Grenrörsbygge till dieselmotor

Diskussioner för erfaret folk
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Grenrörsbygge till dieselmotor

Inlägg av Jim_k »

Jag ska till å bygga nytt grenrör till min 324td och tänkte höra vad ni har för tankar om vad som borde funka bäst. Har frågat på andra ställen förut med div olika förslag så det skulle va intressant å höra vad ni tror.

Motorn är en rak 6a på 2,4L.
Jag hoppas kunna plocka ut 5-600hk.

Då till frågan. Hur ska man utforma grenröret?
Långa rör?
Korta rör?
Separata rör från varje cylinder eller ska man låta dom gå ihop till ett gemensamt för cyl 1-3 samt cyl 4-6?

Det största problemet borde vara att få en tillräckligt stor turbo att komma igång tidigt nog för att få ett körbart register eftersom man kan varva ca 5-5.500rpm som max.
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Re: Grenrörsbygge till dieselmotor

Inlägg av JohnE »

Jag måste tyvärr börja med att vara något neggo. M21D24'an som sitter i 324td'n kan man få bra sprutt i men några 500-600hk blir nog tyvärr svårt att nå. 300 kan kanske gå, men med tämligen begränsat register och serviceintervall kortare än en dvärg (topparna ryker rätt kvickt på dessa)
(Såvidare du inte har obegränsad budget och/eller obegränsad kunskap.)

Använd turboaggregat som har twin entry, två inlopp i avgashuset. Dra separata rör 1-2-3 till ena hålet och dra 4-5-6 till andra hålet.
För att nyttja pulssplit maximalt är det viktigt att alla rör är lika långa.

Att mixtra med olika längder är något overkill, det blir nog tillräckligt svårt att anpassa så alla är lika långa +/- 5% och dessutom få plats i bilen :)
Använd en invändig diameter som är nära avgasportarnas diameter, givetvis rekommenderas en matchportning på färdig produkt sedan.
Längderna på grenrör spelar störst roll på en ren sugmotor, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar där.
Om du tycker att du har gott om plats, lägg det utrymmet på att ha långa mjuka böjar istället för korta snäva.

För att få turbon att gå igång tidigt och ha långt register finns inga genvägar på en dieselmotor. VNT-aggregat är mer eller mindre ett måste om du inte tänker nyttja kompressor och/eller flera aggregat.


Ska du modifiera dieselpumpen själv eller lämnar du bort det till någon?
John Edvardsson
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Tack för ditt svar.
Inget fel i att vara tveksam till om det går att få ut den effekten, om det går eller inte återstår att se. Kan gärna ta en diskussion om detta i en annan tråd men här vill jag gärna få klarhet i grenröret. Angående topparna så har dom oförtjänt dåligt rykte då dom lätt går sönder när dom överhettas på grund av dålig kylning. Har själv aldrig haft något problem.
Dieselpumpen är ombyggd och klar.

Du håller alltså på att man ska dra separata rör fram till kollektorn som är så korta som möjligt med samma längd på samtliga rör?

Jag själv är inne på samma sak.
Har dock sett en del byggen samt dom som tycker att man ska dra ihop 1-3 till ett rör och sedan dra ett rör fram till kollektorn, samma sak med 4-6.
Det borde vara fördelaktigt när de gäller att få igång turbon snabbt men det borde göra att mottrycket blir betydligt högre tycker jag?
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Han sa aldrig att dom skulle vara så korta som möjligt. De han menade är att du skall ta den platsen du behöver för att slippa göra snäva böjar i största mån. Längden va mindre betydande så länge du försöker hålla rören lika långa.

Själv är jag dåligt påläst på just diesel. Vet dock att dom går bra mycket kallare än bensinare och att de blir jävla massa avgaser då de behöver in MYCKET mera luft för given effekt. = stora aggregat.
Resten av historian bollar jag över till kunnigare folk.

Men däremot så måste jag till fullo hålla med "JohnE" angående effekten. De är fortfarande en diesel vi pratar om, och de sätter begränsningar. 600hk skulle jag vilja kalla fantasi-hk på 2.4liter volym och låter i mina öron som en omöjlig siffra.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE »

Jim_k skrev:Tack för ditt svar.
Inget fel i att vara tveksam till om det går att få ut den effekten, om det går eller inte återstår att se. Kan gärna ta en diskussion om detta i en annan tråd men här vill jag gärna få klarhet i grenröret. Angående topparna så har dom oförtjänt dåligt rykte då dom lätt går sönder när dom överhettas på grund av dålig kylning. Har själv aldrig haft något problem.
Dieselpumpen är ombyggd och klar.

Du håller alltså på att man ska dra separata rör fram till kollektorn som är så korta som möjligt med samma längd på samtliga rör?

Jag själv är inne på samma sak.
Har dock sett en del byggen samt dom som tycker att man ska dra ihop 1-3 till ett rör och sedan dra ett rör fram till kollektorn, samma sak med 4-6.
Det borde vara fördelaktigt när de gäller att få igång turbon snabbt men det borde göra att mottrycket blir betydligt högre tycker jag?
Stämmer bra, topparna har dåligt rykte pga att de lätt överhettas och spricker till följd. Ganska välförtjänt rykte dock tycker jag. :wink:
Du har inte haft problem med detta på grund av...att du kör orginal? Eller kör du med ordentligt trimmad bil med betydligt större kylare?
Problemet med toppen ligger nog inte i att ha en större kylare, det är snarare en "i våra ögon sett" dum konstruktion. Jag hoppas jag har fel. :thumbright:

Pumpen är ombyggd och klar, kul! Svensk som gjorde det eller skickade du till Finland?
Hur mycket bränsle levererar den, om du vill avslöja? Pumpen bänkades väl? :thumbright:

Ingen blir gladare än jag (jo möjligtvis du då) om du får ut massa pulver ur maskinen, det bevisar att jag inte var tillräckligt kompetent för det för tre år sen. :hihi:
Starta gärna en projekttråd som man kan följa. Om du inte redan har det förstås..den har jag missat i sånt fall.


Det här med fantasieffekt 600hk ur 2,4 liter är väl lite sisådär. Visst går det att pressa ur 600hk ur 2,4liters diesel, bara du har tillräckligt kraftigt byggd maskin. I det här fallet är problemet snarare att det står "BMW" på block och topp. För att nå 600 påsar i detta ursprungsmaterial lär du behöva en bra bit över 4 bar laddtryck.. När du väl lyckats få det laddtrycket, och toppen har hållit så långt, gissa två gånger om orginalstakarna är innanför eller utanför karossen på bilen.

En dieselmotor behöver "mellan tummen och pekfingret" dubbelt upp i luftleverans för att nå en motsvarande effekt som en bensinmotor. Luddigt sagt.
De går som du säger normalt betydligt kallare (avgastempen) än en bensinare, men det kan snabbt ändras. Blandningen avgör avgastempen på en dieselmotor också, men det är tvärt om mot bensin. Mer sås = högre avgastemp. Man åker snabbt på problem om man är lite oförsiktig :hihi:




För att gå ontopic. Grenrörsdesignen är inte olik turbogrenrör för bensinmotorer. Läs på i trådarna som finns i forumet, tror det finns en FAQ för grenrörsdesign på Sävar. Plugga på, du kommer behöva det om du ska bygga bra grenrör i en E30. :hihi:
John Edvardsson
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

JohnE :
Jag hade problem med värme när jag körde orginal grenrör och turbo med påställd dieselpump. Men sedan jag bytte till större turbo så har jag inte haft något problem med värmen trots betydligt högre effekt och orginal kylare. Men visst håller jag med om att de inte är den bästa konstruktionen på toppen.
Pumpen byggdes av en svensk dieselfirma. Självklart kördes den i testbänk. Har inga siffror i huvudet nu hur många cc den levererar men den ska klara den effekten jag är ute efter.


Jag är väl påläst när de gäller grenrör till bensinmotorer.
Det jag är ute efter med den här tråden är synpunkter på vilken typ av grenrör man ska bygga. Har tänkt testa ett par olika typer för att utvärdera. Men kan man slippa många timmars grenrörsbygge genom att få tips å råd från någon som redan testat så är det såklart värt mycket.
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE »

Då är det bara tuta och köra, då behöver du inte oss till någonting.
Starta projekttråd så man kan följa bygget och lära sig någonting av dig istället. :thumbright:
John Edvardsson
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Köp ett Ajden-grenrör till en M20 och byt fläns på det så slipper du många timmars grenrörsbyggande ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Inlägg av 1800 »

Va negativa ni är...!
Man måste ju testa för att veta. Bmw m20 har ju också "värdelösa" toppar, och dom tar dom ju ut upp mot 1000hk ur, och de håller!
Gör en projekttråd! Spännande bygge det här!
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

Ja, lag en prosjekt tråd om prosjektet! :D
Har selv en 324td touring! :thumbright:
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är inte insatt i disel motorer som jag sa i pm et så mycket men jag skulle bli förvånad om det fungerar allt för olikt en bensinare.

vill du ha snabbt tryck hål ned dimentionerna lite men jag tror längden ska va avstämd ändå.

sånna dära korta gjutna stumpar är en kompromiss både av utrymmes skäl och hållbarhets skäl.

jag gillar utsendet på detta rör skulle det inte gå att bygga om med delningsvägg och en delad fläns?

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1146

Bild

e-maila KL racing och fråga om rör längden och om dim på rören.

kom ihåg att ricktigt korta rör gör så att sug effekten blir låg då blir turbon motsvarande större och mer svår spolad.

kolla också på de som har lyckats ricktigt bra i racing samanhang och kopiera :)

grabbarna som kör cummins dragrace med den dära dragstern i usa har långa rör.
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Fyrken »

Big Al skrev: sen vnt på diesel håller jag inte med om vnt är i största allmänhet väldigt dåliga och hör inte hemma på några motorer förutom 2taktare
Kan du utveckla det?
De flesta biltilverkare idag med singelturboinstallation på diesel har VNT skulle jag tro. Nackdelen är priset. Tror tom en del sekventiellt uppladdade motorer har en mindre turbo med VNT för att än tidigare få laddtryck.

Porsche 997 har VNT på bensin oxå.
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE »

Fyrken skrev:
Big Al skrev: sen vnt på diesel håller jag inte med om vnt är i största allmänhet väldigt dåliga och hör inte hemma på några motorer förutom 2taktare
Kan du utveckla det?
De flesta biltilverkare idag med singelturboinstallation på diesel har VNT skulle jag tro. Nackdelen är priset. Tror tom en del sekventiellt uppladdade motorer har en mindre turbo med VNT för att än tidigare få laddtryck.

Porsche 997 har VNT på bensin oxå.
Skulle också gärna vilja ha en utveckling på det där påståendet :thumbright:

Och som 1800 säger, vi är kanske lite väl negativa. Kör på! I värsta fall råkar du ut för ras, men det finns ju folk som tillverkar motordelar hela dagarna. :thumbright:
Observera dock att vi kräver projekttråd! :D
John Edvardsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

föresten ska du ha mycket laddtryck och brätt register så satsa på tvåstegs laddning :thumbright:

alla fräna dislar har det och även en del andra göjv :wink:

Bild
Skriv svar