tro på dina första inlägg att du "bara" slängt ihop grejerna, slagit massa rekord sådär utan vidare...... :wink:

// Freddan.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Efter en avslutad säsong 2006 åkte jag på dyno day, dvs öppet hus hos JPM i Helsingborg.
Johannes visade upp sin nya produkt, VW toppar med 4" borr!
Det var dock bara prototyper och gjutform mm behövde justering.
Jag beställde ett par direkt och sålde min rekordmaskin och låda på stående fot. Här skulle det åkas 10'or under 2007! Hur svårt kan det vara?

Modifieringen av topparna och nya delar från USA tog precis hur lång tid som helst. Jaghade beslutat att premiären skulle ske på Bug Run i början av Juni. 7 dagar före tävlingen dyker både topparna den nya lådan upp.
På en vecka skule jag alltså bygga den största typ1 motorn i Sverige nånsin, montera ni en låda från en VW-buss som egentligen inte passar alls i en Bubbla. Dessutom skulle jag åka 100 mil till Helsingborg och bromsa och ca 40 mil norrut igen för att racea.

Här tar vi lite juluppehåll med en cliffhanger...
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Körde du något i sundsvall -07?
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

sleeper pv skrev:Roman: Kul du skapat dig en tråd om din sleeper vw. :thumbright: För er som undrar så är jag arbetskollega med Roman så jag vet en del om hans tokiga/häftiga projekt. Mer än en gång har diskussionen handlat om sugmotor vs överladd :hihi: :hihi: Men du Roman, du glömmer väl inte bort att berätta heeeela storyn om motorn???? Man kan lätt tro på dina första inlägg att du "bara" slängt ihop grejerna, slagit massa rekord sådär utan vidare...... :wink:

// Freddan.
Nja, det var inte "bara" som det heter. Ingenting passade och svarv och fräs på jobbet fick jobba hårt. Motorbygget krävde ca 200 -250 timmar. Hela tiden var det typ"fyrkantig kloss i runt hål". Utan Lasse som hjälpt mig med maskinjobb hade jag inte tagit mig en meter...

Kortar jag inte ner det så får jag skriva ihjäl mig och det hinner bli annandag jul innan jag skrivit klart.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Turbokoftan skrev:Körde du något i sundsvall -07?
Japp, på Junitävlingen.

http://www.garaget.org/video/dyuvr073rsuv
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Men skriv gärna så folk vet dina plågor och berätta gärna framtidsideerna, för jag vet dom finns 8)
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck

Inlägg av JBlom »

Trevligt med en projekttråd Roman. :)

Här kommer en film från Sättna 2007!
http://www.garaget.org/video/gu3iyfozvi85
SkogenRacing Gävle
nilsan
För mycket laddtryck

Inlägg av nilsan »

Hur stor motorvolym blev det nu då?
Svinfrän bubbla :thumbright:
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

sleeper pv skrev:Men skriv gärna så folk vet dina plågor och berätta gärna framtidsideerna, för jag vet dom finns 8)
Dom kommer, men först tänkte jag skriva lite bakgrund. För den nya kombinationen kommer lite mera utförliga tankegångar och beräkningar.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Frugan håller på att natta barnet (4 år) och det går inte så enkelt så har kvällen före Julafton. Jag skriver vidare tills hon sover...

En vecka före start hade jag alltså en låda som var alldeles för stor för bilen och en motor som jag bara hde påbörjat. Jag tog semester en vecka och övertalade Lasse som hjälper mig med maskinjobben att hjälpa mig på en Lördag och flera kvällar veckan därpå, trots att han själv höll på med sista svängen med sin Turbo Busa och han hade lovat sin sambo att göra både det ena och andra. Det var inte helt enkelt!

Nu har hon somnat... Vi fortsätter senare....
Skriv svar