hydral till mekan-tryckare volvo b230 16v
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
hydral till mekan-tryckare volvo b230 16v
har ni några raggartrix på att fåbort hydraliken på org tryckarna. min ide var att borra ett dräneringhål under i ryckaren samt plugga oljetilförseln till tryckaren i toppen (smörjning lär den få än då likt alla andra motorer med mektryckare) på så vi få en billig mektryckare samt slippa lashcaps genom att schimsa på hydralkolven.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hej!
Såhär brukar jag göra:
Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).
Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.
Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.
Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.
Låter rätt lika som du tänkt dig.
Mvh Ante
Såhär brukar jag göra:
Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).
Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.
Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.
Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.
Låter rätt lika som du tänkt dig.
Mvh Ante
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
du har inga bilder?Ante Karlsson skrev:Hej!
Såhär brukar jag göra:
Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).
Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.
Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.
Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.
Låter rätt lika som du tänkt dig.
Mvh Ante
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
antar du menar att svarva stavar att ersätta hydralkolven med, det var min tanke även borra ur dem (för viktens skull) och slipa dem till rätt längd i ventilslipen. dräneringshål under tryckaren för att slippa massa olja som skvalpar runt i tyckaren och förhindra att den blir hydralisk igen.Ante Karlsson skrev:Hej!
Såhär brukar jag göra:
Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).
Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.
Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.
Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.
Låter rätt lika som du tänkt dig.
Mvh Ante
sen om man ska svetsa eller plugga var frågan?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
air_denka: Aha är Tommy som gjort toppen. Nej använder inga lashcaps. delen som man ersätter hydrauldelen med är den man justerar spelet på. Vill undvika lashcaps så långt det går.
Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.
Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.
Mvh Ante
Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.
Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.
Mvh Ante
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
vad ska du ha för att svarva ca 20nya delar som man sätter i ventiltryckarna?Ante Karlsson skrev:air_denka: Aha är Tommy som gjort toppen. Nej använder inga lashcaps. delen som man ersätter hydrauldelen med är den man justerar spelet på. Vill undvika lashcaps så långt det går.
Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.
Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.
Mvh Ante
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Smyg tips ser jag:)
hehe!
Jag har kört det på två motorer, Ante har kört det, det sitter sådana i Eklund tpr,s topp, säkert någon mer jag glömt nu
Eklund hade kört runt 800mil med sin i sommras tror jag han sa och det var fortfarande okej ventilspel
Billigt bra och funktionellt.
Men vassa kammar med liten bascirkel är stygg mot tryckarna och camcarriern.
Var noga med materialvalet till inläggen, hårt skall det vara
hehe!
Jag har kört det på två motorer, Ante har kört det, det sitter sådana i Eklund tpr,s topp, säkert någon mer jag glömt nu
Eklund hade kört runt 800mil med sin i sommras tror jag han sa och det var fortfarande okej ventilspel
Billigt bra och funktionellt.
Men vassa kammar med liten bascirkel är stygg mot tryckarna och camcarriern.
Var noga med materialvalet till inläggen, hårt skall det vara
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &start=925
Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..
Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..
We have a long way to go and a short time to get there....
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Gamla vw passar också har jag för mig, men det är alltså före 80 el. dyl. (innan det blev hydraliska) men jag vet inte hur höjden stämmer.Falo skrev:http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &start=925
Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..
De blir ju lite tunga med bricka, och finns väl en risk att brickan kan hoppa ur vid vassa kammar.
Men det är ju smidigt att justera
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
jag har 35mm tryckare från fords 1.8l diesel . å dom passar skitfint i 16v toppen .
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar