K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

simon.s skrev:en liten ändring, kolla närmare på mitt k-jet, hade bränslehuvud 068 i slutet, så verkar vara från en mercedes 380sl, verka även suttit på vissa 500sl runt 83.
Efter att surfat runt lite verkar det som om 068 huvudet var en acceptabel ersättare för gjutna 012 som bla satt på 6,9 liters motorn.

Jag köpte en likadan och tänkte mäta upp lite i veckan så får vi se vad den ger. Skulle nog gissa på närmare 2 liter/min.
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Inlägg av simon.s »

gegge skrev:
simon.s skrev:en liten ändring, kolla närmare på mitt k-jet, hade bränslehuvud 068 i slutet, så verkar vara från en mercedes 380sl, verka även suttit på vissa 500sl runt 83.
Efter att surfat runt lite verkar det som om 068 huvudet var en acceptabel ersättare för gjutna 012 som bla satt på 6,9 liters motorn.

Jag köpte en likadan och tänkte mäta upp lite i veckan så får vi se vad den ger. Skulle nog gissa på närmare 2 liter/min.
Okej, där ser man.

Ja mät upp lite får vi se vad det ger, ska mäta upp vårat så fort vi har slangarna hemma, ska iväg och få nya tillverkade i veckan, så man kan få ihop och börja justera in snart, är tänkt bilen ska vara körklar till oktober då den ska till gelleråsen.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

på trycket...!

Inlägg av J.Lundin »

Jag skulle inte rekommendera att trycka igenom ett K-Jet, det är ju gjort för att sugas igenom. Som jag ser det kommer ingenting att stämma då våghuset trycksätts, då skall huset hantera luft med annan densitet än den som luftkonan och styrtrycket är beräknat för. Tycker man det är svårt att få till ett K-Jet som det är, så lär det knappast bli lättare om man trycksätter det.... :D
LeoS
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 28, 2009 2:08 am
Ort: Hörby

Inlägg av LeoS »

hmm jahapp,de e väl kanske anledningen till att man inte bygger det så oxå,hehe

någon som testat?
det borde ju funka som vanligt innan laddtryck, hade kunnat ha ett till för när laddtrycket kommer,och kanske ladda 0.5.
typ som på amazonen som länkades till innan..
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Fick äntligen ett vettigt svar från USA:

Carl,

The spec on the early 012 is 65 – 72 CCs @ 78/82 PSI
On the late adjustable 111 it is 55 – 80 CCs @ 78-82PSI

Our tech feels that he can get somewhere between 17% & 22% increase on your old 102 unit. That would put it in the high end of 111 range. The only way to know for sure is to start the shimming process and test as we go.

Regards,

Bruce Dankmyer

info@fuelparts.com


Har frågat i vad för enhet och om 068 är lika bra. Men slutsatsen är att en 111 flödar 10% mer än en 012 som räcker till 300 standardhästar i 6.9:an.

Skulle gissa att det är totalt 80 cubicinch/min dvs 1,3 liter/min vilket låter som 300hk enligt Lundin :?

EDIT:

The spec on the early 012 is 65 – 72 CC in 20 secs @ 78/82 PSI
On the late adjustable 111 it is 55 – 80 CCs in 20 secs @ 78-82PSI

Vilket innebär 240ml/min :shock: Så gott som 2 liter i minuten vilket räcker till minst 450 hästar 8)
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Inlägg av simon.s »

Update

På onsdag kommer nya bränsleslangarna hem till garaget :D

Ska införskaffa lite smått o gott som behövs då de mesta inte passar längre.

Det närmar sig så sakterliga 8)
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Inlägg av simon.s »

Angående merca bränslehuvudet.

vet någon vilka anslutningar som ska till vilka spridare? sånt fall mottager jag det gärna.

Eller spelar de ingen roll, dra vilken slang till vilken spridare som helst?

har nämligen fått hem slangar och allt nu, så fattas något rör mellan turbo o k.jet, ett fäste för 4 spridare. annars finns de mesta för uppstart.

//Simon
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Valbart.

Inlägg av J.Lundin »

Det finns ingen speciell ordning, det är därmed fritt att välja vilket uttag du vill till respektive spridare
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Re: Valbart.

Inlägg av simon.s »

J.Lundin skrev:Det finns ingen speciell ordning, det är därmed fritt att välja vilket uttag du vill till respektive spridare
kalas, då är det bara o dra fast dom nu.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Systemtryck

Inlägg av PerAage »

Hej. Har en fråga til Janne (som jag gkömde ställa sist :D )
Hur mycket går det å schimsa systemtrycket utan at det går åt helvette.?

Sprutet är et ställbart från mercedes 450-500. Jag åker nu med 6,9-7 bar systemtryck, 1,1-1,2 bar styrtryck, brokopplade utgångar til 4 mercedes guldspridare.

242an, med B21, maxportad 405a och K-kam magrar ur när turbon värkligen kickar till och turbotrycket går upp mot 1,3-1,4 bar :wink:
Är en Grupp-A-turbo, men med endel större kompressorhus, Borde hänga med till ca 400hk.
Verkar som at vågen inte går långt nok ner, men med det styrtrycket jag åker, är nog heller problemet at sprutet leverar för lite bränsle. Sprutet svarade mycket bra på en schimsning från 6 bar till 7, så frågan är om jag ska schimsa til 8 bar?

På grund av det originala tändsystemet är den rätt död på låga varv/belastningar, men när den kickar till, måste jag va klar till å gå av gasen då jag inte har begränsat laddet så bra....
Men tycker bilen vill ha mycket ladd... så om sprutet inte hadde magrat ut i lambda, så hadde det varit kul å kunna dra motoren på varv med detta trycket.
:hihi:
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Rejält på trycket...!

Inlägg av J.Lundin »

Det enda som brukar hända då man ökar på systemtrycket över 7-8Bar är att O-ringstätningen i övergången mellan cylinder och hus för respektive spridares differenstrycksventil går sönder. Så ju högre systemtryck desto kortare livslängd får man på dessa O-ringar. Eventuellt kan även stålmembranet få tryckskador på de ytor som de inre munstyckena vilar emot. Men det är väl ingen numer som har så pass gamla bränsledon så att det är utrustat med stålmembran.... :D
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Inlägg av PerAage »

Vilka symptomer får man när en sådan o-ring strular? Läcker det ur bränsledonet, eller blir det lågvarvsproblem?

Tycker du at jag ska häva systemtrycket från 7 bar till typ 7,5 bar och håppas at det håller, eller borde jag ändra på konan?
Fattar juh at det är på egen risk, men jag skulle villa prova lite mer systemtryck...
Vad tycker man?
Alternativet är pressostat och kallstartspridare, men då kan man juh gå över till elektronik...
:?
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Läckage

Inlägg av J.Lundin »

Det är bara att prova med att höja systemtrycket och se vad som händer, går det så går det. Det är sällan att O-ringarna går på lunch direkt. När dom börjar läcka så brukar soppan gå ner i våghuset, med allt vad det innebär.... :D
Daniel Steén
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
Ort: Söderhamn

Inlägg av Daniel Steén »

Kul med en K-jet diskussion.

Jag har själv labbat en del med spruten och tänkte dela med mej av mina erfarenheter.

Ett standard B21ET bränslehuvud Bosch 0 438 100 115 med 7 kilos systemtryck (justerat enligt Volvos B21ETL Grupp-A 225 hk anvisning) flödade strax över 300ml/min när jag testade vilket räcker bra precis till denna effekt men inte mer än så.

Har även provflödat ett MB V8 aluminium bränslehuvud Bosch 0 438 100 068. Det kom från en tidig Grupp-A bil.
Dom första Grupp-A bilarna åkte med MB 068 huvud och Porsche 928 luftvåg Bosch 0 438 120 049. Bränslehuvudet var bryggat med korta teflonslangar dvs två utgångar till en spridare. Systemtrycket var runt 7 kilo och det flödade 530-580ml/min med Guldspridare vilket var den mängd Volvo körde med. Den högre mängden på 3:ans cyl. då den gick varmast. Tror inte att det bränslehuvudet var gnistat utan det flödade så pass mycket bryggkopplat. Det sprutet är numera sålt.

Det sprut jag har nu är ett äkta Volvo Grupp-A Racing sprut som i grunden är ett MB V8 bränslehuvud men race preppat av Bosch.
Porsche använde det på sina Turbo 934 RSR tävlingsbilar därav smeknamnet "Grupp-A Porsche sprutet"
Dessa bränslehuvuden har speciella Boschnummer. Alla jag har sett har olika nummer. Alla börjar med 4250/ sen XXXXXE.
Mitt bränslehuvud har nr. 4250/21950E

Precis som Lundin säger så går det att byta luftkona (Växelkona) på luftvågen som har en annan gjutning än dom som sitter på vanliga personbilar. Min luftvåg har nr. B 438 120 363 928 001.
Samma här dom vågar jag har tittat på har alla olika nr. SKUMT!

Här händer det lite när man provflödar. Detta bränslehuvud har 4 utgångar pluggade. Med 8,5 bars systemtryck vid stängd klappa så flödar det 600ml/min per spridare... :thumbright: Vilket räcker till över 400Hk.

Kan även tillägga att Volvo körde med ett styrtryck så högt som 3,8-4,2 bar annars gick dom apa... :wink:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

1,1 bar..

Inlägg av PerAage »

Hallo, då har jag byt wastegateklocka och nu går det å begränsa laddtrycket. Kula och fjäder-typ pysventil funkar ochså nu.. ;)

Så till nuläge:
På tomgång är lambda på 12,4-12,6.
När jag gasar lite på, börjar värdet å gå ner, och på 0,2-0,3 bar i ladd, så faller det under lambda 11,7. Samtidigt vil liksom inte bilen, den tvekar. Nu verkar detta henga ihop med at tändningen ändras jag kjör med original Volvo 240 turbo- tändning, bara med Biltema torrspole.

Jag funderar på å stumma tändningen på 20-22 grader, men funderar på hur detta går på lugn kjörning med grupp A-turbo (større kompressordel änn grupp A) och komp på ca 7,0:1... (på grund av lågt komp borde det funka, ska testa..)

När laddet börjar komma, går lambda ner till 10,8 men magrar ur upp mot 12,3- 12,5 relativt snabbt och från 0,8 bar i ladd är den relativt stabil till 1,2 bar, där är den uppe i 13 i lambda, och aksellerasjonen dör ut..
Vad jag har läst borde systemet gå för fett, men det går magert där uppe...
Jag åker med et MB500 v8-sprut och hus/våg (nummer slutar på 111, sprutet ska räcka til typ 450hk). Utgångarna brokopplade til guldspridare. Systemtryck på 6,8-7 bar och styrtrycket fast på 1,2 bar. Vågen och huset är från samma Mb500.

Motor:
B21et bottendel. Preppat 405-topp med 46/40 ventiler mycket portat (toppen är säckert god för typ 700hk)
k-kam
preppad 940 grenrör, A/R 0,68 på turbinhus och större kompressordel änn grupp A (typ T-70)
Originala fördelaren från B21ET

Så mina frågor: (Daniel Steen fick tankorna igång igjen..)

Är det tändningen som strular till det, verkar så..?..(blir å testa stumt)
Stallar plattan, måste jag få en sådär sak som monteras oppå plattan för å lura plattan längre ner i konan?
Borde jag finna et annat styrtryck.... kan det va för lågt

Borde jag byta til en annan vågdel, jag har en vågdel från Porsche 928 som har 10-14mm större diameter på plattan och en annan kona. delenummer är:0 438 120 205 ?

I prinsipp borde min motor klara av typ 320-340hk på 1,1 bar.
Mitt bränsledon klarar faktisk av mer bränsle änn dom första grupp-A-spruten, som beskriven av Daniel, men jag borde kanskje byta till Porsche våg-del, men jag har inte samma våg-del som Daniel beskrev.

MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar