Turbo till min ama
Turbo till min ama
Tänkte höra lite om vad ni tycker att jag ska ha för turboagg till min ama.
Orginal B230fk-block, portad 405 topp med k-kam, ms och edis, s2 waste, lastbils ic, plenum med 940 spjällhus, hempulat grenrör mm siktar på 350-400 hk. Ska inte ha den till jobbet direkt, tänkte kanske köra en del stripp om jag får till det.
Orginal B230fk-block, portad 405 topp med k-kam, ms och edis, s2 waste, lastbils ic, plenum med 940 spjällhus, hempulat grenrör mm siktar på 350-400 hk. Ska inte ha den till jobbet direkt, tänkte kanske köra en del stripp om jag får till det.
Brinken
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
En Hx 40 är inte så tokig, försök hitta en med 57 inlopp och 63-65mm avgas. fungerar bra från ca 380-450hk. annars går det med garret To4B/E 57mm in, 65 ut a/r 1.0-1.15.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Jonas T skrev:Lite nyfiken där Jens vad det gäller storleken på avgashuset? Har kört med exakt en sådan turbo och avgashus 14. När jag laddar 1.8 så har jag ett mottryck på max 1.3-1.4. Skulle man förvänta sig något posistivt med ett 16 eller 18-hus?
//Jonas
Intressant fråga!
Det är svårt att säga om ett större avgashus ger några större fördelar om avgastrycket redan är hyfsat lågt. Har du tok-respons på turbon redan skadar det nog inte med större avgashus. Hur mycket av kapaciteten på turbon utnyttjar du vid 1.8 bar tror du?
Om du utnytjar kompressorn nästan max så borde du ha högre mottryck, tycker jag. T.ex Leif med Audi 80, han har 57 mm HX40 med 16 hus, om jag inte mins helt fel så har liknande avgastryck som du med samma laddtryck och han har 173km/201m med en tungdriven 4wd bil. Hans motor skulle nog gå ännu bättre med ett 18 hus då han utnyttjar rätt stor del av kompressorn. Det bästa vore att låna ett gäng med avgashus och testa sig fram!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Vet inte exakt hur mycket av kapaciteten som utnyttjas En kvalificerad gissning är att den i detta skick producerar någonstans runt 350 äkta hästar. Har 1.8bar vid 3200-3300varv
Kör ganska grovmappat med antagligen väl fet blandning på topp för att vara lite safe Går nog att få ur mer effekt skulle jag tro
//Jonas
Kör ganska grovmappat med antagligen väl fet blandning på topp för att vara lite safe Går nog att få ur mer effekt skulle jag tro
//Jonas
Ok 450 hk skulle smaka det, får väl prova med det då. Jag har ju läst om han i, tror det var Nyköping, som säljer typ Hx40 o dyl, kanske är det läge för en beställning snart.
Ska besikta´n med en kkk24 först, sticker liksom inte ut lika mycket.
Förresten, får jag ut den effekten ur 405:an utan att skaffa större ventiler?
Ska besikta´n med en kkk24 först, sticker liksom inte ut lika mycket.
Förresten, får jag ut den effekten ur 405:an utan att skaffa större ventiler?
Brinken
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle satsa på större avgashus på en sådan motor om jag fick 1.8bar redan vid 3200+rpm. var detta med fjolårs motorn? visst har du upp daterat tills i år, jag har inte ricktigt hänkt med?Jonas T skrev:Vet inte exakt hur mycket av kapaciteten som utnyttjas En kvalificerad gissning är att den i detta skick producerar någonstans runt 350 äkta hästar. Har 1.8bar vid 3200-3300varv
Kör ganska grovmappat med antagligen väl fet blandning på topp för att vara lite safe Går nog att få ur mer effekt skulle jag tro
//Jonas
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
efter hundratals timmar i flödesbänken så har jag fått ut ca 135cfm/12 och 140cfm/14mm ur en portad och fixad 35mm ventil canal utan att sabba låglyfts flödet (org ca 115cfm), en sådan portning på en rätt byggd motor kan klara 450hk. insugnings canalen är det inga större problem att få att ge upp över 200cfm med org ventilstorlek (org flöde ca 150cfm).MB skrev:
Förresten, får jag ut den effekten ur 405:an utan att skaffa större ventiler?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/