Grenrörsbygge till dieselmotor
Grenrörsbygge till dieselmotor
Jag ska till å bygga nytt grenrör till min 324td och tänkte höra vad ni har för tankar om vad som borde funka bäst. Har frågat på andra ställen förut med div olika förslag så det skulle va intressant å höra vad ni tror.
Motorn är en rak 6a på 2,4L.
Jag hoppas kunna plocka ut 5-600hk.
Då till frågan. Hur ska man utforma grenröret?
Långa rör?
Korta rör?
Separata rör från varje cylinder eller ska man låta dom gå ihop till ett gemensamt för cyl 1-3 samt cyl 4-6?
Det största problemet borde vara att få en tillräckligt stor turbo att komma igång tidigt nog för att få ett körbart register eftersom man kan varva ca 5-5.500rpm som max.
Motorn är en rak 6a på 2,4L.
Jag hoppas kunna plocka ut 5-600hk.
Då till frågan. Hur ska man utforma grenröret?
Långa rör?
Korta rör?
Separata rör från varje cylinder eller ska man låta dom gå ihop till ett gemensamt för cyl 1-3 samt cyl 4-6?
Det största problemet borde vara att få en tillräckligt stor turbo att komma igång tidigt nog för att få ett körbart register eftersom man kan varva ca 5-5.500rpm som max.
Re: Grenrörsbygge till dieselmotor
Jag måste tyvärr börja med att vara något neggo. M21D24'an som sitter i 324td'n kan man få bra sprutt i men några 500-600hk blir nog tyvärr svårt att nå. 300 kan kanske gå, men med tämligen begränsat register och serviceintervall kortare än en dvärg (topparna ryker rätt kvickt på dessa)
(Såvidare du inte har obegränsad budget och/eller obegränsad kunskap.)
Använd turboaggregat som har twin entry, två inlopp i avgashuset. Dra separata rör 1-2-3 till ena hålet och dra 4-5-6 till andra hålet.
För att nyttja pulssplit maximalt är det viktigt att alla rör är lika långa.
Att mixtra med olika längder är något overkill, det blir nog tillräckligt svårt att anpassa så alla är lika långa +/- 5% och dessutom få plats i bilen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Använd en invändig diameter som är nära avgasportarnas diameter, givetvis rekommenderas en matchportning på färdig produkt sedan.
Längderna på grenrör spelar störst roll på en ren sugmotor, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar där.
Om du tycker att du har gott om plats, lägg det utrymmet på att ha långa mjuka böjar istället för korta snäva.
För att få turbon att gå igång tidigt och ha långt register finns inga genvägar på en dieselmotor. VNT-aggregat är mer eller mindre ett måste om du inte tänker nyttja kompressor och/eller flera aggregat.
Ska du modifiera dieselpumpen själv eller lämnar du bort det till någon?
(Såvidare du inte har obegränsad budget och/eller obegränsad kunskap.)
Använd turboaggregat som har twin entry, två inlopp i avgashuset. Dra separata rör 1-2-3 till ena hålet och dra 4-5-6 till andra hålet.
För att nyttja pulssplit maximalt är det viktigt att alla rör är lika långa.
Att mixtra med olika längder är något overkill, det blir nog tillräckligt svårt att anpassa så alla är lika långa +/- 5% och dessutom få plats i bilen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Använd en invändig diameter som är nära avgasportarnas diameter, givetvis rekommenderas en matchportning på färdig produkt sedan.
Längderna på grenrör spelar störst roll på en ren sugmotor, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar där.
Om du tycker att du har gott om plats, lägg det utrymmet på att ha långa mjuka böjar istället för korta snäva.
För att få turbon att gå igång tidigt och ha långt register finns inga genvägar på en dieselmotor. VNT-aggregat är mer eller mindre ett måste om du inte tänker nyttja kompressor och/eller flera aggregat.
Ska du modifiera dieselpumpen själv eller lämnar du bort det till någon?
John Edvardsson
Tack för ditt svar.
Inget fel i att vara tveksam till om det går att få ut den effekten, om det går eller inte återstår att se. Kan gärna ta en diskussion om detta i en annan tråd men här vill jag gärna få klarhet i grenröret. Angående topparna så har dom oförtjänt dåligt rykte då dom lätt går sönder när dom överhettas på grund av dålig kylning. Har själv aldrig haft något problem.
Dieselpumpen är ombyggd och klar.
Du håller alltså på att man ska dra separata rör fram till kollektorn som är så korta som möjligt med samma längd på samtliga rör?
Jag själv är inne på samma sak.
Har dock sett en del byggen samt dom som tycker att man ska dra ihop 1-3 till ett rör och sedan dra ett rör fram till kollektorn, samma sak med 4-6.
Det borde vara fördelaktigt när de gäller att få igång turbon snabbt men det borde göra att mottrycket blir betydligt högre tycker jag?
Inget fel i att vara tveksam till om det går att få ut den effekten, om det går eller inte återstår att se. Kan gärna ta en diskussion om detta i en annan tråd men här vill jag gärna få klarhet i grenröret. Angående topparna så har dom oförtjänt dåligt rykte då dom lätt går sönder när dom överhettas på grund av dålig kylning. Har själv aldrig haft något problem.
Dieselpumpen är ombyggd och klar.
Du håller alltså på att man ska dra separata rör fram till kollektorn som är så korta som möjligt med samma längd på samtliga rör?
Jag själv är inne på samma sak.
Har dock sett en del byggen samt dom som tycker att man ska dra ihop 1-3 till ett rör och sedan dra ett rör fram till kollektorn, samma sak med 4-6.
Det borde vara fördelaktigt när de gäller att få igång turbon snabbt men det borde göra att mottrycket blir betydligt högre tycker jag?
Han sa aldrig att dom skulle vara så korta som möjligt. De han menade är att du skall ta den platsen du behöver för att slippa göra snäva böjar i största mån. Längden va mindre betydande så länge du försöker hålla rören lika långa.
Själv är jag dåligt påläst på just diesel. Vet dock att dom går bra mycket kallare än bensinare och att de blir jävla massa avgaser då de behöver in MYCKET mera luft för given effekt. = stora aggregat.
Resten av historian bollar jag över till kunnigare folk.
Men däremot så måste jag till fullo hålla med "JohnE" angående effekten. De är fortfarande en diesel vi pratar om, och de sätter begränsningar. 600hk skulle jag vilja kalla fantasi-hk på 2.4liter volym och låter i mina öron som en omöjlig siffra.
Själv är jag dåligt påläst på just diesel. Vet dock att dom går bra mycket kallare än bensinare och att de blir jävla massa avgaser då de behöver in MYCKET mera luft för given effekt. = stora aggregat.
Resten av historian bollar jag över till kunnigare folk.
Men däremot så måste jag till fullo hålla med "JohnE" angående effekten. De är fortfarande en diesel vi pratar om, och de sätter begränsningar. 600hk skulle jag vilja kalla fantasi-hk på 2.4liter volym och låter i mina öron som en omöjlig siffra.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Stämmer bra, topparna har dåligt rykte pga att de lätt överhettas och spricker till följd. Ganska välförtjänt rykte dock tycker jag.Jim_k skrev:Tack för ditt svar.
Inget fel i att vara tveksam till om det går att få ut den effekten, om det går eller inte återstår att se. Kan gärna ta en diskussion om detta i en annan tråd men här vill jag gärna få klarhet i grenröret. Angående topparna så har dom oförtjänt dåligt rykte då dom lätt går sönder när dom överhettas på grund av dålig kylning. Har själv aldrig haft något problem.
Dieselpumpen är ombyggd och klar.
Du håller alltså på att man ska dra separata rör fram till kollektorn som är så korta som möjligt med samma längd på samtliga rör?
Jag själv är inne på samma sak.
Har dock sett en del byggen samt dom som tycker att man ska dra ihop 1-3 till ett rör och sedan dra ett rör fram till kollektorn, samma sak med 4-6.
Det borde vara fördelaktigt när de gäller att få igång turbon snabbt men det borde göra att mottrycket blir betydligt högre tycker jag?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Du har inte haft problem med detta på grund av...att du kör orginal? Eller kör du med ordentligt trimmad bil med betydligt större kylare?
Problemet med toppen ligger nog inte i att ha en större kylare, det är snarare en "i våra ögon sett" dum konstruktion. Jag hoppas jag har fel.
![:thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
Pumpen är ombyggd och klar, kul! Svensk som gjorde det eller skickade du till Finland?
Hur mycket bränsle levererar den, om du vill avslöja? Pumpen bänkades väl?
![:thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
Ingen blir gladare än jag (jo möjligtvis du då) om du får ut massa pulver ur maskinen, det bevisar att jag inte var tillräckligt kompetent för det för tre år sen.
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
Starta gärna en projekttråd som man kan följa. Om du inte redan har det förstås..den har jag missat i sånt fall.
Det här med fantasieffekt 600hk ur 2,4 liter är väl lite sisådär. Visst går det att pressa ur 600hk ur 2,4liters diesel, bara du har tillräckligt kraftigt byggd maskin. I det här fallet är problemet snarare att det står "BMW" på block och topp. För att nå 600 påsar i detta ursprungsmaterial lär du behöva en bra bit över 4 bar laddtryck.. När du väl lyckats få det laddtrycket, och toppen har hållit så långt, gissa två gånger om orginalstakarna är innanför eller utanför karossen på bilen.
En dieselmotor behöver "mellan tummen och pekfingret" dubbelt upp i luftleverans för att nå en motsvarande effekt som en bensinmotor. Luddigt sagt.
De går som du säger normalt betydligt kallare (avgastempen) än en bensinare, men det kan snabbt ändras. Blandningen avgör avgastempen på en dieselmotor också, men det är tvärt om mot bensin. Mer sås = högre avgastemp. Man åker snabbt på problem om man är lite oförsiktig
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
För att gå ontopic. Grenrörsdesignen är inte olik turbogrenrör för bensinmotorer. Läs på i trådarna som finns i forumet, tror det finns en FAQ för grenrörsdesign på Sävar. Plugga på, du kommer behöva det om du ska bygga bra grenrör i en E30.
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
John Edvardsson
JohnE :
Jag hade problem med värme när jag körde orginal grenrör och turbo med påställd dieselpump. Men sedan jag bytte till större turbo så har jag inte haft något problem med värmen trots betydligt högre effekt och orginal kylare. Men visst håller jag med om att de inte är den bästa konstruktionen på toppen.
Pumpen byggdes av en svensk dieselfirma. Självklart kördes den i testbänk. Har inga siffror i huvudet nu hur många cc den levererar men den ska klara den effekten jag är ute efter.
Jag är väl påläst när de gäller grenrör till bensinmotorer.
Det jag är ute efter med den här tråden är synpunkter på vilken typ av grenrör man ska bygga. Har tänkt testa ett par olika typer för att utvärdera. Men kan man slippa många timmars grenrörsbygge genom att få tips å råd från någon som redan testat så är det såklart värt mycket.
Jag hade problem med värme när jag körde orginal grenrör och turbo med påställd dieselpump. Men sedan jag bytte till större turbo så har jag inte haft något problem med värmen trots betydligt högre effekt och orginal kylare. Men visst håller jag med om att de inte är den bästa konstruktionen på toppen.
Pumpen byggdes av en svensk dieselfirma. Självklart kördes den i testbänk. Har inga siffror i huvudet nu hur många cc den levererar men den ska klara den effekten jag är ute efter.
Jag är väl påläst när de gäller grenrör till bensinmotorer.
Det jag är ute efter med den här tråden är synpunkter på vilken typ av grenrör man ska bygga. Har tänkt testa ett par olika typer för att utvärdera. Men kan man slippa många timmars grenrörsbygge genom att få tips å råd från någon som redan testat så är det såklart värt mycket.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag är inte insatt i disel motorer som jag sa i pm et så mycket men jag skulle bli förvånad om det fungerar allt för olikt en bensinare.
vill du ha snabbt tryck hål ned dimentionerna lite men jag tror längden ska va avstämd ändå.
sånna dära korta gjutna stumpar är en kompromiss både av utrymmes skäl och hållbarhets skäl.
jag gillar utsendet på detta rör skulle det inte gå att bygga om med delningsvägg och en delad fläns?
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1146
![Bild](http://www.klracing.se/images/varor/1146.JPG)
e-maila KL racing och fråga om rör längden och om dim på rören.
kom ihåg att ricktigt korta rör gör så att sug effekten blir låg då blir turbon motsvarande större och mer svår spolad.
kolla också på de som har lyckats ricktigt bra i racing samanhang och kopiera
grabbarna som kör cummins dragrace med den dära dragstern i usa har långa rör.
vill du ha snabbt tryck hål ned dimentionerna lite men jag tror längden ska va avstämd ändå.
sånna dära korta gjutna stumpar är en kompromiss både av utrymmes skäl och hållbarhets skäl.
jag gillar utsendet på detta rör skulle det inte gå att bygga om med delningsvägg och en delad fläns?
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1146
e-maila KL racing och fråga om rör längden och om dim på rören.
kom ihåg att ricktigt korta rör gör så att sug effekten blir låg då blir turbon motsvarande större och mer svår spolad.
kolla också på de som har lyckats ricktigt bra i racing samanhang och kopiera
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
grabbarna som kör cummins dragrace med den dära dragstern i usa har långa rör.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Kan du utveckla det?Big Al skrev: sen vnt på diesel håller jag inte med om vnt är i största allmänhet väldigt dåliga och hör inte hemma på några motorer förutom 2taktare
De flesta biltilverkare idag med singelturboinstallation på diesel har VNT skulle jag tro. Nackdelen är priset. Tror tom en del sekventiellt uppladdade motorer har en mindre turbo med VNT för att än tidigare få laddtryck.
Porsche 997 har VNT på bensin oxå.
Skulle också gärna vilja ha en utveckling på det där påståendetFyrken skrev:Kan du utveckla det?Big Al skrev: sen vnt på diesel håller jag inte med om vnt är i största allmänhet väldigt dåliga och hör inte hemma på några motorer förutom 2taktare
De flesta biltilverkare idag med singelturboinstallation på diesel har VNT skulle jag tro. Nackdelen är priset. Tror tom en del sekventiellt uppladdade motorer har en mindre turbo med VNT för att än tidigare få laddtryck.
Porsche 997 har VNT på bensin oxå.
![:thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
Och som 1800 säger, vi är kanske lite väl negativa. Kör på! I värsta fall råkar du ut för ras, men det finns ju folk som tillverkar motordelar hela dagarna.
![:thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
Observera dock att vi kräver projekttråd!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
John Edvardsson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
föresten ska du ha mycket laddtryck och brätt register så satsa på tvåstegs laddning
alla fräna dislar har det och även en del andra göjv
![Bild](http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/PICT0051.jpg)
![:thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
alla fräna dislar har det och även en del andra göjv
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/PICT0051.jpg)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/