Tjenare alla turbonissar, har lite funderingar på mitt 8v turbo bygge, har tänkt köra ungefär så här: B23 bottendel, Portad topp, Garrett GT40, hemma byggt pulssplit grenrör (alla rör lika långa, c:a 50cm..) k-kam, dubbla Dellorto 40:is, Msd 6al tändning, m.m... nu till vad jag undrar.. vad kan var lämpligt att ha för storlek på ventilerna..? hade tänkt 46 på insug och 40 på avgas, räcker det eller ska jag ha större..? Samt ska jag satsa på nån annan kam..? Tacksam för svar..! och synpunkter för den delen...=)
Mvh Richard
Storlek på ventiler...?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons jun 23, 2004 12:44 am
- Ort: Ske-å...
Storlek på ventiler...?
Bilar utan turbo suger=)
K kammen brukar fungera bra även till högre effekter. den lägger ju effekten ganska högt upp i varvtalsregistret, om motorn är byggt för detta i övrigt så harminiserar det bra. ang ventilersnas storlek så beror det ju på vad du anser "räcker", när det gäller effekt, varvtal med mera. Men till den motorn så skulle jag nog säga att de ventilerna duger finfint.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons jun 23, 2004 12:44 am
- Ort: Ske-å...
Citerar från Jensas artiklar:Rallybananen skrev:Hur är det med Grp-a T5 Race kammen då? den borde väl passa ganska bra ihop med 46/40 ventiler på min snurra...? eller..?
"OBS! Jag pratade med en kille för några år sedan som jobbat på motorutvecklings-avdelningen för Volvo 240 Grupp A. När jag frågade om vad de haft för kamaxlar sa han att de optimala kamaxlarna till dessa motorer med på tok för små turboaggregat blir mycket snälla och konstiga med nästan ingen överlapp. Ca 267 grader duration/116graders nock, 33graderöverlapp, 11 mm lyft. Sådana kamaxlar går bl a att beställa i SAM-katalogen, på samma sida i katalogen avslöjas även vad dom kan om turbo trimkamaxlar när dessa varningars ord står under de så kallade "Grupp A"-kamaxlarna:
"(Kamaxel T5 rekommenderas endast för tävling och extrema gatbilar!)"
Med andra ord är den sk grupp-A T5 Race kammen för "extrema gatbilar och tävling" en mkt snäll kam, den kommer nog inte funka bra alls för dej som ska köra med GT40 turbo....Om jag var du skulle jag köra med K kam...
exempelvis turbocontainern B23ET, k kam och T04turbo (?) iaf runt 450hk.
Sen "Spjuverns" B23ET med lustgas, GT40 aggregat och K kam, vad 500hk eller nån som vet?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons jun 23, 2004 12:44 am
- Ort: Ske-å...
Hade tänkt mig runt 450hk eller mer iaf... och samtidigt försöka få en140ttic skrev:K kammen brukar fungera bra även till högre effekter. den lägger ju effekten ganska högt upp i varvtalsregistret, om motorn är byggt för detta i övrigt så harminiserar det bra. ang ventilersnas storlek så beror det ju på vad du anser "räcker", när det gäller effekt, varvtal med mera. Men till den motorn så skulle jag nog säga att de ventilerna duger finfint.
hyfsat körbar motor också... :roll och mycket utav det hänger ju på toppen... nån som är sugen på att porta..?
Bilar utan turbo suger=)
ventiler i Rostfritt finns på www.klracing.se till vettigt pris
Old kadett never die They just get faster
skulle tippa på att 38/46 ventiler jag hade 40/48 men han som gjorde toppen ville helst svarva ner dom för att dom var onödigt stora fanns in gen mening med att ha sa stora sa han! Jag ska ha ungerfär samma motorconcept som du B230 ET dellorto 40or,2,5 liters,531 topp med K-kam- och antigen en Hx40 el nåt det får jag se sen!!