Vatteninsprutning B20 sugturbo ?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:43 pm
- Ort: sweden
Vatteninsprutning B20 sugturbo ?
Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
Glad för svar. mvh markus
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vatten insprutning??
det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!markus.mill skrev:Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Jag körde med en sådan model på 142 (ca 1999) med 2xWeber 45 utan intercooler, då kunde laddtrycket ökas från 1.0 bar till mer än 1.5 med mindre spik problem än med 1 bar utan vatten. Det gav minst 100hk på min bil!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det ger en hel del extra att köra med metanol/vatten i 1:1 blandning alternativt etanol/vatten 1:1
Spriten kyler mycket mer än vatten.
Spriten ger ökade avgasvolymer, så en stor wastegate är bra att ha, skickar man på lite sprit/vatten på låga laddtryck får man lite extra snurr på turbon.
Spriten kyler mycket mer än vatten.
Spriten ger ökade avgasvolymer, så en stor wastegate är bra att ha, skickar man på lite sprit/vatten på låga laddtryck får man lite extra snurr på turbon.
Varför nöja sig med en vanlig bil
- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
- Ort: Havdhem(gotland)
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man behöver också finfördela vatnet om det skickas in efter turbon med ett stort oljebrännar munstycke tex.stoffehansson skrev:med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe....
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: vatten insprutning??
Jens Gustavsson skrev: det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Kan du förklara lite bättre hur det här ska monteras?
Har även hört att det går att ta en E topp och sätta i spridare men koppla på vatten....stämmer detta?
Bmw E30 TurboTouring 519whp
Volvo V70 T5 -99
Volvo V70 T5 -99
jag har använt vattensprut på b20 sugturbo med mycket bra resultat.
jag köpte en ställbar tryck-strömbrytare, har för mig hos GIK turbo - det är i alla fall std prylar. Säkert kan du använda nån oljetryckskontakt om du vill, men det kan vara en fördel om du kan ställa vid vilket övertryck det skall börja spruta in.
jag tog en kraftig spolarvattenbehållare til en vw bubbla som jag monterade framför kylaren. i denna ledde jag tryck från turbon. jag hade gjort ett tunt knappnålsstort hål överst i behållaren så att trycket kan läcka ut successivt då det är övertryck men du inte önskar spruta in vattnet (vatten/kspritblandning).
sedan tog jag en gammal bosch d jetronic insprutningsventil till en b20 e, men du kan använda vilken magnetventil du vill. fördelen med denna var i alla fall att den var gjort i rostfritt, själva nålventils-mekanismen alltså.
jag borrade sedan ett hål i luftfiltret (orginal stromberg luftfilter kåpa rättare sagt). där satte jag d jetronic ventilen. jag började tjoffa in vatten vid 0.7 bar ca, kunde ladda 1 bar med sprut - max 0.8 utan. det blev mycket bra klang i bitarna, har skrivit ett tidigare inlägg om detta (sök om du vill).
MEN: du måste se till att övertrycket, som ju vid en sugturbo innehåller bensin/luftblandning, inte leds in i vattentanken! jag gjorde detta, och det fungerade väl i 100 mil kanske - sedan var vattenbehållaren fylld med en grå gegga och hade föga funktion. man kan tänka sig att man har någon form av hydraulcylinder med någorlunda volym i, där man leder in bensin/bränsle trycket på ena sidan och låter sedan kolven flytta en ren luftmassa som verkar mot vattenbehållaren. jag vet faktiskt inte hur man skall lösa detta med att avskilja bensinen från den överladdade gasmängden, men det går säkert att klura ut om man är mer kreativ än jag.
jag köpte en ställbar tryck-strömbrytare, har för mig hos GIK turbo - det är i alla fall std prylar. Säkert kan du använda nån oljetryckskontakt om du vill, men det kan vara en fördel om du kan ställa vid vilket övertryck det skall börja spruta in.
jag tog en kraftig spolarvattenbehållare til en vw bubbla som jag monterade framför kylaren. i denna ledde jag tryck från turbon. jag hade gjort ett tunt knappnålsstort hål överst i behållaren så att trycket kan läcka ut successivt då det är övertryck men du inte önskar spruta in vattnet (vatten/kspritblandning).
sedan tog jag en gammal bosch d jetronic insprutningsventil till en b20 e, men du kan använda vilken magnetventil du vill. fördelen med denna var i alla fall att den var gjort i rostfritt, själva nålventils-mekanismen alltså.
jag borrade sedan ett hål i luftfiltret (orginal stromberg luftfilter kåpa rättare sagt). där satte jag d jetronic ventilen. jag började tjoffa in vatten vid 0.7 bar ca, kunde ladda 1 bar med sprut - max 0.8 utan. det blev mycket bra klang i bitarna, har skrivit ett tidigare inlägg om detta (sök om du vill).
MEN: du måste se till att övertrycket, som ju vid en sugturbo innehåller bensin/luftblandning, inte leds in i vattentanken! jag gjorde detta, och det fungerade väl i 100 mil kanske - sedan var vattenbehållaren fylld med en grå gegga och hade föga funktion. man kan tänka sig att man har någon form av hydraulcylinder med någorlunda volym i, där man leder in bensin/bränsle trycket på ena sidan och låter sedan kolven flytta en ren luftmassa som verkar mot vattenbehållaren. jag vet faktiskt inte hur man skall lösa detta med att avskilja bensinen från den överladdade gasmängden, men det går säkert att klura ut om man är mer kreativ än jag.
Re: vatten insprutning??
Hur länge håller en spolarpump? Det känns inte riktigt som att den är gjord för långvarigt bruk. Men det kanske räcker för dom stunder som det är laddtryck.Jens Gustavsson skrev:det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!markus.mill skrev:Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
Är det någon speciell pump som är lite bättre?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vatten insprutning??
de håller +30 år på en gammal 240 så de sekunder man har max laddtryck ska inte bli någon större belastning för den om den är fräsh.mats757 skrev:Hur länge håller en spolarpump? Det känns inte riktigt som att den är gjord för långvarigt bruk. Men det kanske räcker för dom stunder som det är laddtryck.Jens Gustavsson skrev: det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Är det någon speciell pump som är lite bättre?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm