Tips på bränslepump ~ 200 EFI hk ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
foppa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: fre dec 17, 2004 1:15 pm

Tips på bränslepump ~ 200 EFI hk ?

Inlägg av foppa »

Hej!

Jag håller på att bygga en turbomotor till min Golf 1a, och går nu och klurar på vad jag ska använda för bränslepump.

Många som turbokonvterar med k-jetronic byter till exempelsvis volvo 240 turbo pump.

Jag ska dock köra med EFI (läs megasquirt), och jag har hört att man inte bör använda ex "K-jet" pumpar till en EFI installation eftersom K-jet pumparna arbterar på mycket högre tryck.

På Golf 1 gti tanken så sitter anslutning i botten av tanken dvs ingen förpump och catchtank, utan bara en pump som matar fram.

Min setup är en Btr på 3 bar och 4 st spridare som flödar 280 cc styck @ 3 bar. Kommer ladda ca 0,6 bar ~ 180 hk, till att börja med. Sen om det finns lite extra kapacitet oi den gör ju inget. (Har dock hört att det inte är bra att ha för stor pump heller.)

Någon som har tips på vad man bör skaffa för pump. Eller tips på företag/websidor som har bra urval av pumpar?

Ny, prisvärd och lämligt för ändamålet ska den vara iaf ;-)


mvh/Mathias
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är inte pumpen som avgör trycket, det är bränsletrycksregulatorn.
Det är nog svårt att hitta en pump som INTE klarar 200 hk. ;)
Att ha för stor pump är nog svårt, det enda som kan vara negativt är om man har så späda retur-ledningar och btr att bränslet inte kan tas undan när motorn är avslagen eller går på tomgång (alltså det mesta bränslet går tillbaka till tanken via regulatorn).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Original GTi-pump räcker bra till 200 hk med EFI, inga problem.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar