Hur få blocket att hålla för 600hk+?

Diskussioner för erfaret folk
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Hur få blocket att hålla för 600hk+?

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Hur har ni gjort som kör med över 600hk i era rödblockare,för att det ska hålla?

Hur har ni gjort för att få blocket att hålla?

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har kört med b23 och lite betong.. höll inte.. jag kommer satsa på b230 block och massiv ombyggnad av kylsystemet nu istället får man se om det håller bättre.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Phredde : Du är inne på samma linje som jag är.

Köra in vatten genom frostpluggarna på avgassidan och ut på insug.
Eller in i frostpluggarna på båda sidorna och ut i bakkant på toppen?

Hur är det gjort på kolfiber Pvn?

Jag har fått känslan av att det inte är cylindertrycket som är problemet ,utan det är värmen som blir som är problemet för att blocket ska hålla och inte orsaka större problem .

Ska du betonga eller köra helt utan?

mvh Ante
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har inte bestämt mig än om jag ska köra in på båda eller bara på avgassidan... på kolfiberpv:n kör de separat kylning på block o topp numera. förut hade de in på avgassidan och ut på båda sidor av toppen.

jag tänkte prova helt utan betong nu.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

hmm ,de körde alltså in vattnet på avgassidan ,och ut på framsida och baksida på toppen ? Eller fatta jag totalt fel nu? :lol:

Jag har med stora funderingar på att testa utan betong.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

har inte riktigt kollat, de körde nog ut vatten lite här o var.. både på avgas o insugsida o kanske fram o bak oxå.. vet ej.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

obs det står mycket om kylsystem i graham bells nya turbo bok.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

vad heter boken?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Forced Induction Performance Tuning A Practical Guide to Supercharging and Turbocharging
ISBN: 1859606911
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... 1859606911
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar