Var ta på stakarna när dem ska viktas

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Joakim 164
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön maj 15, 2005 8:38 am
Ort: vallåkra
Kontakt:

Inlägg av Joakim 164 »

Men var går M stakarna sönder så jag inte har slipat precis där. :( Men är de så viktigt med balanseringen av dem ? eller är de dära om man ska varva över 7000rpm.
Är de någon som kör med obalanserade och oviktade stakar och ändå varvar.
Allt annat ja ska sätta i motern är balanserat men jag viste inte då att man balanserade stakarna annars hade ja gjort de då samtidigt.

Kostar de under 800:- för alla med frakt fram och tillbaka så är ja intereserad. :D
Om de är så viktigt ,för att ha en stake igenom blocket är nog de sista man vill ha.
Bild
http://vallakra.no-ip.org/galleri/
Hemsidan är nere för tilfelet
joakim ottosen
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Ni som viktjusterat lillände och storände var för sig, hur har ni gjort rent praktist?
Bild

Detta stalage funkade inte, blev för stor skillnad.
Vi kunde ta en stake och väga den, vägde vi den sen igen så skillde det 10g :evil:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kristoffer skrev:Ni som viktjusterat lillände och storände var för sig, hur har ni gjort rent praktist?
Bild

Detta stalage funkade inte, blev för stor skillnad.
Vi kunde ta en stake och väga den, vägde vi den sen igen så skillde det 10g :evil:
Vågen jag körde med var en riktigt finurlig uppfinning.

Man balancerade staken med olika motvikter.

Två stag som det satt rakblad på, sedan en platta som var böjjd i något visst gradantal, på den plattan satte man motvikter och lade staken i styrningar, sedan letade man fram den lättaste och vägde sedan resten efter den.
m10tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor dec 30, 2004 4:36 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av m10tic »

den som jag hade till mina stakar var det en slags rulle på, men typ samma som på bilden, för att den inte skall fastna och göra att det blir ett moment på staken. det vill säga att den hänger fritt varje gång man mäter.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

peppe skrev: Vågen jag körde med var en riktigt finurlig uppfinning.

Man balancerade staken med olika motvikter.

Två stag som det satt rakblad på, sedan en platta som var böjjd i något visst gradantal, på den plattan satte man motvikter och lade staken i styrningar, sedan letade man fram den lättaste och vägde sedan resten efter den.
Hehe, det låter finurligt men en bild på den hade suttit fint!


Det med rullar kan man kanske bygga så att kolvbulten vilar på två eller fyra rullar. Det borde gå, jag får leta upp några gamla kullager och prova.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kristoffer skrev:
peppe skrev: Vågen jag körde med var en riktigt finurlig uppfinning.

Man balancerade staken med olika motvikter.

Två stag som det satt rakblad på, sedan en platta som var böjjd i något visst gradantal, på den plattan satte man motvikter och lade staken i styrningar, sedan letade man fram den lättaste och vägde sedan resten efter den.
Hehe, det låter finurligt men en bild på den hade suttit fint!


Det med rullar kan man kanske bygga så att kolvbulten vilar på två eller fyra rullar. Det borde gå, jag får leta upp några gamla kullager och prova.
Kan försöka skaffa fram en bild. Men efter viktning av stor och lill ände så vägde alla 6 stakar exact lika mycket på den digitala vågen, som totalvikt.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Kristoffer skrev:Ni som viktjusterat lillände och storände var för sig, hur har ni gjort rent praktist?
Bild

Detta stalage funkade inte, blev för stor skillnad.
Vi kunde ta en stake och väga den, vägde vi den sen igen så skillde det 10g :evil:
Om du skall väga stakarna på det sättet på bilden så måste du se till att vevstaken är exakt vågrät samt att ha ett (eller flera) lättroterande kullager på ställningen. Sedan skall lilländen samt storänden vägas på detta sätt och sist skall hela staken vägas, och då får det max fela på 1 gram! Annars är det bara till & göra om till det stämmer :shock:
Skriv svar