Sida 2 av 4

Postat: ons sep 02, 2009 10:18 pm
av Erneland
...

Postat: ons sep 02, 2009 11:33 pm
av A.Jönsson
En fd granne i byn där jag bor har ägt ett antal Alpina och just en exakt lika B7:a som din.

Glömmer aldrig emblemet i luckan på den.
Han hade också en M635 om jag inte missminner mig.


Vi vill veta mer om motorn och var det är för grejor dom är ihopbyggda av , mkt intressant.

/Anton Helsingborg.

Postat: tor sep 03, 2009 7:17 pm
av Daniel-635
Om jag inte är ute och seglar ser motorn ut enligt följande...

7:1 I komp.
Rundade "hemisfäriska" förbrännings rum, utan Squisharea
ca 280 grader duration på kammen ?
KKK K27 Turbo
Extern Wastegate
Grenrör av modell "limpa" med turbon monterad fram på motorn och Wg bak.
Natrium kylda Avgasventiler (Bmw´s 745 Turbo topp)
Det redan omtalade Heimholtz resonans insuget
Intercooler
Bosch Motronic

Slutväxel 2,93:1
ZF växellåda med 1:1 på 5an ?
Remdriven oljepump för oljekylning av slutväxel från ena drivaxlen ?
30 liters extra tank i bagaget totalt 100 liter ?

Rejält större frambromsar än vanliga 635 Csi

Fantastiska kreationer :thumbright:

Rätta gärna eventuella fel !

Postat: tor sep 03, 2009 7:26 pm
av Erneland
...

Postat: tor sep 03, 2009 7:42 pm
av Daniel Bjälevik
fan så fin bil, tycker det känns som helgerån att du ens tänker tanken på o byta motor i den,om än med tanke att kunna återställa allt till orginal i bakhuvet

Postat: tor sep 03, 2009 10:51 pm
av Erneland
...5000kr. Det är matching numbers dessutom. Så min åsikt är inte samstämmig med din helt enkelt.

Postat: fre sep 04, 2009 5:20 am
av Erland Cox
Var i Kävlinge har ni garageträff? Jag har lovat bort mig till en uppstart av en bil på lördag men man vet aldrig vad som händer. Min ena M635:a var lite paj i motorn när jag köpte den. Jag bytte veven och stakarna till delar från en M5 3,8 som kom från en krockad bil. Veven var hel men block och topp på 3,8:an var skrot. Eftersom tidiga 24 ventils motorn har enkel kamkjedja som gärna vill gå av så bytte jag topp och kamkjedja till M5 3,6. Men det är bara att konstatera att luftmängdmätaren från M635:an är en restriktor. Det krävs antingen ett sprut från en nyare M5 eller ett eftermarknads sprut för att få fart på den. Det var ett tag sen den var ute ur garaget och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Jag köpte en grupp A aluminiumbur i tyskland men hade aldrig hjärta att slita ut inredningen och bygga om. Det får bli nån av mina andra 635:or som får den monterad nån gång. Jag har några BMW 745 också som jag sparar till eftervärlden. Jag tycker dom är rätt fräcka men de flesta vill bara åt motorerna. Erland.

Postat: fre sep 04, 2009 5:55 am
av Erneland
...

Postat: fre sep 04, 2009 7:07 am
av Daniel Bjälevik
jo förtsår hur du menar.jag tycker bara att det e synd att göra det,bättre lämna den oskruvad helt,men det e min åsikt, tror ju inte du kommer förstöra den direk :)

//Bjäle

Hej

Postat: fre sep 04, 2009 10:12 am
av calle Bengtsson
Det är en fröjd att fü dreggla på en sånn här vacker bil :) körde lite vilse i förra veckan var förbi Alpina i Buchloe stog en massa fina bilar där.
Alpina bygger även en Racebil för GT3 tror jag det heter

MVH Calle (Munchen)

Postat: fre sep 04, 2009 1:02 pm
av Erneland
...

Postat: fre sep 04, 2009 3:34 pm
av Scorpio
H-vete vilken grann bil! 8)

Avundsjuk? Jag?? Nää.. :wink: Jag kommer ihåg i början på 90-talet när jag kom körandes uppför gamla E4 vid Oringen med en Honda VFR750 med skjuts. Det kom en B7 Turbo Coupé i ytterfil och hornen växte ut.. Vi fick stryk 8)

Jag tillhör väl också dom som föredrar originalspec. på en så unik vagn, men det är ju upp till var och en hur man vill ha sin bil :)

Postat: mån sep 07, 2009 2:18 pm
av Lappen
Orginal eller inte går att debattera på många bilar, vanliga som ovanliga.
Här finns ju en bestämdhet att bevara det unika och hålla resten så det går att återställa. Det kan jag känna stor respekt inför.

Som orginal-ivrare så måste man ju också se det till användande. Man kan ju faktiskt bli påkörd av något ess när man är ute och finåker. Och försäkringsbolagens vilja... ger inte jag mycket för.
Ska man inte ut och lufta bilarna heller med denna risk i åtanke så försvinner ju meningen med dem. Bilar ska ju användas. Och det mesta går ju att laga.

Så en förädling med så här väl grundade motiv för framtiden får nog ses som förlåten.

Inte menat som något påhopp, känner för bägge läger som synes.
Fin bil f.ö. Är det den som stog på Elmia? Lämnade nog lite saliv på den isf... :oops:

tjena

Postat: mån sep 07, 2009 4:45 pm
av calle Bengtsson
kul att den kom till sverige, jag tycker bilen är superfin :)

Postat: mån sep 07, 2009 5:17 pm
av Erneland
...