STORA funderingar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

wilhelm skrev:hehehe.. Jo allt går ju, de är ju bara en fråga om tid/pengar.
En turboladdad R1 motor hade ju itne varit fel :P fast då vare ju framhjulsdrivet att leda kraften till..

De där med 9000 motorn är ju en ide. Men stora utrymmes problem lär dyka upp. Fast de gör det nog hur som helst.

Bygg rörram framåt då! Då får du LIIIITE mera plats iaf... ;)
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Det skulle kunna va en bra ide. ..

Någon som skrev att en saab 9000 motor skulle nästan va för stor och hög, och att den skulle sticka upp ur huven ganska rejält. Finns ju svar på den frågan. "Stor motor" "Stort scoop" titta bara över atlanten mot amerika så kan man nog förstå den teorin. :twisted:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

wilhelm skrev:Det skulle kunna va en bra ide. ..

Någon som skrev att en saab 9000 motor skulle nästan va för stor och hög, och att den skulle sticka upp ur huven ganska rejält. Finns ju svar på den frågan. "Stor motor" "Stort scoop" titta bara över atlanten mot amerika så kan man nog förstå den teorin. :twisted:
Vad har du tänkt dig för tidsschema för bilen? Ska de liksom göras på en månad eller får de ta 10 månader eller vad är de som gäller??
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Asså 1-2 år ialla fall. Så stressa blire inte.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

wilhelm skrev:Asså 1-2 år ialla fall. Så stressa blire inte.
Ok, hmm, då tycker jag att du bygger rörram framåt, i med en 9000 motor, förslagsvis 2,3T på 200hk org. Chippar o bygger eget avgassystem. Sen har du en bil på kanske 700kg + förare och 300hk.

Bra tryck! :D

Adios! 8)
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Hehehe. JO, nått i den stilen var tänkt. Men hur hållbara är dom egentligen ?
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

wilhelm skrev:Hehehe. JO, nått i den stilen var tänkt. Men hur hållbara är dom egentligen ?
Vilka då? De motorerna?? Jaa, min syn på de hela är väl såhär, saab gör bra motorer. Alldeles för bra för deras växellådor! En sak man dock måste se till att motorn får är mycket soppa så den inte spikar. Saab har rätt spikkänsliga motorer. Vet de av erfarenhet!

Växellådorna på 9000 vet jag inte riktigt hur dom är, men nog håller dom bättre än den gamla generationens 900 lådor iaf. 300hk vet jag några 9000 som åkt/åker med och dom håller med org låda. Org koppling funkar oxå alldeles utmärkt!

Vill du ha tag i en motor så kan ja tipsa dig att ringa KM Bildemontering i Värnamo. http://www.kmbildemontering.se
Känner en av ägarna! ;)

Lycka till!
MVH // Nicke 8)
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Hehe Jo, men första utmaningen kan ju vara att prova klämma ut så mkt hästar efter konstens alla regler ur orginal motorn OHC 1.2 Förgasare.
Vad jag sett o läst så verkar de ganska obeprövat. :twisted:
Skriv svar