HX40 inlopp komp 60mm, 65mm utlopp turbin 19cm
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
HX40 inlopp komp 60mm, 65mm utlopp turbin 19cm
Hej
Jag sitter och funderar på hurvida avgashus 19cm2 är för stort för en motor på 1.6-1.8liter med 170NA hp och ett aktivt register mellan 5000-8000rpm. Eftersom det är vassa kammar runt 240graders vid 0.1mm med 9-10mm lyft. Så vill jag minimera mottrycket. Så ett stort avgashus vill jag ha. Men frågan är hur stort är stort???
Tror ni att avgashuset på denna HX40 är för stort? De mått jag har är dessa.
HX40
Inlopp komp 60mm
Utlopp turbin 65mm 19cm2
Jag sitter och funderar på hurvida avgashus 19cm2 är för stort för en motor på 1.6-1.8liter med 170NA hp och ett aktivt register mellan 5000-8000rpm. Eftersom det är vassa kammar runt 240graders vid 0.1mm med 9-10mm lyft. Så vill jag minimera mottrycket. Så ett stort avgashus vill jag ha. Men frågan är hur stort är stort???
Tror ni att avgashuset på denna HX40 är för stort? De mått jag har är dessa.
HX40
Inlopp komp 60mm
Utlopp turbin 65mm 19cm2
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
avgashuset är inte för stort, men behöver du så stor kompressor? en 57mm kanske vore bättre. hur mycket hp hade du tänkt dig?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Kompressorhuset ska passa perfekt om man vågar lite på kompressordiagram mm. Tanken är att ladda ca 1.4-1.7bar.
Effekt vill jag ha mellan 400-450. På 1.6litersmaskinen kommer
jag varva 9.000rpm och på 1.8litersren 7.500rpm.

Effekt vill jag ha mellan 400-450. På 1.6litersmaskinen kommer
jag varva 9.000rpm och på 1.8litersren 7.500rpm.

/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
är det dära digrammet en 57 eller 60 mm kompressor? vart har du hittat kompressor-diagrammen? jag har aldrig sett sådana till holset, finns det större holset 50-60 diagram också??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Så någon som törs gissa lite här? Ska jag köra med min GT37 57mm in kompressor och 63mm ut turbin. Eller med min Holset HX40 60mm inlopp kompressor och 65mm ut på turbinen. laddtryck 1.7bar effekt ca 400-450hp
samanfattning:
==========
Motor 1.6l ~170hp 5000-9000rpm
kammar 240graders
effekt 400/450hp @1.7bar
turbo GT37 57mm in 63mm ut
turbi HX40 60mm in 65mm ut
samanfattning:
==========
Motor 1.6l ~170hp 5000-9000rpm
kammar 240graders
effekt 400/450hp @1.7bar
turbo GT37 57mm in 63mm ut
turbi HX40 60mm in 65mm ut
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
På garret aggets kompressor har jag räknat och de passar fint. Men det verkar som om HX40 är ännu lite lite bättre för min motor. Problemet är att Amazing la in lite tvivel angående riktigheten i holsetts kompressormappar. Att dom var ett spann av hx40 aggen. Altså skulle kompressor mappen vara bredare än vad varje enskillt aggs egna kompressormap. hmm blev kanske lite invecklat där. Hoppas ni förstår 

/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Det lär vara så.. det finns ju en mängd olika hx 40 agg.Jonas CRX VTi 94 skrev:På garret aggets kompressor har jag räknat och de passar fint. Men det verkar som om HX40 är ännu lite lite bättre för min motor. Problemet är att Amazing la in lite tvivel angående riktigheten i holsetts kompressormappar. Att dom var ett spann av hx40 aggen. Altså skulle kompressor mappen vara bredare än vad varje enskillt aggs egna kompressormap. hmm blev kanske lite invecklat där. Hoppas ni förstår
Skulle nog satsat på gt37:an, fast exducern är i minsta laget...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Vad finns det för tumregel för kompressorns inloppsdiameter VS maximalt antal HP den klarar? Jag vet att det är mycket som spelar in. Skulle bara vara kul och veta om någon har något väldigt förenklat i bakhuvudet.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana