Vatteninsprutning B20 sugturbo ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
markus.mill
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:43 pm
Ort: sweden

Vatteninsprutning B20 sugturbo ?

Inlägg av markus.mill »

Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vatten insprutning??

Inlägg av Jens Gustavsson »

markus.mill skrev:Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

funkar verkligen en sån simpel lösning? är det nått du har provat eller?
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag körde med en sådan model på 142 (ca 1999) med 2xWeber 45 utan intercooler, då kunde laddtrycket ökas från 1.0 bar till mer än 1.5 med mindre spik problem än med 1 bar utan vatten. Det gav minst 100hk på min bil!
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 374
Blev medlem: ons apr 20, 2005 2:05 pm
Ort: Näsåker

Inlägg av Foffe »

Jens ge mer ingående information om placeringar och material som användes tack.
DIRAVI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 26, 2004 12:41 am
Ort: Gräsmyr

Inlägg av DIRAVI »

Det ger en hel del extra att köra med metanol/vatten i 1:1 blandning alternativt etanol/vatten 1:1

Spriten kyler mycket mer än vatten.

Spriten ger ökade avgasvolymer, så en stor wastegate är bra att ha, skickar man på lite sprit/vatten på låga laddtryck får man lite extra snurr på turbon.
Varför nöja sig med en vanlig bil
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

ska man ha munstycket på nåt tryrckrör eller funkar det med munstycket innan turbon även om man har intercooler på bilen, eller samlas det bara vatten i ic då?
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe.... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stoffehansson skrev:med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe.... :lol:
man behöver också finfördela vatnet om det skickas in efter turbon med ett stort oljebrännar munstycke tex.
Alle3001
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis jan 10, 2006 9:22 pm
Ort: Malmbäck

Re: vatten insprutning??

Inlägg av Alle3001 »

Jens Gustavsson skrev: det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!




Kan du förklara lite bättre hur det här ska monteras? :roll: :?:


Har även hört att det går att ta en E topp och sätta i spridare men koppla på vatten....stämmer detta?
Bmw E30 TurboTouring 519whp

Volvo V70 T5 -99
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

jag har använt vattensprut på b20 sugturbo med mycket bra resultat.
jag köpte en ställbar tryck-strömbrytare, har för mig hos GIK turbo - det är i alla fall std prylar. Säkert kan du använda nån oljetryckskontakt om du vill, men det kan vara en fördel om du kan ställa vid vilket övertryck det skall börja spruta in.

jag tog en kraftig spolarvattenbehållare til en vw bubbla som jag monterade framför kylaren. i denna ledde jag tryck från turbon. jag hade gjort ett tunt knappnålsstort hål överst i behållaren så att trycket kan läcka ut successivt då det är övertryck men du inte önskar spruta in vattnet (vatten/kspritblandning).

sedan tog jag en gammal bosch d jetronic insprutningsventil till en b20 e, men du kan använda vilken magnetventil du vill. fördelen med denna var i alla fall att den var gjort i rostfritt, själva nålventils-mekanismen alltså.

jag borrade sedan ett hål i luftfiltret (orginal stromberg luftfilter kåpa rättare sagt). där satte jag d jetronic ventilen. jag började tjoffa in vatten vid 0.7 bar ca, kunde ladda 1 bar med sprut - max 0.8 utan. det blev mycket bra klang i bitarna, har skrivit ett tidigare inlägg om detta (sök om du vill).

MEN: du måste se till att övertrycket, som ju vid en sugturbo innehåller bensin/luftblandning, inte leds in i vattentanken! jag gjorde detta, och det fungerade väl i 100 mil kanske - sedan var vattenbehållaren fylld med en grå gegga och hade föga funktion. man kan tänka sig att man har någon form av hydraulcylinder med någorlunda volym i, där man leder in bensin/bränsle trycket på ena sidan och låter sedan kolven flytta en ren luftmassa som verkar mot vattenbehållaren. jag vet faktiskt inte hur man skall lösa detta med att avskilja bensinen från den överladdade gasmängden, men det går säkert att klura ut om man är mer kreativ än jag.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

jag gjorde som så att jag tog ett spolar munstycke och monterade det så att strålen kom på impellern, och använde mig av en olje trycks kontakt från gammel volvo, går på runt 0,4, och ett växlande relä till en vanlig spolar pump.

fungerade bra med 50/50 t-röd och vatten.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: vatten insprutning??

Inlägg av mats757 »

Jens Gustavsson skrev:
markus.mill skrev:Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Hur länge håller en spolarpump? Det känns inte riktigt som att den är gjord för långvarigt bruk. Men det kanske räcker för dom stunder som det är laddtryck.
Är det någon speciell pump som är lite bättre?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vatten insprutning??

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats757 skrev:
Jens Gustavsson skrev: det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Hur länge håller en spolarpump? Det känns inte riktigt som att den är gjord för långvarigt bruk. Men det kanske räcker för dom stunder som det är laddtryck.
Är det någon speciell pump som är lite bättre?
de håller +30 år på en gammal 240 så de sekunder man har max laddtryck ska inte bli någon större belastning för den om den är fräsh.
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

Inlägg av volvo R-Sport »

stoffehansson skrev:med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe.... :lol:
interkvarium!? hehehehihihoho da må man man vel ha intercooler med glassveggar så gullfisken får se stripptiden!=)
Skriv svar