Kamaxelval till B230 Rallycrossmotor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Kamaxelval till B230 Rallycrossmotor

Inlägg av m00jons »

Hejsan,

Jag har en 2.4 liters B230 som jag funderar på att byta kamaxel i.
Lite data:
Topp 531 med 48/40 ventiler
Sprut MS med 48mm spjällhus
KG typ3 extraktor

Jag har nu en enem K25/K20 kam i, det är väl egenteligen inte något fel på den men jag ville prova något nytt/vassare. Bilen gav ca 215Hk på driven runt 7000rpm.
Men det finns risk att växellådan låg och bromsade en del, den började gå riktigt tungt på tävling senare.

Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad jag ska testa, det är ju inte gratis heller.
Funderade på att testa en flatnos profil från folkraceshop.
Är det nån som testat en sådan kam på en liknande motor?
Kan man köra med en omslip kam i en sån här motor eller bör man gå på nytt?

Tacksam för alla tips.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Känns väl spontant som att kammen du har från enem troligtvis är bättre än det folkraceshop har. Sen är det väl tämligen ointressant i en RC bil ifall du har 215 eller 220hk på driven i bänken då du ju faktiskt har stor nytta av en körbar motor och väldigt lite av en fin siffra på toppeffekten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Jo det är väl sant att körbarheten är viktig, men i min motor så kändes kammen relativt tam i hela registret.
Jämfört med andra motsvarande bilar som bromsat i samma bänk så ligger jag 10-20hk under på driven från 3500 upp till 7000 rpm.
Problemet behöver iof inte ligga i kammen, kan lika gärna vara grenrör, insug eller portning som är dålig.

Menar du att enem kammen har bättre kvalitet eller profil. Vilka är nackdelarna med att köra en omslipad kam?
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Menade väl mest att enem är en firma som har stort kunnande och tagit fram många av de kammar som andra kopierat och säljer som "sina egna"

Effekten beror ju även massvis på bromsbänken, eller snarare däcken, ifall det är "på rullar".

Det är inte i bromsbänken man vinner tävlingar :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelval till B230 Rallycrossmotor

Inlägg av Lacke »

m00jons skrev:Hejsan,

Jag har en 2.4 liters B230 som jag funderar på att byta kamaxel i.
Lite data:
Topp 531 med 48/40 ventiler
Sprut MS med 48mm spjällhus
KG typ3 extraktor

Jag har nu en enem K25/K20 kam i, det är väl egenteligen inte något fel på den men jag ville prova något nytt/vassare. Bilen gav ca 215Hk på driven runt 7000rpm.
Men det finns risk att växellådan låg och bromsade en del, den började gå riktigt tungt på tävling senare.

Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad jag ska testa, det är ju inte gratis heller.
Funderade på att testa en flatnos profil från folkraceshop.
Är det nån som testat en sådan kam på en liknande motor?
Kan man köra med en omslip kam i en sån här motor eller bör man gå på nytt?

Tacksam för alla tips.

/Micke
Hej det stämmer bra 215 vid 7000rpm men om du skulle få full
effekt vid 7500rpm skulle det bli 240hp, min tummregel är
100hp per liter vid 7500rpm,
k25 profilen är vid 0,40 i spel 5,37mm lyft då är kammen i splitt
då veven är på noll, kolla var kammen står har du tex, 6,00
förlorar du effekt för den kammen kan du inte köra före veven
för då tappar du toppvarvet och toppeffekten,
om det är nog flöde i topp och du har kammen på 5,37 då
varvar den till 8000rpm, är den 104 grader i nochvinkel,
vad flödar toppen?

Häls Lacke
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Hejsan,
Kammen är ställd enligt enems rekomendation.
Vi testade att dra kammen lite framåt och lite bakåt i bänken, men det gav inga större förändrigar. Lite svårt att avgöra iof då den inte loggar effekten till dator för utskrift.
Men efter mailkontakt med Erland Cox så fick jag tippset att korta grenröret och testa vad det kan ge.
Eftersom jag rivit motorn för renovering så blir det att försöka testa lite mer till hösten, om ekonomin tillåter.
Det lutar nog att jag kör vidare med samma kam iaf, vet inte riktigt vad jag skall använda annars.
Toppen har jag inte flödat, det ska enligt uppgift vara en gammal Kent Karlsson motor, men jag är inte övertygad om att det stämmer.
Lämnade in vevaxeln på balansering förra veckan, killen borrade bort 40 gram på svänghjulet! Även kolvar och stakar viktades.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej om inte toppen flödar mer än 215hp kan inte motor ta åt sig det
om den inte flödar mera men om toppen flödar mer blir det mera effekt
om du släpper på kammen om jag inte minns fel så rekomderade
enem 6mm split värde men det funkar inte för mej då vill den inte
varva mera än ca,7000 rpm, som jag har testa så funkar dom
flesta motorer jag har byggt bäst med kammen i split-window
det är en fin kam med bra register, men flöda toppen så får du se
vad den går för då vet du med facit i handen.

Jag kom ihåg en sak till jag tror att typ 3 rör är för litet har du ingen
kompis som har ett typ 4 rör att prova det blir mera på topp
har sett och hört det kan göra 20hp upp på topp.

Häls Lacke
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Hej,
Ok ska försöka lämna iväg toppen på flödning, men pga husrenovering så går motorskruvandet i snigelfart just nu.
Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.

Jag måste försöka ta mig lite tid att skruva snart, leksugen som attan.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

m00jons skrev:Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.
Provades inget labbande med tratt längd i bänken?
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

super7 skrev:Provades inget labbande med tratt längd i bänken?
Nej vi hade inga andra trattar att tillgå vid bromstillfället, kan iof inte korta ner tratten särskilt mycket, längd från insugspackning till trattkant ca 280mm, trattlängd 50mm.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

m00jons skrev:Hej,
Ok ska försöka lämna iväg toppen på flödning, men pga husrenovering så går motorskruvandet i snigelfart just nu.
Om ett typ4 rör ger 20hp på toppen är jag nära mina konkurenter, frågan är vad som händer i mellanregistret. Jag vill ju inte tappa ork där jag ligger mest i körningen. Men i bänken saknades ca 20hp även i mellanreg.
Erland Cox tipsade mig att korta ner andra steget på mitt typ3 rör så långt det går under bilen. Det kanske kan ge motsvarande effekt.

Jag måste försöka ta mig lite tid att skruva snart, leksugen som attan.

/Micke
hej jag har provat ett Timorör som var kortare 20cm på dom två sec,
rören men i jämförelse med ett okapat rör vart det 25hp mindre
på mellanregistret och 6hp mera på topp i mina ögon ingen bra lösning
i Rallycross.

Häls Lacke
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

hej,
ojsan, tappar men 25hp i mellanregistret är man nog ganska rökt.
Tackar för dem infon. ska nog inte testa det då.
Jag får försöka få tag på ett typ4 rör istället.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Hej igen,
Länge sen jag skrev nåt här.
Jag har iaf byggt mig en egen flödesbänk nu, kan vara kul att ha framöver tänkte jag. Har nyligen kalibrerat den mot Erlands plattor.
Toppen har flödats och modifierats, den gav inte mer än drygt 200cfm i maxflöde innan modifiering. Nu har ingångsarean ökats till ett runt hål på ca 42mm, sen har jag putsat lite runt styrningen och plastat lite bakom styrningen.
Resultat:
Flödat vid 28"
2 57
4 95
6 134
8 181
10 214
12 230
14 230
16 231

Jag kör med en vanlig KL-racing ventil 50mm nerslipad till 49mm, jag vet att det är lite för stort.
Ska försöka experimentera lite i helgen med modell-lera och se om det finns nåt som kan fyllas igen.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Rören är i princip identiska förutom diametern. Eftersom ett tunnare rör ger högre gashastighet på en trimmad motor så kommer det att funka som ett längre rör. Ett typ 3 rör verkar alltså längre på samma motor som ett typ 4 rör. Med tunna rördiametrar får man korta ner rören rejält. Det är rätt lätt om man har passbitar med muff att testa lite olika längder på bromsbänk. Erland.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

vi har provat lite olika grenrör i motorbroms bänk och jag kan säga att de är en sjuk skillnad mellan olika rör
en välbyggd 2400 borde ge ca 250 hk på hjulen med bra register
de flesta 2400 ligger kring 220 -240 hk volvo alltså
den vassaste bilen i 2400 i norrbotten är bromsad ca 265 hk men de är en vankel och de är lite ointessant

men man kan få laborera en del och sen måste ju allt stämma precis i motorn för önskat resultat
skulle jag vara dig så skulle jag kontakta en firma som bygger en komlett motor åt dig med allt uträknat

att köpa delar lite varstans för att sen slänga ihop de själv brukar inte ge speciellt bra resultt i slutändan

sen är varje motorbygge lite upp till föraren en del vill ha bottenvrid som en v8 och inte varva speciellt mycke medans andra vill dra sina motorer mera på toppen och dom brukar oftast vara i ledningen i slutet också

ska man upp i dom sista hk så måste man upp i varv också och 7000 är ganska lite
en välbyggt motor ska inte ha nå problem med 8500 varv
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Skriv svar