Funderar lite på det här med tändläget när det börjar ladda......... Kör idag 8v topp (c:a 7:5 i kompa) och laddar 1.8 - 1.9 bar med runt 40° där det börjar bli övertryck upptill 30° på full kula. Vad skulle man kunna vänta sig på en mer högkompad 16v ( 8:5) och kanske ladd runt 1.5?
Jonas CRX VTi 94 skrev:Det där tycker jag är intressant. Jag vet inte varför men jag har sätt att de flesta 8v SOHC motorerna har mer förtäning än 16v DOHC.
Med mindre fyllnadsgrad kan du köra med mer förtändning, förutsatt samma komp.
Jonas CRX VTi 94 skrev:Det där tycker jag är intressant. Jag vet inte varför men jag har sätt att de flesta 8v SOHC motorerna har mer förtäning än 16v DOHC.
Med mindre fyllnadsgrad kan du köra med mer förtändning, förutsatt samma komp.
Har väl lite att göra med hur tändstifet är placerat också