Vad är min turbos prestanda ?

Diskussioner för erfaret folk
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Vad är min turbos prestanda ?

Inlägg av Åden »

hejsan !

Har någon en aning om hur mycket effekt(hk/Nm) min turbo klarar av ?

Garret T04, twin entry

65mm på avgas

52mm comp.

A/R: 60


Tacksam för svar. / Markus
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Många läser, men inget svar ? :(
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kräver då snabba svar kan jag säga.. ;)

Det finns en generell formel : (diameter/2)^2 * 3.14 / 5 = ungefärligt hk
Du räknar på kompressorns inloppsdiameter (inducer).
Alltså blir det ca 425 hk.
Men det säger ju inte alls hela historien, exducer på kompressorn och avgashus och impeller påverkar givetvis mycket hur den beter sig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

njaeo, men det var så många som läst, men ingen som svarat...

tack mattias :P
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Om du mäter största och minsta diam. på kompressorhjulet, så kan du ju räkna fram trimmet och sedan kan du säkert hitta kompressormappen!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Okej, det kan jag göra, hur mycket orkar den "trycka"(eller hur jag ska formuelera), 2bar?. 2.5bar ?

Mvh/markus
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det ser du i kompressormappen.. ;)
Generellt så betyder en mycket större exducer på kompressorn att den klarar höga laddtryck hellre än flödar bra. Omvänt alltså, är exducern (större diametern) på kompressorn i närheten av inducern så är den mer gjord för flöde än högt tryck.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Åden skrev:Okej, det kan jag göra, hur mycket orkar den "trycka"(eller hur jag ska formuelera), 2bar?. 2.5bar ?

Mvh/markus
det beror på vilken motor också.
Skriv svar