roggah: Ptja har lite många järn i elden men försöker jobba på så gott de går med 02:an. Planen är att premiär köra 6:e juni i pite och då ska jag hälst hunnit med att bromsa oxo. Den ska lackas omg i dagarna är det tänkt men de är lite jobb innan då jag har tagit ner fram och bakvagnen för renovering/översyn, blir nya måttbeställda protech dämpare bak som jag har liggandes, 02-depåns ställbara krängningshämmare, powerflex bussningar i framvagnen, boxade bärarmar (fram) samt att göra om fjäderbenen fram med coilover kitt. Så lite finns det att göra helt klart, tyvärr så är man lite väl grundlig i sitt arbete ibland vilket gör att man får tiden emot sig.
Motorn blir nånting i stil med ovan custom JE kolvar med stora ventilurtag (50/40), HD kolvbultar, 144mm hprofil, 80mm m10vev, kopparringat block med stödgördel med stänkskydd och arp, arp till topp, custom ventil fjädrar, CrMo retainers, alpina stålvippor, ja lite små trix här å där... styrningen jag har är ett Autronic SM4 och funderar på att köra 4st msd 8245 spolar. Turbon är en liten hx50 66mm in 78mm ut med 25:ans hus är sugen på en lite större B&W turbo när holseten inte räcker till. Den ska: ihop, bromsas och SFRO reggas först, mycket vill ha mer
Jag tog och rev det sista på s38:an och det var värre än förväntat.
2st kolvar har oljeringen brustit på det mesta låg nere i tråget. samt ett ringland är skadat på en kolv så pass att ringarna nypit. Det är alltså felmontering av föregående ägare, man ska inte montera stödringen på ovansidan av oljeringen där gör den inte någon nytta
Som synes har ppf's pyramidringar haft stora lekage...
Och här är anledningen, förmjukt matrial i deras första ringar så skärkanten har gett med sig som synes. Gammal ring till vänster nya till höger.
hubb som fått smaka när svängningsdämpare vibrerat lös.
Som synes är den extra stiftad förutom krysskilen, men är inte torrisionssvängningarna så att hubben varit problemet utan är bultarna som svängningsdämparen sitter i hubben som lossnat.
Konstaterade även att 1040whp utan gördel med enbart ARP = Inte bra
Flera överfall har visat tendens att ha rört sig, då målet för i år är 100-150hk till så måste en stödgördel införskaffas!
Fyra ventilsäten behöver en översyn oxo samt nascar kopplingen som var lite blånerad.
Sådär redo att lämnas på honing.
Så nu kan jag lägga lite tid på 02:an ist. Blästrad och lackad balk.
Gjorde i ordning ett bad för e28 bromsoken.
Taada! Sefint ...
Undertiden oken låg och bubblade gjorde jag en _grundling_ okulärbesiktning av knutarna samt fettade om dem.
Vart Fend traktor knutar som inneknut med m5kåpa mot diff, samt bmw 535 ytter knutar... Och nej dom kommer _inte_ gåsönder första provturen
Nu väntar jag bara på mina dammskydd till uniballsen så kan jag montera ihop bakvagnen igen. Sen blir det lackning av underredet ..