
fick tag på en 242 -75 förra sommaren som nästan var rost fri och innan snön kom så ställdes den in i garaget..
det som ska göras är
På karossen:
*lackas under och in/utvändigt
*rensad invändigt med full bur
*hel svetsa karossen
*flockad panel
*grupp a framvagn
*även justerbart bak grupp a
*ny el härva med batteri bak
och motorn:
*Khöler portad topp 40/48 ventiler och khöler kam. klart!`
*b23 block nyrenoverat med kolvar lager allt balanserat och vikt justerat. klart!
*turbo stor ihop satt av turbotech för att passa min motor. klart!
*grenrör nåt annat än original
*plenum. klart!
*koppling vet ej än vad de blir
*spridare 1000cc. klart
*motor styrning Link. klart!
Drivlina:
*getrag m51 med ettan bakåt
*lamelldiff utv 4:56
rensade den på allt och hängde upp den i en hemmagjord gig för att kunna snurra den runt tog även bort all underreds massa



har börjat passa in buren


när allt var klart under så tog jag bort all ljudisolering invändigt

sen blev det litte mer bur delar

i början på december kom jag på att jag skulle åka is-sm långnabbs klassen

så en ny bil ställdes in i garaget


denna bil gick i långnabb senast för 15år sen har den bara stått
men sitter ju riktiga grejer på bilen så de jag behövde var en motor
stol,bälten och komplettera buren med några stag och att kolla upp allting
och en lack då..
litte bränsle pumpar

och grupp a framvagnen eggenberger kanske de stavas??



motorn klar för montering i bilen. fick inte tag på nåt grenrör så ett original fick ta plats med en t03 med trim 60


och en vxllåda då klar för montering

när motor och allt var på plast började kabeldragningen köpte ett megasquirt med extrakoden och monterade.
Efter 5sec på start motor startade den gick fint på tomgång och även fint att köra i lungn fart.
Bilen lastades på trailer och drogs till motornord i sundsvall för mapping och bänkning.
Då kom första motgången megasquirtet vägrade ta emot ändringarna vi gjorde i megatune efter 3 timmars felsökning,samtal m,m
såg det mörkt ut, och precis när jag skulle ge upp sa en anställd att dom sålde Link och att ett sånt inte skulle ta så länge att montera.
Så efter lite info om link så inhandlades ett och monterades.
Bänkningen gav 287hk 387nm vid 4800rmp på drivhjulen turbo m,m som inte ville hänga med längre






men de fick räcka för denna test vinter. fick en massa strul presic varennda tävling så det ska åtgärdas till nästa vinter


kommer litte mer uppdateringar och bilder i morgon.