Sida 21 av 26

Re: K-jetronic

Postat: mån dec 23, 2013 12:04 am
av Manfred
Happ, då har orginalturbon börjat ge upp. Tänkte uppgradera med en något större, nån som har nå tips? En helt standard b21et med 405 topp och k kam.

mvh

Re: K-jetronic

Postat: fre jan 03, 2014 1:37 am
av Manfred
Det fick bli en t3/t4.

Hur mycket laddtryck tå membranet i styrtrycksventilen?

Re: K-jetronic

Postat: lör jan 11, 2014 11:23 am
av volvod6
Hei

Har en b27e i en 264 1977 modell som ikke går og starte når den er kald uten og ha litt gass. Når den er varm starter den og går fint.
Er det noe med choke systemet?

Re: K-jetronic

Postat: lör jan 11, 2014 1:05 pm
av p.hedman
Ja det är det säkert prova och koppla in en start knapp till choke spridaren och dutta lite när du försöker starta den, startar den då så är det bara att felsöka sedan / Peter

Re: K-jetronic

Postat: mån jan 27, 2014 10:19 am
av Butchermardin
Ursäkta trådkapningen, men jag tror att jag har störst möjlighet att få hjälp här då ni verkar kunniga. Jag har ett komplett 240 turbo k-jetronic system med shimsat tryck och dubbla 240 turbo bränslepumpar. Jag undrar om någon vet hur mycket systemet skulle kunna vara värt vid försäljning?

Tack på förhand

Re: K-jetronic

Postat: mån jan 27, 2014 1:06 pm
av loop
Om det är ognistat, så skulle jag inte betala mer vad skroten tar.

Re: K-jetronic

Postat: lör mar 29, 2014 10:00 pm
av danjac
Nu har man äntligen läst igenom tråden. Men har själv frågor. Har en standard 240 GLT med k-jet sugmotor. Den är svårstartad när den är kall och ingen tomgång men håller jag full gas när den väl gå igång och kör tills den blir varm så fungerar den hur bra som helst. Lättstartad blir den också när den blir varm. Gått igenom det mesta tycker jag men är fortfarande tjurig. Någon som vet vad felet kan vara?
Samt håller på experimentera med Mercedes v8 bränslehuvud från 500sel. vågen ska jag ta från Porsche 928 v8 om jag hittar. Spridarna är från Mercedes slutnr 047. Men som bränslesystemet verkade vara ett hemmabygge slängde jag skiten tyvärr. Så nu tänkte jag bygga upp ett nytt anpassat för turbo med lite effekt. Så funderade på 044 pumpar men de har inte alls samma tryck som en pump till k-jet. Så frågan är vart kan man hittar pumpar som passar k-jetronic? Hade lite funderingar att titta på Mercedes pumpar och försöka modda så det funkar till Volvo men de var dyra som fanken nya. Så någon som har uppgraderat bränslesystemet och har lite råd? =) Lite lättare när man har allt löst. Samt tänkte fråga om det skulle kunna köra med styrtrycksventil från Mercedes v8 500sel? Problemet är att den inte är anpassat för turbo men kanske går att ändra på något sätt??

Re: K-jetronic

Postat: sön apr 13, 2014 8:32 pm
av p.hedman
Tjenare !
Jag monterad på ett bränsle huvud från en volvo 240 turbo på Escorten (gamla var ett GLT ) men jag har lite problem med att få till lambdan den ligger på 11,0 och det går ej att magra av den så jag undrar om jag lyckats köra in bränsle bak vägen !!!
Men det var en pil in i donet där jag monterade ingående bränsle ?
Jag hade inget bränsle schema till turbons bränsle huvud så jag gissade..
Ev så har system trycks kolven kärvat men jag ska kolla det lite senare i veckan.
Kan det vara så att jag måste ha spridarna från turbon också ?
Jag använder org GLT nu såg att det skillde något på öppnings trycket !
/ Peter

Re: K-jetronic

Postat: mån apr 14, 2014 12:22 pm
av loop
Är inte glt och turbons bränslehuvud likadana?

Re: K-jetronic

Postat: mån apr 14, 2014 12:31 pm
av Thunderbo1t
Nej.

Re: K-jetronic

Postat: mån apr 14, 2014 3:14 pm
av p.hedman
Turbon huvud ser lika ut som ett till 6-cyl fast 2st utgångar är ej upp borrade.
/ Peter

Re: K-jetronic

Postat: tis apr 15, 2014 7:29 pm
av p.hedman
Till Erland eller J.Lundin eller någon annan som tror sig förstå...
Motorn är en "GLT" med mekaniskt styrd bränsle don för dom som ej vet.
När jag åkte med org bränsle huvud hade jag 2 bar i styrtryck men nu när jag monterade på en större bränsle huvud så "kanske" system trycket 5,5 bar över vinner styr trycket så system trycket lyfter bränsle kolven själv.
Det verkar nästan så då när jag startar så kan jag ha 13,5 i lambda men sedan skenar lambdan i väg tills mätaren ej kan mäta värdet !!!
Jag har mätt retur trycket och det ligger på 0,14 bar och det har det gjort i alla år så det är ej stopp i returen , system tryck 5,5 bar styr tryck 2-2,5 bar retur tryck 0,14 bar.
Är det så enkelt att det endast är för lågt styr tryck ?
Ska prova och höja styr trycket i helgen få se vad som händer !
/ Peter

Re: K-jetronic

Postat: fre apr 18, 2014 4:41 pm
av p.hedman
Hej ja tänk att det va en sådan enkel sak som att co skruven var onormalt upp skruvad så donet alldrig ner på noll !!!
När jag kollade så sprutade det bränsle fast donet var fullt ner ställt.
Så när jag justerade ner co skruven så va problemet borta :)
/ Peter

Re: K-jetronic

Postat: sön maj 11, 2014 12:27 pm
av p.hedman
Som jag skrev i min tråd om Escorten så har jag fått bra fart på Escorten med det nya Turbo k-jet huvudet, det blev en mkt stor skillnad och jag har ca 20% över kapacitet så det kommer att räcka ett bra tag till.
Jag blev mycket överraskad motorn tvekar inte det minsta kan verkligen rekomendera detta till andra.
Hade lite pill i början med att få till utväxlingen men med lite pill så fixade det sig.
14,5 i lambda på tomgång ,13-13,5 lambda under acceleration upp till 7000 då ligger lambda på 14,0 och då växlar jag.
/ Peter

Re: K-jetronic

Postat: mån maj 19, 2014 4:22 pm
av loop
Returen från styrtrycksregulatorn vart tar den vägen? Hittat två olika uppgifter. 1 till en inbyggd ventil i bränslehuvudet 2 till returledningen till tanken, via bränslehuvudet.
Har köpt en ställbar BTR som jag ska koppla in och funderar på om det ska bli ett T-kors och en egen retur eller om man bara kan koppla in den istället för styrtrycksventilen och använda befintlig retur. Om det nu är nån typ av ventil, så kanske man kan modifiera den också?