Hallo, då har jag byt wastegateklocka och nu går det å begränsa laddtrycket. Kula och fjäder-typ pysventil funkar ochså nu..
Så till nuläge:
På tomgång är lambda på 12,4-12,6.
När jag gasar lite på, börjar värdet å gå ner, och på 0,2-0,3 bar i ladd, så faller det under lambda 11,7. Samtidigt vil liksom inte bilen, den tvekar. Nu verkar detta henga ihop med at tändningen ändras jag kjör med original Volvo 240 turbo- tändning, bara med Biltema torrspole.
Jag funderar på å stumma tändningen på 20-22 grader, men funderar på hur detta går på lugn kjörning med grupp A-turbo (større kompressordel änn grupp A) och komp på ca 7,0:1... (på grund av lågt komp borde det funka, ska testa..)
När laddet börjar komma, går lambda ner till 10,8 men magrar ur upp mot 12,3- 12,5 relativt snabbt och från 0,8 bar i ladd är den relativt stabil till 1,2 bar, där är den uppe i 13 i lambda, och aksellerasjonen dör ut..
Vad jag har läst borde systemet gå för fett, men det går magert där uppe...
Jag åker med et MB500 v8-sprut och hus/våg (nummer slutar på 111, sprutet ska räcka til typ 450hk). Utgångarna brokopplade til guldspridare. Systemtryck på 6,8-7 bar och styrtrycket fast på 1,2 bar. Vågen och huset är från samma Mb500.
Motor:
B21et bottendel. Preppat 405-topp med 46/40 ventiler mycket portat (toppen är säckert god för typ 700hk)
k-kam
preppad 940 grenrör, A/R 0,68 på turbinhus och större kompressordel änn grupp A (typ T-70)
Originala fördelaren från B21ET
Så mina frågor: (Daniel Steen fick tankorna igång igjen..)
Är det tändningen som strular till det, verkar så..?..(blir å testa stumt)
Stallar plattan, måste jag få en sådär sak som monteras oppå plattan för å lura plattan längre ner i konan?
Borde jag finna et annat styrtryck.... kan det va för lågt
Borde jag byta til en annan vågdel, jag har en vågdel från Porsche 928 som har 10-14mm större diameter på plattan och en annan kona. delenummer är:0 438 120 205 ?
I prinsipp borde min motor klara av typ 320-340hk på 1,1 bar.
Mitt bränsledon klarar faktisk av mer bränsle änn dom första grupp-A-spruten, som beskriven av Daniel, men jag borde kanskje byta till Porsche våg-del, men jag har inte samma våg-del som Daniel beskrev.
MVH
Per-Åge