HX40 inlopp komp 60mm, 65mm utlopp turbin 19cm

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

HX40 inlopp komp 60mm, 65mm utlopp turbin 19cm

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Hej
Jag sitter och funderar på hurvida avgashus 19cm2 är för stort för en motor på 1.6-1.8liter med 170NA hp och ett aktivt register mellan 5000-8000rpm. Eftersom det är vassa kammar runt 240graders vid 0.1mm med 9-10mm lyft. Så vill jag minimera mottrycket. Så ett stort avgashus vill jag ha. Men frågan är hur stort är stort???

Tror ni att avgashuset på denna HX40 är för stort? De mått jag har är dessa.

HX40
Inlopp komp 60mm
Utlopp turbin 65mm 19cm2
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

avgashuset är inte för stort, men behöver du så stor kompressor? en 57mm kanske vore bättre. hur mycket hp hade du tänkt dig?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Kompressorhuset ska passa perfekt om man vågar lite på kompressordiagram mm. Tanken är att ladda ca 1.4-1.7bar.
Effekt vill jag ha mellan 400-450. På 1.6litersmaskinen kommer
jag varva 9.000rpm och på 1.8litersren 7.500rpm.

Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det dära digrammet en 57 eller 60 mm kompressor? vart har du hittat kompressor-diagrammen? jag har aldrig sett sådana till holset, finns det större holset 50-60 diagram också??
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag köpte diagrammen från USA. Inte bara holset. Dock så är holset dom som bara har "ytter ringen" dom andra är mer noggranna.

Håll till godo
Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

"Mapparna" finns på Holset hemsida men dom visar bara kapaciteten för hela kompressor familjen, utan att visa effektivitet

Ex HX50 mappen täcker upp allt från minsta (63mm?) till största 71mm kompressor dia
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Lite skumt sätt att göra det på. Men det måste väll gå att få kompressormapparna om man ringer till deras kundtjänst eller nått?
Teknikerna på tex volvo lastvagnar eller scania lär ju ha dem.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Så någon som törs gissa lite här? Ska jag köra med min GT37 57mm in kompressor och 63mm ut turbin. Eller med min Holset HX40 60mm inlopp kompressor och 65mm ut på turbinen. laddtryck 1.7bar effekt ca 400-450hp

samanfattning:
==========
Motor 1.6l ~170hp 5000-9000rpm
kammar 240graders
effekt 400/450hp @1.7bar
turbo GT37 57mm in 63mm ut
turbi HX40 60mm in 65mm ut
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

HX 40

Inlägg av AFFE »

Om du går in länken som jag la ut om räknare för turbo så finns det tabeller där på Garret TO4B / GT modellerna . Där står det mesta vad du vill veta
Mvh AFFE :lol:
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

På garret aggets kompressor har jag räknat och de passar fint. Men det verkar som om HX40 är ännu lite lite bättre för min motor. Problemet är att Amazing la in lite tvivel angående riktigheten i holsetts kompressormappar. Att dom var ett spann av hx40 aggen. Altså skulle kompressor mappen vara bredare än vad varje enskillt aggs egna kompressormap. hmm blev kanske lite invecklat där. Hoppas ni förstår :roll:
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

HX 40

Inlägg av AFFE »

Det enda data jag hittar e att HX 40 sitter på 7-10 Liters dislar o ger ca 0,590 kg luft per sec det kanske inte säger så mycket
Mvh AFFE
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jonas CRX VTi 94 skrev:På garret aggets kompressor har jag räknat och de passar fint. Men det verkar som om HX40 är ännu lite lite bättre för min motor. Problemet är att Amazing la in lite tvivel angående riktigheten i holsetts kompressormappar. Att dom var ett spann av hx40 aggen. Altså skulle kompressor mappen vara bredare än vad varje enskillt aggs egna kompressormap. hmm blev kanske lite invecklat där. Hoppas ni förstår :roll:
Det lär vara så.. det finns ju en mängd olika hx 40 agg.

Skulle nog satsat på gt37:an, fast exducern är i minsta laget...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

någon som har någon åsikt angående inloppets storlek VS effekten?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

gt37:an lämpar sig bättre med avseende på kompressorn. det är ju onödigt att ha en kompressor för 500hk om målet är 400-450hk.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vad finns det för tumregel för kompressorns inloppsdiameter VS maximalt antal HP den klarar? Jag vet att det är mycket som spelar in. Skulle bara vara kul och veta om någon har något väldigt förenklat i bakhuvudet.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar