Grövre topplocksbultar på b30?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Joakim 164
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön maj 15, 2005 8:38 am
Ort: vallåkra
Kontakt:

Grövre topplocksbultar på b30?

Inlägg av Joakim 164 »

Gör det mycket att gänga upp till M12 så man kan spänna med större moment?
Hur mycket kan man ladda utan att det behövs?
Bild
http://vallakra.no-ip.org/galleri/
Hemsidan är nere för tilfelet
joakim ottosen
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

er litt vanskeli å få gode gjenger :( da minste diameter til m12 er åverskredet ved 7/16 tomsgjenger.... :cry:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag tycker inte att det var några problem att få fina gängor när jag gängade.. eftersom gängorna skär "i varandra" så är det rätt långt mellan att dom korsar varandra.

Skicka PM om du vill köpa bult (M12*120 12.9) till rätt pris.
Axel Wall
Joakim 164
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön maj 15, 2005 8:38 am
Ort: vallåkra
Kontakt:

Inlägg av Joakim 164 »

Men hur många Nm kan man dra med m12. Och är de mycket mer så moste de förhindra att man blåser toppapakningen. Eller moste man o-ringa blocket.

Kan man inte setta m14 och bora upp i toppen och i blocket eller blir de klent gods i block ,topp
Bild
http://vallakra.no-ip.org/galleri/
Hemsidan är nere för tilfelet
joakim ottosen
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

vallåkra vipern skrev:Men hur många Nm kan man dra med m12. Och är de mycket mer så moste de förhindra att man blåser toppapakningen. Eller moste man o-ringa blocket.

Kan man inte setta m14 och bora upp i toppen och i blocket eller blir de klent gods i block ,topp
Man måste borra upp hålen i toppen lite för att få dit M12 också. M14 borde inte vara omöjligt, men det behövs knappast. Risken med att dra för hårt är att cylinderloppen blir ovala när man drar åt... M12 12.9 ska dras 136Nm för att bulten ska fungera optimalt, men jag (innan jag läst på om bultförband) och flera andra har dragit dom 120Nm med framgång. Jag drar 136 nästa gång jag monterar ihop motorn.

En M14 12.9 ska dras 217Nm, och en M14 10.9 ska dras 181Nm. Jag är tveksam till om blocken klarar att man drar så hårt...
Axel Wall
Skriv svar