Kamaxelval till B230 Rallycrossmotor
Kamaxelval till B230 Rallycrossmotor
Hejsan,
Jag har en 2.4 liters B230 som jag funderar på att byta kamaxel i.
Lite data:
Topp 531 med 48/40 ventiler
Sprut MS med 48mm spjällhus
KG typ3 extraktor
Jag har nu en enem K25/K20 kam i, det är väl egenteligen inte något fel på den men jag ville prova något nytt/vassare. Bilen gav ca 215Hk på driven runt 7000rpm.
Men det finns risk att växellådan låg och bromsade en del, den började gå riktigt tungt på tävling senare.
Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad jag ska testa, det är ju inte gratis heller.
Funderade på att testa en flatnos profil från folkraceshop.
Är det nån som testat en sådan kam på en liknande motor?
Kan man köra med en omslip kam i en sån här motor eller bör man gå på nytt?
Tacksam för alla tips.
/Micke
Jag har en 2.4 liters B230 som jag funderar på att byta kamaxel i.
Lite data:
Topp 531 med 48/40 ventiler
Sprut MS med 48mm spjällhus
KG typ3 extraktor
Jag har nu en enem K25/K20 kam i, det är väl egenteligen inte något fel på den men jag ville prova något nytt/vassare. Bilen gav ca 215Hk på driven runt 7000rpm.
Men det finns risk att växellådan låg och bromsade en del, den började gå riktigt tungt på tävling senare.
Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad jag ska testa, det är ju inte gratis heller.
Funderade på att testa en flatnos profil från folkraceshop.
Är det nån som testat en sådan kam på en liknande motor?
Kan man köra med en omslip kam i en sån här motor eller bör man gå på nytt?
Tacksam för alla tips.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Känns väl spontant som att kammen du har från enem troligtvis är bättre än det folkraceshop har. Sen är det väl tämligen ointressant i en RC bil ifall du har 215 eller 220hk på driven i bänken då du ju faktiskt har stor nytta av en körbar motor och väldigt lite av en fin siffra på toppeffekten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jo det är väl sant att körbarheten är viktig, men i min motor så kändes kammen relativt tam i hela registret.
Jämfört med andra motsvarande bilar som bromsat i samma bänk så ligger jag 10-20hk under på driven från 3500 upp till 7000 rpm.
Problemet behöver iof inte ligga i kammen, kan lika gärna vara grenrör, insug eller portning som är dålig.
Menar du att enem kammen har bättre kvalitet eller profil. Vilka är nackdelarna med att köra en omslipad kam?
Jämfört med andra motsvarande bilar som bromsat i samma bänk så ligger jag 10-20hk under på driven från 3500 upp till 7000 rpm.
Problemet behöver iof inte ligga i kammen, kan lika gärna vara grenrör, insug eller portning som är dålig.
Menar du att enem kammen har bättre kvalitet eller profil. Vilka är nackdelarna med att köra en omslipad kam?
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Menade väl mest att enem är en firma som har stort kunnande och tagit fram många av de kammar som andra kopierat och säljer som "sina egna"
Effekten beror ju även massvis på bromsbänken, eller snarare däcken, ifall det är "på rullar".
Det är inte i bromsbänken man vinner tävlingar
Effekten beror ju även massvis på bromsbänken, eller snarare däcken, ifall det är "på rullar".
Det är inte i bromsbänken man vinner tävlingar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Kamaxelval till B230 Rallycrossmotor
Hej det stämmer bra 215 vid 7000rpm men om du skulle få fullm00jons skrev:Hejsan,
Jag har en 2.4 liters B230 som jag funderar på att byta kamaxel i.
Lite data:
Topp 531 med 48/40 ventiler
Sprut MS med 48mm spjällhus
KG typ3 extraktor
Jag har nu en enem K25/K20 kam i, det är väl egenteligen inte något fel på den men jag ville prova något nytt/vassare. Bilen gav ca 215Hk på driven runt 7000rpm.
Men det finns risk att växellådan låg och bromsade en del, den började gå riktigt tungt på tävling senare.
Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad jag ska testa, det är ju inte gratis heller.
Funderade på att testa en flatnos profil från folkraceshop.
Är det nån som testat en sådan kam på en liknande motor?
Kan man köra med en omslip kam i en sån här motor eller bör man gå på nytt?
Tacksam för alla tips.
/Micke
effekt vid 7500rpm skulle det bli 240hp, min tummregel är
100hp per liter vid 7500rpm,
k25 profilen är vid 0,40 i spel 5,37mm lyft då är kammen i splitt
då veven är på noll, kolla var kammen står har du tex, 6,00
förlorar du effekt för den kammen kan du inte köra före veven
för då tappar du toppvarvet och toppeffekten,
om det är nog flöde i topp och du har kammen på 5,37 då
varvar den till 8000rpm, är den 104 grader i nochvinkel,
vad flödar toppen?
Häls Lacke
Hejsan,
Kammen är ställd enligt enems rekomendation.
Vi testade att dra kammen lite framåt och lite bakåt i bänken, men det gav inga större förändrigar. Lite svårt att avgöra iof då den inte loggar effekten till dator för utskrift.
Men efter mailkontakt med Erland Cox så fick jag tippset att korta grenröret och testa vad det kan ge.
Eftersom jag rivit motorn för renovering så blir det att försöka testa lite mer till hösten, om ekonomin tillåter.
Det lutar nog att jag kör vidare med samma kam iaf, vet inte riktigt vad jag skall använda annars.
Toppen har jag inte flödat, det ska enligt uppgift vara en gammal Kent Karlsson motor, men jag är inte övertygad om att det stämmer.
Lämnade in vevaxeln på balansering förra veckan, killen borrade bort 40 gram på svänghjulet! Även kolvar och stakar viktades.
/Micke
Kammen är ställd enligt enems rekomendation.
Vi testade att dra kammen lite framåt och lite bakåt i bänken, men det gav inga större förändrigar. Lite svårt att avgöra iof då den inte loggar effekten till dator för utskrift.
Men efter mailkontakt med Erland Cox så fick jag tippset att korta grenröret och testa vad det kan ge.
Eftersom jag rivit motorn för renovering så blir det att försöka testa lite mer till hösten, om ekonomin tillåter.
Det lutar nog att jag kör vidare med samma kam iaf, vet inte riktigt vad jag skall använda annars.
Toppen har jag inte flödat, det ska enligt uppgift vara en gammal Kent Karlsson motor, men jag är inte övertygad om att det stämmer.
Lämnade in vevaxeln på balansering förra veckan, killen borrade bort 40 gram på svänghjulet! Även kolvar och stakar viktades.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Hej om inte toppen flödar mer än 215hp kan inte motor ta åt sig det
om den inte flödar mera men om toppen flödar mer blir det mera effekt
om du släpper på kammen om jag inte minns fel så rekomderade
enem 6mm split värde men det funkar inte för mej då vill den inte
varva mera än ca,7000 rpm, som jag har testa så funkar dom
flesta motorer jag har byggt bäst med kammen i split-window
det är en fin kam med bra register, men flöda toppen så får du se
vad den går för då vet du med facit i handen.
Jag kom ihåg en sak till jag tror att typ 3 rör är för litet har du ingen
kompis som har ett typ 4 rör att prova det blir mera på topp
har sett och hört det kan göra 20hp upp på topp.
Häls Lacke
om den inte flödar mera men om toppen flödar mer blir det mera effekt
om du släpper på kammen om jag inte minns fel så rekomderade
enem 6mm split värde men det funkar inte för mej då vill den inte
varva mera än ca,7000 rpm, som jag har testa så funkar dom
flesta motorer jag har byggt bäst med kammen i split-window
det är en fin kam med bra register, men flöda toppen så får du se
vad den går för då vet du med facit i handen.
Jag kom ihåg en sak till jag tror att typ 3 rör är för litet har du ingen
kompis som har ett typ 4 rör att prova det blir mera på topp
har sett och hört det kan göra 20hp upp på topp.
Häls Lacke
Hej,
Ok ska försöka lämna iväg toppen på flödning, men pga husrenovering så går motorskruvandet i snigelfart just nu.
Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.
Jag måste försöka ta mig lite tid att skruva snart, leksugen som attan.
/Micke
Ok ska försöka lämna iväg toppen på flödning, men pga husrenovering så går motorskruvandet i snigelfart just nu.
Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.
Jag måste försöka ta mig lite tid att skruva snart, leksugen som attan.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Provades inget labbande med tratt längd i bänken?m00jons skrev:Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.
Nej vi hade inga andra trattar att tillgå vid bromstillfället, kan iof inte korta ner tratten särskilt mycket, längd från insugspackning till trattkant ca 280mm, trattlängd 50mm.super7 skrev:Provades inget labbande med tratt längd i bänken?
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
hej jag har provat ett Timorör som var kortare 20cm på dom två sec,m00jons skrev:Hej,
Ok ska försöka lämna iväg toppen på flödning, men pga husrenovering så går motorskruvandet i snigelfart just nu.
Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.
Jag måste försöka ta mig lite tid att skruva snart, leksugen som attan.
/Micke
rören men i jämförelse med ett okapat rör vart det 25hp mindre
på mellanregistret och 6hp mera på topp i mina ögon ingen bra lösning
i Rallycross.
Häls Lacke
Hej igen,
Länge sen jag skrev nåt här.
Jag har iaf byggt mig en egen flödesbänk nu, kan vara kul att ha framöver tänkte jag. Har nyligen kalibrerat den mot Erlands plattor.
Toppen har flödats och modifierats, den gav inte mer än drygt 200cfm i maxflöde innan modifiering. Nu har ingångsarean ökats till ett runt hål på ca 42mm, sen har jag putsat lite runt styrningen och plastat lite bakom styrningen.
Resultat:
Flödat vid 28"
2 57
4 95
6 134
8 181
10 214
12 230
14 230
16 231
Jag kör med en vanlig KL-racing ventil 50mm nerslipad till 49mm, jag vet att det är lite för stort.
Ska försöka experimentera lite i helgen med modell-lera och se om det finns nåt som kan fyllas igen.
/Micke
Länge sen jag skrev nåt här.
Jag har iaf byggt mig en egen flödesbänk nu, kan vara kul att ha framöver tänkte jag. Har nyligen kalibrerat den mot Erlands plattor.
Toppen har flödats och modifierats, den gav inte mer än drygt 200cfm i maxflöde innan modifiering. Nu har ingångsarean ökats till ett runt hål på ca 42mm, sen har jag putsat lite runt styrningen och plastat lite bakom styrningen.
Resultat:
Flödat vid 28"
2 57
4 95
6 134
8 181
10 214
12 230
14 230
16 231
Jag kör med en vanlig KL-racing ventil 50mm nerslipad till 49mm, jag vet att det är lite för stort.
Ska försöka experimentera lite i helgen med modell-lera och se om det finns nåt som kan fyllas igen.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Rören är i princip identiska förutom diametern. Eftersom ett tunnare rör ger högre gashastighet på en trimmad motor så kommer det att funka som ett längre rör. Ett typ 3 rör verkar alltså längre på samma motor som ett typ 4 rör. Med tunna rördiametrar får man korta ner rören rejält. Det är rätt lätt om man har passbitar med muff att testa lite olika längder på bromsbänk. Erland.
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
vi har provat lite olika grenrör i motorbroms bänk och jag kan säga att de är en sjuk skillnad mellan olika rör
en välbyggd 2400 borde ge ca 250 hk på hjulen med bra register
de flesta 2400 ligger kring 220 -240 hk volvo alltså
den vassaste bilen i 2400 i norrbotten är bromsad ca 265 hk men de är en vankel och de är lite ointessant
men man kan få laborera en del och sen måste ju allt stämma precis i motorn för önskat resultat
skulle jag vara dig så skulle jag kontakta en firma som bygger en komlett motor åt dig med allt uträknat
att köpa delar lite varstans för att sen slänga ihop de själv brukar inte ge speciellt bra resultt i slutändan
sen är varje motorbygge lite upp till föraren en del vill ha bottenvrid som en v8 och inte varva speciellt mycke medans andra vill dra sina motorer mera på toppen och dom brukar oftast vara i ledningen i slutet också
ska man upp i dom sista hk så måste man upp i varv också och 7000 är ganska lite
en välbyggt motor ska inte ha nå problem med 8500 varv
en välbyggd 2400 borde ge ca 250 hk på hjulen med bra register
de flesta 2400 ligger kring 220 -240 hk volvo alltså
den vassaste bilen i 2400 i norrbotten är bromsad ca 265 hk men de är en vankel och de är lite ointessant
men man kan få laborera en del och sen måste ju allt stämma precis i motorn för önskat resultat
skulle jag vara dig så skulle jag kontakta en firma som bygger en komlett motor åt dig med allt uträknat
att köpa delar lite varstans för att sen slänga ihop de själv brukar inte ge speciellt bra resultt i slutändan
sen är varje motorbygge lite upp till föraren en del vill ha bottenvrid som en v8 och inte varva speciellt mycke medans andra vill dra sina motorer mera på toppen och dom brukar oftast vara i ledningen i slutet också
ska man upp i dom sista hk så måste man upp i varv också och 7000 är ganska lite
en välbyggt motor ska inte ha nå problem med 8500 varv
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver