Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

hei...ikke ta vekk gods i gulvet på eksosporten! :thumbdown: det er lavt nok som det er....
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

turbodart skrev:hei...ikke ta vekk gods i gulvet på eksosporten! :thumbdown: det er lavt nok som det er....
Lavt=lågt?

Jag har inte tagit bort så mycket som det kanske ser ut, utan endast jämnat till den skarpa kanten som var i golvet på porten.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Jonathan_ skrev:
Overdriver skrev:Vet du om din e besiktigad med turbo??
Nej, tyvärr inte. Det enda som står i papperna är att motorn är utbytt till den 340 som sitter i nu, i sugutförande.

Besiktigade den i somras och tog då bort turbona (adapterrör mellan grenrör/avgassystem) vilket gick finfint. Ja bilen gick som en påse skridskor, men den släpptes igenom u.a trots insprutning osv. :)
Det var väl jag inne på med... då e de ju bara att börja bygga adaprar...

Har du tänkt göra nåt med väghållningen?
Eller bromsarna... Vet att det är ett helvete att hitta fälgar till den bultcirkeln(har två polare som har -68 Dartar)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:
Jonathan_ skrev: Nej, tyvärr inte. Det enda som står i papperna är att motorn är utbytt till den 340 som sitter i nu, i sugutförande.

Besiktigade den i somras och tog då bort turbona (adapterrör mellan grenrör/avgassystem) vilket gick finfint. Ja bilen gick som en påse skridskor, men den släpptes igenom u.a trots insprutning osv. :)
Det var väl jag inne på med... då e de ju bara att börja bygga adaprar...

Har du tänkt göra nåt med väghållningen?
Eller bromsarna... Vet att det är ett helvete att hitta fälgar till den bultcirkeln(har två polare som har -68 Dartar)
Precis, jag ska kika lite senare om det kan gå att bänka den med de krav som finns och ändå få igenom den, men jag tror den kommer lämna för hög effekt. Nåväl, det är inte så svårt att skruva dit adapterrör vartannat år så.

Chassi och kaross kommer bli ett senare kapitel, jag vet inte ens om jag hinner få klart motoriet såsom det ser ut nu. Vill gärna köra med den i sommar.
Just nu känns det mest som jag trampar på samma ställe, vill bestämma mig för vilka prylar jag ska använda så jag kan börja göra något fysiskt snart istället för allt planerande.

Skall ringa Uppsala Motorslip när de öppnar igen nästa vecka och be dom slipa veven och fixa till det axiella spelet samtidigt. Sen nya kolvringar, nytt tråg och nytt insug så ska det gå att få ihop motorn igen.

La upp en tråd i allmän motorteknik om valet av turboaggregat så får vi se om någon nappar där. Annars får jag köra på känsla. :roll:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Hepp ohoj. Fortsatte med topparna idag och de är portade färdigt, däremot fick jag ett par otrevliga överraskningar.

1. Det kommer behövas fräsas in ett styck insugssäte och ett styck avgassäte då toppen spruckit mellan dessa på en cylinder.

2. Minst fyra insatsgängor lär monteras på den ena toppen då det verkar vara tattarmeckat det mesta som har med den här motorn att göra.
:doh: Den andra ska jag syna ikväll.

Två styck satt redan på insugssidan och det kommer behövas en till där. Två styck kommer att behövas vid avgasportarna och en vid ventilkåpan.

Lite, om än trista, bilder iaf.

Spricka

Bild

Jorå..

Bild

Momentnyckel någon?

Bild

Jag kommer borra ett hål i denna i en pelarborrmaskin med bord så det bli rakt. Sedan spänns den fast och kommer användas som jigg vid borrning av insatsgängorna.

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Insåg att jag inte hade insatsgängor i tum, så jag tänkte göra en istället. Tanken var att gänga en invändig tumgänga i en metrisk skruv och sedan gänga in den mha. en srkuvmejsel och ett spår i i insatsgängan.

Testade först på en M10 skruv, men det blev så förbannat tunt gods så den gick av. Provade sedan en M12 vilket gick bättre, men hela tiden så hade det gått onormalt tungt att gänga och efter en inspektion fattades det bitar ur 5/16 gängtappen så det var inte så konstigt..

Kommer köpa en ny sådan i början på veckan och prova igen, med en ny tapp borde det nog gå att gänga i en M10 skruv som var tanken från början.

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Hur går det för dig???
Du har väl inte somnat??? :hihi:
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Det beror på hur man ser på det. :hihi:

Nejdå, det går framåt, sakta men säkert. Har varit i fjällen med ett gäng kompisar i helgen så då blev det inget nyttigt gjort.

Det som har hänt är att jag har skickat in vevaxeln på slipning, kolvar + stakar skall viktas sen skall detta balanseras med flexplatta, svängningsdämpare osv.

Skall ringa till Jens G. här på forumet om turboval, vilket är mkt tacksamt.

Nu främst på att göra listan är en mindre beställning till Persåker på bland annat en ny flexplatta och lite motorprylar såsom frostbrickor, packningar, oljepump och annat smått så bottendelen kan plockas ihop efter motorslipen är klar.

Nyss beställde jag ett begagnat tråg i gott skick som skall utökas lite i volym och svetsas i oljereturer och sedan lackas.

Hur går det själv?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Hur ser det gamla tråget ut??

Själv går det bra... har hissat ner motorn å ska måtta lite grenrör...
Förhoppningsvis får jag turboaggen imorn(hmm det har jag sagt i två veckor snart...) Den mesta tiden går åt till att mäta och planera känns det som...
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Som om någon försökt dra åt skruvarna med en fem meters förlängare..
Sedan är det ganska slarvigt utbyggt och allmänt fult så det var lika bra att köpa ett nytt/begagnat.

Fint! Upp med en garagetråd vetja!

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

du har ju igentligen ingen anledning till att plocka bort turbogrejorna inför bes, bilen är ju äldre än 1976. 1975 och äldre har ju inga avgaskrav och det är tillåtet att överladda den befintliga motorn, så du kan regbesikta med din installation, för med så pass små turbos och övrigt inte så extrem motor så har du ju inte direkt plockat ut 1000hk, så den ska nog gå bra att besikta, men hör med sfro eller sbp där du bor, dom hjälper dig så du vet vad som gäller för att kunna köra lagligt med turbo i din bil
fränt bygge för övrigt, man blev ju sugen på nått liknande själv
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

KadettGTT skrev:du har ju igentligen ingen anledning till att plocka bort turbogrejorna inför bes, bilen är ju äldre än 1976. 1975 och äldre har ju inga avgaskrav och det är tillåtet att överladda den befintliga motorn, så du kan regbesikta med din installation, för med så pass små turbos och övrigt inte så extrem motor så har du ju inte direkt plockat ut 1000hk, så den ska nog gå bra att besikta, men hör med sfro eller sbp där du bor, dom hjälper dig så du vet vad som gäller för att kunna köra lagligt med turbo i din bil
fränt bygge för övrigt, man blev ju sugen på nått liknande själv
Jo precis, men bilen är aldrig reg.besiktigad med turboaggregat tidigare och jag hann aldrig med det i somras.

Det skulle vara riktigt smidigt om det gick att regga den med överladdning senare när installationen är färdig, vi har en duktig gubbe i Gävle som har bra koll på vad som gäller och inte så jag kommer nog prata en sväng med honom sen.

Det som gäller nu, som jag har "hört", är att du ska bänka den hos en auktoriserad firma (t ex. Autokinito i Uppsala) med 0,5 bar övertryck och vid det trycket skall den inte få lämna mer än en viss effekt.
Vad den effekten är på en bil från -71 kanske någon här inne kan svara på?
Rent spontant känns det som att effekt vid 0,5 bar är ganska mycket mer än vad som är tillåtet.
Sen kan man ju alltid ställa tändningen åt skogen och andra tjuvknep..

Tack!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Jag snackade med Sfro-Gustaf här på forumet och han sa att max effekt på en duster är 310Hk...(15kw per 100Kg) Så det kan bli jobbigt när t.ex. min 318 sugmotor levererade mer än det... :roll:
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:Jag snackade med Sfro-Gustaf här på forumet och han sa att max effekt på en duster är 310Hk...(15kw per 100Kg) Så det kan bli jobbigt när t.ex. min 318 sugmotor levererade mer än det... :roll:
Precis, en 340 ska ligga på 275 hk i sugutförande helt original. Då är det inte så svårt att räkna ut vad den ger med 0,5 bar övertryck..
Tändningen var det ja.. :roll:

Nu åkte beställningen till Persåkers iväg, får hoppas jag får flexplatta och allt ganska snart så det kan balanseras.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Första leveranser från Persåker. HV oljepump, svängningsdämpare och packningssats kommer förhoppningsvis i slutet på nästa vecka.

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar