Steg-för-steg hjälp vid lackering?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

400 funkar fint :thumbright: det där med våtslip blir lite överkurs :roll: förutsett att du inte hoppar över några steg i lackjobbet washprimer,non sanding osv men ska du lämna bort lackeringen så fråga den som ska lacka hur dom vill ha det så slipper du dubbelarbete :thumbright:

Fördelen med att låta allt stå och sätta sig och grunda flera vändor med tid att sätta sig,mellanslipningar etc för att avsluta med 1200 våtslip är att då kan man lacka direkt på förutsett att inga genomslipningar finns. Förutsätter också att du vill lägga ner minst tre gånger så många timmar på slipning och ha motivationen att lägga ett varv slipgrund till när man tycker bilen är perfekt/klar för lack och slipa den en gång till

Men det är som sagt överkurs och inte nåt för nybörjare :wink:

Sen så är spacklade ytor nåt som aldrig ska stå ute för fukt har en tendens att stanna kvar länge i spackel och hur kul är det med blåsor i en ny lack :(
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Daa, fuskar man under så syns de förr lr senare.... våtslipa typ 1200 gör man bara på topp lacken för att sen polera upp glansen.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

THE SHOP skrev:Daa, fuskar man under så syns de förr lr senare.... våtslipa typ 1200 gör man bara på topp lacken för att sen polera upp glansen.
Japp allt fusk/lathet/genvägar med grovt papper kommer alltid fram efter ett tag :doh: och som sagt 1200 våtslip på slipgrunden det är ren överkurs utan som THE SHOP säger så kan det användas på topplacken för superglans :thumbright:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

THE SHOP skrev:Daa, fuskar man under så syns de förr lr senare.... våtslipa typ 1200 gör man bara på topp lacken för att sen polera upp glansen.
1200 för å sen polera då får man då polera tills döddagar man går ned på 2000våt..

Sen söl med å våtslipa vist med e betydligt lättare å få bort vatten än allt helvetes slipdam som blir av å slipa tort :thumbright: Å överkurs e väl bättre å göra allt riktigt på en gång nybörjare eller inte...
Första jag lacka använde jag 800våt på å den blev absolut inte bra såg fint ut å inga sliprepor tills bilen stått över vintern å jag körde ut den i soljuset vipps så var dom där e väl bara jag som ser dom men de är nog så iriterande.....

Man kan alldrig slipa å vara för noga när de gäller lack....... :thumbright: Bättre å slipa med ett steg finare än vad man tror bli bra än å chansa för sen e de för sent....
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det här med lack är väldigt individuellt hur man går till väga :roll:

Jag är INGEN billackerare, men har lackat allt själv på min 635a.

Där jag hade skarvar i plåten typ bytta skärmkanter mm. lackade jag skarven med Washprimer (Grund färg mot ren plåt) så färgen kom in i skarven, sen slipade jag ner och spacklade med först glasfiber och sen med finspackel.

Grovlek på slippapper innan slipgrund 240 hand eller 120 Maskin

Själv tycker jag att en Osillerande OCH roterande maskin är det bästa...

På med slipgrund!

Raka ytor där man inte spacklat slipar jag mest med maskin, ytor kring bucklor och skarvar och/eller spackel slipar jag vått för hand, jag tycker man får bättre känsla och när bilen är blöt så ser man om den är plan eller inte, en mattslipad yta som är torr är MYCKET svår att bedöma.

Matta slipgrunden innan lack.
Slipar du för hand ? Vått 600 papper eller 320 för maskin.
Finare ger säkrare resultat och bör användas, metallic är som sagts tidigare i tråden ännu känsligare.

Köp en billig engångsoverall så dammar kläderna inte så mycket, nitril gummihandskar.

Och för guds skull använd en mask med Kolfilter !!

Man bör också vara på ett ställe men hyfsad ventilation annars blir det svårt att se för all dimma och lackresultatet blir där efter...

Kom ihåg att filter på tryckluften ofta är ett måste, då de flesta små kompressorer ofta ger ifrån sig massor med vatten och olja som man INTE vill ha i lacken..

Så här har jag gjort i alla fall

Lycka till !! :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Inlägg av Holme »

Tack för grymt mycket bra tips.
Kommer förmodligen inte ha möjlighet att lägga lacken själv.
Men man vill ju göra ett så bra underarbete som möjligt.
Fyll gärna på om det är mer saker ni kommer på, men det blir väl slipa spackla slipa slipa slipa slipa som gäller? :)
volvo 855-93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån okt 20, 2008 7:48 pm
Ort: Sikeå

Inlägg av volvo 855-93 »

när du ska spackla så KÖP läcktätare ;) funkar brea som faaan :thumbright:
Skriv svar