AFR Bensin / E85
Moderator: backeliten
AFR Bensin / E85
Vad ska man sikta på för AFR för att vara safe på en turbomotor på bensin / E85? 11.0-11.4 har jag hört för E85.
På min bb-lambda kan man välja olika bränslen. Gör det någon skillnad lr är "rätt" AFR samma? Polarna som har äldre BB-lambda kan inte ändra bränsle.
På min bb-lambda kan man välja olika bränslen. Gör det någon skillnad lr är "rätt" AFR samma? Polarna som har äldre BB-lambda kan inte ändra bränsle.

AFR är ju Air to Fuel Ratio. det skiljer på olika bränslen.
uppmätt AFR genom stökometriska blandningsförhållandet = lambda
bensin mät upp AFR 12 = 12/14.6= lambda 0.82
E85 mät upp AFR 8.7 = 8.7/10.0 = lambda 0.87
Pratar man lambda så är risken mindre för att det blir tokfel. exempelvis att nån rekomenderar AFR 12 vid maxlast och killen med E85bil åker hem och mappar mot AFR 12 och får 12/10= lambda 1.2 = ljummet i den motorn
Pratar man lambda så är risken mindre för att det blir tokfel. exempelvis att nån rekomenderar AFR 12 vid maxlast och killen med E85bil åker hem och mappar mot AFR 12 och får 12/10= lambda 1.2 = ljummet i den motorn

Däremot om man inte ställt om avläsningen och AFR 8.7 blir lambda 0.6 så kanske dom även undrar varför den misständer.torpis skrev:AFR är ju Air to Fuel Ratio. det skiljer på olika bränslen.
Helt enkelt . Skippa AFR, det är för amerikaner som vill klia sig i huvet

Lambda for the win

Det finns svar om man söker, så jag avslutar snart tråden.
AFR är strunt i mina ögon, men vissa styrsystem envisas med att det är bra att använda vilket iof är roligt om man vill beräkna luftmängd och BSFC (= effekt) och sånt - men sensorn skiter totalt i vilket bränsle det är och det vet nog inte den som bromsar en motor med luftmängd-mätare heller.. Hur pass mycket bensin är det i bensinen idag liksom?
AFR är strunt i mina ögon, men vissa styrsystem envisas med att det är bra att använda vilket iof är roligt om man vill beräkna luftmängd och BSFC (= effekt) och sånt - men sensorn skiter totalt i vilket bränsle det är och det vet nog inte den som bromsar en motor med luftmängd-mätare heller.. Hur pass mycket bensin är det i bensinen idag liksom?

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: AFR Bensin / E85
berätta mer om motorn kanse jag kan hjälpa dig mer specifikt.Matte skrev:Vad ska man sikta på för AFR för att vara safe på en turbomotor på bensin / E85? 11.0-11.4 har jag hört för E85.
du kan läsa lite mer i tråden där jag bromsade (506whp) min 142 på bensin och även eric w s 142 turbo med E85 och 2.7bar ladd med std toppackning

grovt sett på en turbo racemotor kan man säga att man ska köra så fet som tändningen tål för att kyla motorn så att man unviker spikning ofta ligger det runt 0.81 på bensin och ca 0.78 på E85 vid max vrid och kanse lite snålare mot max rpm.
obs detta är race motorer på en motor som inte är nära spik gränsen så får man mest effekt runt lamda 0.88
vad dessa siffror blir i AFR får du räkna på själv

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Precis som Erikk säger så blir problemet när mätarna mäter lambda och konverterar själv till AFR, så även om du kör E85 och mäter med en AFR mätare så blir det i princip lika värden som för bensin. Sen har man som jag t.ex en LM-1 som går att programera vilket bränsle man åker med, t.ex E85 eller metanol eller liknande. Då blir det rätt afr. Detta syns tydligt på LM-1:an eftersom man ser båda värdena samtidigttorpis skrev: Pratar man lambda så är risken mindre för att det blir tokfel. exempelvis att nån rekomenderar AFR 12 vid maxlast och killen med E85bil åker hem och mappar mot AFR 12 och får 12/10= lambda 1.2 = ljummet i den motorn
Jag tror sannolikheten ökar dag för dag nu när bredbandslambda finns i närmaste stylingbutik och E85 finns på alla mackar.emil skrev:Hur många har gjort motorskott pga att de läst på internet att man ska köra E85 på AFR 11.5-12 ?
Sen ser man en arg tråd på yatzy där vederbörande är pissed off på stylingbutiken för att de inte ersätter skadorna som blivit på motorn pga deras lambdamätare visade fel.

Motfråga. Hur många mätare ställer om sig själv för bränslet? Hur många har rasat pga av att dom testat precis som phonic med att köra det AFR värde som ska vara för E85 på en AFR mätare som är kalibrerad för Bensin?emil skrev:Hur många har gjort motorskott pga att de läst på internet att man ska köra E85 på AFR 11.5-12 ?
Nä, förbjud diskussioner i AFR-värden i sverige, eller iaf på forumet, och belägg med höga böter
Mikael, jag tror problemet snarare är att folk inte förstår hur det hänger ihop. Den här tråden är ett fint bevis på saken. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Jag är inte riktigt med på hur du menar, det är ju som sagt beroende på vilken tabell mätaren går efter, är det inte rätt inställt så blir AFR värdena fel. Att man alltid ska använda sig av Lambda är givetvis självklart. Men det är kanske inte så lätt för folk som redan köpt sig en dyr AFR mätare.mattias skrev:Mikael, jag tror problemet snarare är att folk inte förstår hur det hänger ihop. Den här tråden är ett fint bevis på saken.
det jag vill påvisa är att har man bara AFR mätare och vet att den programmerad för att hela tiden räkna med 14.7 * lambda går det trots allt att mappa endå efter 14.7-12.0