Vipparmsgeometri på B20
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Vipparmsgeometri på B20
Jag håller på och grejar lite med vipporna till min topp. Jag har läst att utväxlingen brukar bli ungefär 1,45:1. Är det någon som har provat med vipporna som standard, högre upp eller längre ner för att se vad det ger i utväxling?
Klart är att man ska ha så långa stötstänger som möjligt så att justerskruven kommer långt in. Jag har bara provat med en topp på bänk med distanser under justerskruven och sen lagt dit en 8mm distans.
Med vipparmsbocken i standard höjd så fungerade det betydligt bättre än med den sänkt. Ju högre upp vippan kommer desto längre ut på vippan rör den ventilen. Jag ska prova ordentligt på en motor också när jag börjar montera.
Erland.
Klart är att man ska ha så långa stötstänger som möjligt så att justerskruven kommer långt in. Jag har bara provat med en topp på bänk med distanser under justerskruven och sen lagt dit en 8mm distans.
Med vipparmsbocken i standard höjd så fungerade det betydligt bättre än med den sänkt. Ju högre upp vippan kommer desto längre ut på vippan rör den ventilen. Jag ska prova ordentligt på en motor också när jag börjar montera.
Erland.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Mäter du ventil lyftet med mätklocka på ventilen
för det måste jue vara viktigt att inte få för stora förluster, och alla delar studsar runt så man får o kontrolerad rörelse.. frågan är hur man mäter det??
för det måste jue vara viktigt att inte få för stora förluster, och alla delar studsar runt så man får o kontrolerad rörelse.. frågan är hur man mäter det??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag hade toppen ovanpå flödesbänken och mätte med skjutmått från ventiltallriken till brunnen. För att simulera att bryggan satt längre ner la jag lashcaps på ventilen. Det handlade om så stora skillnader att jag kunde mätt dom med tumstock. Har inte B20 gänget här på Sävar testat? Jag sökte efter det på forumet men hittade inget. Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag höll på att dribbla med detta på en 8v (ohc) opelmotor för ett par år sedan.
där är juh geometrin fast, men jag märkte om man flyttade 'ledpunkterna' så kunde man tjäna lyft.
Med enkla medel kunde jag tjäna 1.5mm lyft, det var bara att svarva nya excentriska lyftare samt låsa dem så de inte kunde snurra.
Samt slipa om tappen på vippan som glider på lashcapen som sitter där std.
Lustigt att inte flera tänkt på detta, är juh väldigt vanligt med jänkare att ändra utväxlingen på vipporna.
Och med lite uppfinningsrikedom kan man göra som du beskriver.
där är juh geometrin fast, men jag märkte om man flyttade 'ledpunkterna' så kunde man tjäna lyft.
Med enkla medel kunde jag tjäna 1.5mm lyft, det var bara att svarva nya excentriska lyftare samt låsa dem så de inte kunde snurra.
Samt slipa om tappen på vippan som glider på lashcapen som sitter där std.
Lustigt att inte flera tänkt på detta, är juh väldigt vanligt med jänkare att ändra utväxlingen på vipporna.
Och med lite uppfinningsrikedom kan man göra som du beskriver.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jag har alltid lagt centrum på vippaxeln halva ventillyftet under
ventilskaftet vilket även ska ge mest lyft om det är rätt radie att schimsa upp bryggan sliter hårt på styrningarna, det man kan göra är att byta till excentriska bussningar och på så vis få högre utväxling och sen köra med rätt vipparmsgeometri.
ventilskaftet vilket även ska ge mest lyft om det är rätt radie att schimsa upp bryggan sliter hårt på styrningarna, det man kan göra är att byta till excentriska bussningar och på så vis få högre utväxling och sen köra med rätt vipparmsgeometri.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ska jag va ärlig erland så mins jag inte ricktigt va jag kom fram till då det va så länge sen jag byggde min 142 B20, men som martin sa så la jag halva lyftet mitt i axeln sen byggde jag så långa stötstänger så ventilspels skruven va långt insjusterad för max lyft.Erland Cox skrev:Ok, då får jag nästan anta att ingen på detta forum har fördjupat sig i vipparmgeometrin på sina B20 motorer. Jag får återkomma med vad jag kan mäta ut när jag sätter ihop min motor. Erland.
min nya B20 har så lite lyft än och std stöstänger så den har bara bockarna lite planadade sen så blir det som det blir

ska testa nåra special om byggda orginal vippor där sjusterskruven är flyttad närmare vipaxeln vad tiden lider då får man kolla igenom detta nogrannare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Har du mätt lyftet du fick då? Jag trodde att jag skulle behöva ta ner bockarna men när jag såg att jag fick lägre lyft och att vipprörelsen såg ok ut ändå så far bockarna nog behålla originalhöjden. Erland.Martin H skrev:jag har alltid lagt centrum på vippaxeln halva ventillyftet under
ventilskaftet vilket även ska ge mest lyft om det är rätt radie att schimsa upp bryggan sliter hårt på styrningarna, det man kan göra är att byta till excentriska bussningar och på så vis få högre utväxling och sen köra med rätt vipparmsgeometri.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
hmm det är tänkt att du ska köra std vippor asså, men om du köper rullar så kan du väl göra nya vippor och flytta hålet för vipporna så du får det lyft du vill ha.
jag gjorde bockar och skruvade fast i en heltäckande plåt, den är dock inte utprovad än men stabilare kan det knappt bli.
med utväxling 1:6 får jag 13mm lyft med en kg6 kam
jag gjorde bockar och skruvade fast i en heltäckande plåt, den är dock inte utprovad än men stabilare kan det knappt bli.
med utväxling 1:6 får jag 13mm lyft med en kg6 kam
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag har några rullvippor från Chrysler som jag trodde jag skulle kunna använda. Diametern var lite för stor plus att de var raka. Volvos har höger och vänster offset så det gick inte. Jag tror Bachos grejer funkar bra åtminstone till min första motor. Jag är ju sugen på att få ihop nåt så jag kan köra lite innan vintern. Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
erland det är ju ganska självklart att ju längre ut på vippan du har anligg mot ventilen desto mer lyft men geometri mässigt så är det bäst som jag skrev ovan. ska jag vara ärligt så har jag inte tänkt på detta att ventilen kommer längre ut på vippan, vet bara att det sliter hårt på styrningar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
- Ort: Canada [ not US ;) ]
- Kontakt:
Hi Erland.
The one thing I noticed years ago is that the stand height is set up for best geometry with about 9mm lift. Of course this was exactly what the majority of the early b18's had. By the time the b20E came about, lifts were still not more than 10.5 theoretical, so possibly 9.5mm net. If you are planning net lifts over 15mm (16.4 on the AGAP rollers), then yes, you need to cut the stands short. I've not seen that being as common a modification as maybe it should be. I've seen people talk of 164 pushrods being closer to correct, but not so much shorting the stands.
BTW, not that there's a lack of good roller rockers nearer you, but a gentleman from Yella Terra emailed me looking for help accessing the Volvo market- he'd had a couple sets commissioned, and thought they might start listing them. I can forward you his info. The set I have are Kenne Bell for Buick 300-340-350-430-455. Kenne Bell no longer offer those parts.
The one thing I noticed years ago is that the stand height is set up for best geometry with about 9mm lift. Of course this was exactly what the majority of the early b18's had. By the time the b20E came about, lifts were still not more than 10.5 theoretical, so possibly 9.5mm net. If you are planning net lifts over 15mm (16.4 on the AGAP rollers), then yes, you need to cut the stands short. I've not seen that being as common a modification as maybe it should be. I've seen people talk of 164 pushrods being closer to correct, but not so much shorting the stands.
BTW, not that there's a lack of good roller rockers nearer you, but a gentleman from Yella Terra emailed me looking for help accessing the Volvo market- he'd had a couple sets commissioned, and thought they might start listing them. I can forward you his info. The set I have are Kenne Bell for Buick 300-340-350-430-455. Kenne Bell no longer offer those parts.