Sida 1 av 40

Vad händer i robbans garage?

Postat: tor apr 09, 2009 2:58 pm
av robban
Ja händer det nått här eg? :hihi:

Postat: tor apr 09, 2009 6:09 pm
av Jens Gustavsson
ja vad händer? :)

Postat: tor apr 09, 2009 6:17 pm
av lord_nordkvist
robban råkar sitta å trycka på ett av de finaste garagen jag sett iaf.. :thumbright:
den jäkla typen.. :hihi:

händer det nåt med dedära vita eländet då som stod där inne? de va en fin pjäs.. :)

Postat: lör apr 11, 2009 5:56 pm
av robban
Mja det vet jag väl inte, är fortfarande stökigt, men snart har man det som man vill :)


Några gammla bilder kan jag väl bjuda på.
Bild


Bild


Bild

Och lite vad som har hänt.

Har tagit bort orginalpedalerna för att mr wilwood ska få plats. Fick där med även flytta upp rattstången vilket bara gynnade bättre rattposition.
Bild

Sen gjorde jag en adapter mot styrväxeln (nu är bromsservoburken väck)
Bild

Bild

Passade även på att modda om rattstången med en planetväxel 2:1 vilket ger 1.75rattvarv stop-stop :!: Kan vara bra när man ska fara och luta bilen på gatebil's event :)

Bild

Hade inte nån bra bild på pedalstället i bilen, men det är en hängande modell.

Bild

Har även fått mina custom JE m10 kolvar :)
Bild

Renoverad och uppschimsad m5diff
Bild

Och till diffen lite flytande guld (iaf enligt prislappen)
Bild

Sen har jag en viss m5 turbo maskin på översyn, blir nytt bränslesystem och mer laddtryck :hihi:
Bild

Lite 044pumpar och pyramidringar till m5an, samt 6x22mm cppistons kolvbultar och nya ringar.
Bild

Och sist min m30 sugmotor till min M535:a som behöver lite tid som jag inte har just nu ...
Bild

Är dålig på att takort, just nu görs kärran i ordning inför lack. Har varit j*vla massa inpassning av plastskärmar och slipning, slipning och åter ja... Har även bytt fronten och gjort den lösmonteringsbar. Samt satt fast skärmarna i nitmuttrar samt styrstift så nu när de väl är inpassade hamnar de exakt lika ifall man vill ha lös dem. Har även skrapat hela underredet som blir grundat och lackat, samt modifierat lite...nä massor med detaljer.

Ja det var väl de jag hade på bild just nu.

Postat: lör apr 11, 2009 7:43 pm
av Micke Johansson
Antar att det är björns s38? :)

Postat: lör apr 11, 2009 7:51 pm
av stecka
stökigt??? :wink: du ska se mitt garage :hihi: ser mkt bra ut iaf har glömt å tacka för pratstunden å garagebesöket i vintras mkt intressant

Postat: lör apr 11, 2009 7:54 pm
av Martin H
och varför har inte du lagt upp en trån förut då? :wink: flådig verkstad där det ser ut att hända mycket intressanta o seriösa grejor :thumbright:

Postat: sön apr 12, 2009 8:46 pm
av bmw02touring
Snyggt garage, rent och fint och med en massa gobitar. :thumbright:

Postat: sön apr 12, 2009 8:47 pm
av KackNalle
vad ar gjort at m30 motorn

Postat: sön apr 12, 2009 10:19 pm
av marmander
Schysst verkstad och fina projekt :thumbright:

Planetväxel, varför har man inte tänkt på det förut..?
Vad är det knutar du har till rattstången? ser fina ut.. har du spec. på materialsort så man kan göra SFRO-godkänd svetsning?

//SM

Postat: mån apr 13, 2009 4:19 am
av robban
micke: det är det.

stecka: ja tack själv, hur går det för dig då?

knacknalle: Blir kanske runt 11 i komp helrenoverad, mild 284 kam, lite portad topp, bränsle chip, extaktor samt rostfritt fullflödes system, m5 koppling .. Resten kan du läsa här om bilen -> http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html


marmander: Tack tack, saknar lite maskiner bara men det kommer efter som, alla kan inte få det lika bra som du :)

Ja jag tyckte det var en enkel modifikation när jag ändå var tvugen att göra om rattstången för willwood-pedalerna. För korta styrväxlar är 3-4ggr priset om man ens hittar nån, sen har du fördelen att du kan byta utväxling om du känner att det inte passar dig ganska enkelt med infästningen som jag gjort.

Knutarna vet jag inte exakt material i men nått stål av bättre kvallisort lik verktygsstål. Det är GM splines på planetvxl:n så fick bli tillhörande knutar från http://www.colemanracing.com/ sortement, kan inte hitta på sidan material spec dock. Men jag kommer svetsa samt stifta dem för att kunna SFRO regga bilen vilket jag hade tänkt göra.

Postat: mån apr 13, 2009 8:54 pm
av RoGGaH
Riktigt fint garage du har. :)
Och fina vagnar också :thumbright:
När är planen att va kvar med 02:an? Lite mer info om motorn till den skulle ju va intressant.

Postat: tis apr 14, 2009 6:59 am
av robban
roggah: Ptja har lite många järn i elden men försöker jobba på så gott de går med 02:an. Planen är att premiär köra 6:e juni i pite och då ska jag hälst hunnit med att bromsa oxo. Den ska lackas omg i dagarna är det tänkt men de är lite jobb innan då jag har tagit ner fram och bakvagnen för renovering/översyn, blir nya måttbeställda protech dämpare bak som jag har liggandes, 02-depåns ställbara krängningshämmare, powerflex bussningar i framvagnen, boxade bärarmar (fram) samt att göra om fjäderbenen fram med coilover kitt. Så lite finns det att göra helt klart, tyvärr så är man lite väl grundlig i sitt arbete ibland vilket gör att man får tiden emot sig.

Motorn blir nånting i stil med ovan custom JE kolvar med stora ventilurtag (50/40), HD kolvbultar, 144mm hprofil, 80mm m10vev, kopparringat block med stödgördel med stänkskydd och arp, arp till topp, custom ventil fjädrar, CrMo retainers, alpina stålvippor, ja lite små trix här å där... styrningen jag har är ett Autronic SM4 och funderar på att köra 4st msd 8245 spolar. Turbon är en liten hx50 66mm in 78mm ut med 25:ans hus är sugen på en lite större B&W turbo när holseten inte räcker till. Den ska: ihop, bromsas och SFRO reggas först, mycket vill ha mer :hihi:


Jag tog och rev det sista på s38:an och det var värre än förväntat.

2st kolvar har oljeringen brustit på det mesta låg nere i tråget. samt ett ringland är skadat på en kolv så pass att ringarna nypit. Det är alltså felmontering av föregående ägare, man ska inte montera stödringen på ovansidan av oljeringen där gör den inte någon nytta :thumbdown:

Bild

Bild

Bild

Som synes har ppf's pyramidringar haft stora lekage...

Bild

Och här är anledningen, förmjukt matrial i deras första ringar så skärkanten har gett med sig som synes. Gammal ring till vänster nya till höger.

Bild

hubb som fått smaka när svängningsdämpare vibrerat lös.

Bild

Som synes är den extra stiftad förutom krysskilen, men är inte torrisionssvängningarna så att hubben varit problemet utan är bultarna som svängningsdämparen sitter i hubben som lossnat.

Bild

Konstaterade även att 1040whp utan gördel med enbart ARP = Inte bra :!:

Flera överfall har visat tendens att ha rört sig, då målet för i år är 100-150hk till så måste en stödgördel införskaffas!

Bild

Fyra ventilsäten behöver en översyn oxo samt nascar kopplingen som var lite blånerad.

Bild

Sådär redo att lämnas på honing.

Bild

Så nu kan jag lägga lite tid på 02:an ist. Blästrad och lackad balk.

Bild

Gjorde i ordning ett bad för e28 bromsoken.

Bild

Bild

Taada! Sefint ...

Bild

Undertiden oken låg och bubblade gjorde jag en _grundling_ okulärbesiktning av knutarna samt fettade om dem.

Bild

Bild

Vart Fend traktor knutar som inneknut med m5kåpa mot diff, samt bmw 535 ytter knutar... Och nej dom kommer _inte_ gåsönder första provturen :hihi:
Bild

Nu väntar jag bara på mina dammskydd till uniballsen så kan jag montera ihop bakvagnen igen. Sen blir det lackning av underredet ..

Postat: tis apr 14, 2009 7:32 am
av Eric Wiklund
Ser kanon ut de där :thumbright:

Postat: tis apr 14, 2009 10:16 am
av j björk
Jäklar vad fräsct du har det i garaget :thumbright:

Någon teori vad som hänt med oljeringarna på s38:an?