VW/audi 1,9 tdi

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Jag kör också med evryn på min tdi. (vag 1Z)

Ger bra med extra knuff på låga varv. Kastade bort solenoiden till laddtrycksstyrningen och kör med pysventil istället.

Det funkar bra, lite förbra faktiskt då kopplingen inte orkar helt...

Men precis som jag misstänkte så ligger ecu och minskar på soppan ju mer du varvar. ryker svart vid 1,5kg ladd vid 2000rpm. slutar ryka strax därefter och laddar samma till rödmarkeringen. Men tappar ork ju mer man varvar.

Jag vet att turbon är för liten att avgassystemet är för trångt, att icn är för liten osv... men det jag vill mixtra med just nu är svartrök till varvstopp...

Hur fungerar kommunikationen mellan pump och ecu? Kan man helt enkelt "låsa" gasreglaget i pumpen på max genom att trixa med någon kabel? tillfälligt då givetvis, ex microbrytare på gaspedalen max läge.

På sikt trillar det nog på vnt20, större ic, 2,5" avgas, koppling, extraktor, insug osv... Prylarna ligger ju och väntar :D
eriico
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån aug 25, 2008 8:22 am
Ort: karlstad

Inlägg av eriico »

Har en vnt20 liggandes ifall du är intresserad, satt på min golf 1,9td i kanske tusen mil.
tills polisen sa till mig att inte ha den där längre :doh:
Eric Olsson
Plutten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 20, 2009 10:26 am
Ort: Bjurholm, Västerbotten

Inlägg av Plutten »

dundersmurfen skrev: Hur fungerar kommunikationen mellan pump och ecu? Kan man helt enkelt "låsa" gasreglaget i pumpen på max genom att trixa med någon kabel? tillfälligt då givetvis, ex microbrytare på gaspedalen max läge.
Har också funderat på liknande lösning, borde bli bra respons på laddtrycket med iom att de kommer en del diesel även innan turbon kommit igång :twisted:
Är de nån som provat?
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Ja har en 1,9 td som det er skrudd noen runder på og max turbotrykk kommer nesten med engang etter turboen slår inn og bilen blir ustyrlig på 2 gear på tørr asvalt 8)
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

eriico skrev:Har en vnt20 liggandes ifall du är intresserad, satt på min golf 1,9td i kanske tusen mil.
tills polisen sa till mig att inte ha den där längre :doh:
Va f-n har ni för poliser i sveariket om de klagar på annan turbo i en vw 1,9td som har en pumpkapacitet på ca 100 hk. :hihi: :hihi: :hihi: Tror inte de poliserna vet va mynä pump är. :twisted:
wccc.fi är ett forum
eriico
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån aug 25, 2008 8:22 am
Ort: karlstad

Inlägg av eriico »

Rasmus 85 skrev:
eriico skrev:Har en vnt20 liggandes ifall du är intresserad, satt på min golf 1,9td i kanske tusen mil.
tills polisen sa till mig att inte ha den där längre :doh:
Va f-n har ni för poliser i sveariket om de klagar på annan turbo i en vw 1,9td som har en pumpkapacitet på ca 100 hk. :hihi: :hihi: :hihi: Tror inte de poliserna vet va mynä pump är. :twisted:
haha, nej tyckte det var riktigt lamt gjort av dem. fick reg.bes på bilen.
och appropå deras "kunskap" om "trimmade" fordon..
det första de fråga efter dom såg turbon, var:
-"jaha, och vart har du dumpventilen?"

:doh: , dump och diesel?? nej, läsa på lite borde de minsann göra.
Eric Olsson
Skriv svar