hydral till mekan-tryckare volvo b230 16v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

hydral till mekan-tryckare volvo b230 16v

Inlägg av Martin H »

har ni några raggartrix på att fåbort hydraliken på org tryckarna. min ide var att borra ett dräneringhål under i ryckaren samt plugga oljetilförseln till tryckaren i toppen (smörjning lär den få än då likt alla andra motorer med mektryckare) på så vi få en billig mektryckare samt slippa lashcaps genom att schimsa på hydralkolven.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Såhär brukar jag göra:

Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).

Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.

Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.

Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.

Låter rätt lika som du tänkt dig. :)

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Ante Karlsson skrev:Hej!

Såhär brukar jag göra:

Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).

Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.

Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.

Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.

Låter rätt lika som du tänkt dig. :)

Mvh Ante
du har inga bilder?
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

air_denka: Inte för tillfället tyvärr.. :( Men kan ta några bilder framöver när en ny topp ska ihop.

Annars kan jag va behjälplig å utföra ett sådant jobb om någon är intresserad.

Med allt vad det innebär.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo vore eventuellt aktuellt. Din garagepolare "Mr Luhr" har ju gjort toppen jag har. Men hur menar ni att ja schimsar ventilspelet med era metoder? Lashcaps?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Ante Karlsson skrev:Hej!

Såhär brukar jag göra:

Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).

Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.

Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.

Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.

Låter rätt lika som du tänkt dig. :)

Mvh Ante
antar du menar att svarva stavar att ersätta hydralkolven med, det var min tanke även borra ur dem (för viktens skull) och slipa dem till rätt längd i ventilslipen. dräneringshål under tryckaren för att slippa massa olja som skvalpar runt i tyckaren och förhindra att den blir hydralisk igen.
sen om man ska svetsa eller plugga var frågan?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

air_denka: Aha är Tommy som gjort toppen. :) Nej använder inga lashcaps. delen som man ersätter hydrauldelen med är den man justerar spelet på. Vill undvika lashcaps så långt det går. :)

Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.

Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Ante Karlsson skrev:air_denka: Aha är Tommy som gjort toppen. :) Nej använder inga lashcaps. delen som man ersätter hydrauldelen med är den man justerar spelet på. Vill undvika lashcaps så långt det går. :)

Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.

Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.

Mvh Ante
vad ska du ha för att svarva ca 20nya delar som man sätter i ventiltryckarna?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Smyg tips ser jag:)

hehe!

Jag har kört det på två motorer, Ante har kört det, det sitter sådana i Eklund tpr,s topp, säkert någon mer jag glömt nu :roll:
Eklund hade kört runt 800mil med sin i sommras tror jag han sa och det var fortfarande okej ventilspel :thumbright:
Billigt bra och funktionellt.

Men vassa kammar med liten bascirkel är stygg mot tryckarna och camcarriern.


Var noga med materialvalet till inläggen, hårt skall det vara :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:48 pm
Ort: Frösön/Östersund

Inlägg av Falo »

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &start=925

Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Falo skrev:http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &start=925

Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..
Gamla vw passar också har jag för mig, men det är alltså före 80 el. dyl. (innan det blev hydraliska) men jag vet inte hur höjden stämmer.
De blir ju lite tunga med bricka, och finns väl en risk att brickan kan hoppa ur vid vassa kammar.
Men det är ju smidigt att justera :thumbright:
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Någon som vet om det går att köra med d24 tryckare och längre ventilskaft? (Om det finns att få tag i för någorlunda pris?)
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

jag har 35mm tryckare från fords 1.8l diesel . å dom passar skitfint i 16v toppen .
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

ogge skrev:jag har 35mm tryckare från fords 1.8l diesel . å dom passar skitfint i 16v toppen .
Har du lust att dela med dig med mer info? modell och årsmodell?
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

d24 tryckare har jag liggandes ett helt gäng men dom är minst 10 mm för korta. men ruskigt mycket lättare än hydraultryckarna
Skriv svar