K-jetronic
Moderator: backeliten
Re: K-jetronic
Den ska bara till returen sen hur du gör spelar ingen roll , min går via org ansl på bränsle huvudet / Peter
Re: K-jetronic
Nu så.
Caddy igång, med 2L AGG botten och en portad JHtopp, lättat svänghjul, gamla GTIgrenröret och modifierad K-jet.
Kör med en BTR från Biltema, som verkar lite halvskum, inte alltid mätaren på den visar nåt tryck. 2,2-2,5 bar på styrtrycket. Misstänker dock att det är för lågt systemtryck, pumpen låter illa ibland osv.
Ska koppla in bredbandslambdan och kolla bättre när jag får tid. Säsongsjobbet är igång nu.
Ska fixa några spridare som ser fräschare ut också, samt packningar till spridarna. Vart man nu kan köpa det för ett överkomligt pris. Nån som vet?
Caddy igång, med 2L AGG botten och en portad JHtopp, lättat svänghjul, gamla GTIgrenröret och modifierad K-jet.
Kör med en BTR från Biltema, som verkar lite halvskum, inte alltid mätaren på den visar nåt tryck. 2,2-2,5 bar på styrtrycket. Misstänker dock att det är för lågt systemtryck, pumpen låter illa ibland osv.
Ska koppla in bredbandslambdan och kolla bättre när jag får tid. Säsongsjobbet är igång nu.
Ska fixa några spridare som ser fräschare ut också, samt packningar till spridarna. Vart man nu kan köpa det för ett överkomligt pris. Nån som vet?
Re: K-jetronic
Såg att i nya numret av tidningen Retro Ford så var där en K-jetronic guide.
Har inte läst den själv.
Finns här bla. http://www.pressbyran.se/webbshop/produ ... rd/201406/
Har inte läst den själv.
Finns här bla. http://www.pressbyran.se/webbshop/produ ... rd/201406/
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: K-jetronic
Ja då måste man ju inskaffa en tidning , tack för tipset.
Jag brukar själv mest köpa Classic Ford / Peter
Jag brukar själv mest köpa Classic Ford / Peter
Re: K-jetronic
Det finns många exempel där skivan i luftvågen skrotats och armen länkats till axeln på de individuella spjällhusen. Resultatet blir ett väldigt grovt, men på höga varv fungerande system.
Som jag förstår det ligger tryckfallet på ca 110 mbar över skivan. Det innebär i runda slängar 10% av lufttrycket. Det blir som att köra turbo med -0,1bar. Om man på hög växel på en k-jet bil trampar gasen i botten vilket öppnar spjället och ökar vacuumet som drar skivan som i sin tur reglerar bränslemängden - men skivan tar 10% av luften. Hur mycket måste skivan lyftas för att inte vara i vägen och orsaka tryckfall? Kan man ta bort det befintliga spjället och dra gasvajern till skivan i luftvågen som då fungerar som spjäll istället? Man behåller orginalutseende på motorn men tar bort flaskhalsen. Om man sänker systemtrycket eller lägger brickor mellan arm och skiva?
Som jag förstår det ligger tryckfallet på ca 110 mbar över skivan. Det innebär i runda slängar 10% av lufttrycket. Det blir som att köra turbo med -0,1bar. Om man på hög växel på en k-jet bil trampar gasen i botten vilket öppnar spjället och ökar vacuumet som drar skivan som i sin tur reglerar bränslemängden - men skivan tar 10% av luften. Hur mycket måste skivan lyftas för att inte vara i vägen och orsaka tryckfall? Kan man ta bort det befintliga spjället och dra gasvajern till skivan i luftvågen som då fungerar som spjäll istället? Man behåller orginalutseende på motorn men tar bort flaskhalsen. Om man sänker systemtrycket eller lägger brickor mellan arm och skiva?
Re: K-jetronic
Ny fråga:
Om luftvågen har ett tryckfall på 110mbar, dvs ungefär 10% av lufttrycket - hur ska man då se på flödet i toppen? Normalt mäter man flöde vid 28", men är då siffran vid 25" mer rättvisande för att få en uppfattning om toppens kapacitet?
Om luftvågen har ett tryckfall på 110mbar, dvs ungefär 10% av lufttrycket - hur ska man då se på flödet i toppen? Normalt mäter man flöde vid 28", men är då siffran vid 25" mer rättvisande för att få en uppfattning om toppens kapacitet?
Re: K-jetronic
Lite funderingar på att turbokonvertera en 190E 2.6 med K-jet. Ingen märkvärdig effekt, mest för skojs skull. Men har verkligen noll koll på detta sprut.
Planen var att modifiera dit en progressiv btr och en bredbandslambda, men så enkelt kan det väl inte vara för att få det att lira?.
Tips och tricks mottages mer än gärna!
Planen var att modifiera dit en progressiv btr och en bredbandslambda, men så enkelt kan det väl inte vara för att få det att lira?.
Tips och tricks mottages mer än gärna!
Re: K-jetronic
Är inte så har på k-jet men har bestämt för mig att det inte går att montera btr på k-jet då bränsle tryck styrs mekaniskt och steglöst och även spriterna styrs av bränsletryck. Har dock en fundering på om man skulle kunna ta k-jet spridare till hjälp sprut igenom att styra dom igenom just en progressiv btr:) bara en fundering som nån gärna får förklara hur jag tänkt fel;)
Mvh
Mvh
Re: K-jetronic
Jag har en btr som styr styrtrycket på min trimmade caddy. Original regulatorn är bortplockad.
Re: K-jetronic
Okej tänkte inte att man kan styra styrtrycket dock blir det inte som på ett "vanligt" sprut
Re: K-jetronic
De K-jet som sitter original på turbomotorer är väl helt enkelt byggda så att turbon suger genom luftvågen? Om man gör så på ett sugmotorsprut bör det ju bli hyfsat rätt också eftersom luftvågen mäter mängden luft som sugs in och släpper på lagom mycket soppa till det.
Re: K-jetronic
Ja självklart borde man väll montera vågen innan turbon!:)
Re: K-jetronic
Till Mercedes 300E finns ett turbokit vid namn TURBOTECHNICS, det monteras rakt på k-jet och skall lira kanon trots att turbon "trycker" igenom luftvågen. Dock kan jag inte hitta någon mer information vilka mer modifieringar som görs när detta kit används. Någon ide? Ser ut som det sitter en extra btr på en av bilderna.
Sen finns även Mosselman med motsvarande.
Sen finns även Mosselman med motsvarande.
Re: K-jetronic
Løsningen er like enkel som den er genial:
http://i15.photobucket.com/albums/a359/ ... eblock.jpg
Søkeord capri mfiturbo k-jetturbo
http://i15.photobucket.com/albums/a359/ ... eblock.jpg
Søkeord capri mfiturbo k-jetturbo