Notchback Racing

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 05, 2007 1:56 pm
Ort: Västerås

Notchback Racing

Inlägg av Ragtop »

Så här började mitt dragracing projekt. En sorglig stackare till Notch som jag fått tips om i en stad nära.

Bild

Den skulle paras ihop med detta chassi. Dock stod det fortfarande i USA och det tog en oändligt lång tid innan det kom hem.

Bild

Släpade hem skrotet till garaget.

Bild

Åkte på kalas och min kompis Fredde råkade komma förbi med den stora vinkelslipen och vips var karossen avlägsnad från plattan

Bild

Bild

Inte mycket att spara här inte

Bild

Bilen var så rostig att jag t o m fick laga dörrarna.

Bild

Lättade dem även lite. Det som var mest typiskt var att när jag lagat upp dem dök det upp flera fina dörrar i närheten...

Bild

Tänkte att jag skulle behålla instrumentbrädan.

Bild

Under tiden som jag väntade på chassit samlade jag på mig lite delar. Hade dem in min gamla racer.

Bild

Motorn kommer att bli en 2332:a med Johannes toppar dvs JPM toppar. Stor turbo, Garett GT45, E85, Autronic SM2, MSD 6 m m. Den borde bli rätt kompetent och få skrotet att röra på sig. Om man bor i Västerås finns det inget alternativ det är överladdat som gäller hehe.

Bild

Äntligen dök chassit upp. Dock blev jag rätt besviken då de inte hade skyddat chassit i överhuvudtaget mot rost. Borde kanske ha tjatat på dem om det men... Fick börja med att sanera den värsta rosten.

Bild

Med chassit äntligen hemma kunde man börja jobba med karossen. Var tvungen att sätta dit ena sidan bara för att få en känsla av hur den kommer att se ut. Nu är det bara att komma dit.

Bild

I och med att jag kommer att åka med turbo kan det vara bra att kyla luften innan den kommer till motorn. Blev så här.

Bild

Bild

Kommer att sätta en fläkt under för att suga luft och om det behövs kommer jag att suga luft från sidorutorna bak.

Två 044 pumpar borde räcka

Bild

Soppan kommer fram i varsitt rör och returneras i ett genom regulatorn.

Bild

Nu börjar vi närma oss nutid. Ingen racerbil är komplett utan sin aluminium. När jag beställde chassit beställde jag även 100 Dzusar. En aning billigare därborta än här. Har aldrig jobbat med aluminium och inte så mycket med plåt heller. Blev lite "trial and error". Men det blev rätt bra till slut om jag får säga det själv.

Bild

Bild

Det var en massa jobb att täcka in bakdelen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Även dörrhålen behöver fyllas.

Bild

En wheeliebar kommer nog att behövas.

Bild

Har börjat att sätta dit skärmarna. Upptäckte som jag skrivit tidigare att jag bara hade en bra skärm. Men har några andra på gång

Bild

Dzusar fast skärmen.

Bild

Stolen på rätt plats såsom ratten och pedalstället. Dock är bara rattstången punktad.

Bild

Grenröret är klart, en kompis byggde det.
Bild
Senast redigerad av Ragtop den tis jan 20, 2009 4:44 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Som gammal VW åkare och Notchback ägare blir man lycklig av att få se den på strippen när den blir klar. Ser riktigt bra ut kommer chssit från Ron Lummus ?

Mattz
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Kul å se en tråd en EN av stans miljoner (känns det som) luftkylda fuskvagnar :wink:

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Kul projekt! Ska följas. :)
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

gillar stora projekt. och jag kan bara tänka mig att det var en del jobb att få buren att passa i alla hålen :? mycket bra jobbat :thumbright:

och snyggt med för den delen!

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
metzger
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 12, 2008 8:16 am
Kontakt:

Inlägg av metzger »

Blir fint det där! Som sagt många håriga turboräserbilar från V-ås
Lycka till :thumbright:
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Helgrymt :thumbright: Är det stegar av nåt slag till bakvagns upphängningen eller sving??? Riktigt coolt projekt..
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Fränt :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mycket trevligt, VW Notchback är en bil jag gillar lite i smyg... Inte alltför vanliga heller...
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Riktigt ball kärra :)

Vad tänkte du köra i för klass eller tävlingar med den?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 05, 2007 1:56 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Ragtop »

Tackar och bockar för era kommentarer! :lol:

Chassit är ett Chromolly från Ron Lummus med Strange framvagn.

Den har Ladderbar bakvagn.

Det där med klass är väldigt svårt. Har hört att man slagit ihop en massa klasser. I sommar kommer det bara vara att få det fungera. Målsättningen är att köra på SCC i Norge i augusti. Men några repor innan vore inte så illa, Kjula ligger ju nära.

Nästa steg i bygget är att få dit växellänkaget.
Senast redigerad av Ragtop den lör jan 03, 2009 7:25 pm, redigerad totalt 2 gång.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Fan va fränt bygge :thumbright: Det här gillar vi!

Trist att dom inte behandlade chassiet med nåt :(

Är planen att få de nfärdig till sommaren? :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

skit ball :thumbright: :twisted:

kalas fränt motorval.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Grymt bygge. Ser ut att bli redigt ballt stuk på den. :)
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo

Inlägg av johan johansson »

det finns mycket balla bilar i västerås.

sen att vi har 100meter i mellan våra garage kan ju ha en inverkan

man faller ju lätt för grupptrycket :hihi:

kommer att bli elak den där bilen :thumbright:
volvo pv 53 16v
Skriv svar