Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

idag har jag faktiskt fått lite gjort med motorn, har monterat topplocket, målat toppen och blocket i rött. Tändstiften jag tänkte prova köra med nu heter NGK B7HS nånting.

Här kommer dagens bilder:

Från sidan, här syns oljeslangen som ska gå till turbon.
Bild

Här ser man den mekaniska bränslepumpen, den är dock ur funktion, armen är avkapad så den bara sitter där och gör ingenting förrutom tätar mot blocket och tar onödig plats:
Bild


/Henke
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Inlägg av MB »

Snyggt, gillar röda motorer :wink: . Hur många hk tror du att det blir?
Brinken
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

MB skrev:Snyggt, gillar röda motorer :wink: . Hur många hk tror du att det blir?
ingen aning, beror på hur den går med detta recept, samt hur mkt man vågar ladda innan den får för sig att spika, har 2 olika förgasarnålar, tänkte börja med en original turbonål till b21AT, sen har ja en specialfilad nål som ja kanske borde testa senare. motorn kommer uppgraderas i framtiden såklart, eller om underdelen skär ihop så blir det en helt annan motor.

jag är bara glad om motorn lämnar mer effekt än innan, samt att den är väl körbar och driftsäker. men jag skulle tippa på 120-160hk till att börja med.
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Inlägg av MB »

Räcker väl till att börja med, skulle tro att det blir mer sen.
Brinken
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Här kommer dagens bilder!
insug och grenrör är monterat, turbon är provmonterad, så nu ser man vart den kommer hamna..kan tillägga att det är svårt att stänga huven...ska kapa upp den lite (mycket).

Fronten:
Bild

Lite grejjer:
Bild

Här ser man nästan hela grenröret:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Henke
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Är grenröret byggt med avgasrör???? -håller det tror du...? :?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ska du verkligen kapa sönder en hel och fin amazonhuv?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

öhm, hamnar turbon lite väääl högt upp??
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

grenröret kommer nog hålla, annars märker man det :wink:.
tänkte nog köpa en annan huv från skroten o sätta på, denna är i hyffsat skick, nog onödigt att kapa i ja.
turbon kom lite högre upp än ja hade tänkt, men det gör inte mig nåt.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

korta av rören nånstanns på mitten så kommer den ner lite :P

troru den håller när du ligger i 180 blås?
lär ju va rätt schysst luftmotstånd med ett stort filter :?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det där paketet kommer att bryta rätt fint. Var det verkligen omöjligt att fixa ner den under huven??
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

ingenting är omöjligt, men för att slippa lite strul så gjorde jag såhär :oops: :? . jag ska svetsa några stag hade jag tänkte, som håller grenröret/turbon o skruvas fast på toppen eller nånstans på motorn. det tror jag kommer hålla. hoppas jag oxå. :?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

fotade lite idag, höll på o dra slangar till bränsletrycksregulator och förgasare, men passade även på att trycka dit lite fula tryckrör för att demonstrera principen. Luftfiltret som syns på bild kommer nog sitta på däremot. kommer nog använda 2-2,5" tryckrör.

Bild

Bild


fotograf: tobbe
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hmm, liknar en Jens installation ;)

d.v.s. turbon igenom huven.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

140ttic VAR ju faktiskt uppe på studiebesök för inte så länge sen, och fick sej en åktur av jens så det kanske är så konstigt om han är "miljöskadad" så att säga :lol:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar