Sida 25 av 26

Re: K-jetronic

Postat: mån mar 29, 2021 2:56 pm
av Cedric
Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.
Kjet.PNG
Kjet.PNG (323.34 KiB) Visad 3121 gånger

Re: K-jetronic

Postat: tis mar 30, 2021 6:58 am
av fredde_vit_pv
Är det uteslutet att åka med två bränslehuvuden?

Re: K-jetronic

Postat: tis mar 30, 2021 1:08 pm
av Emil_1988
Tack för alla svar! :thumbright:

Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.

Så jag måste helt enkelt få GLT sprutet att leverera mer soppa. Har labbat en hel del med system, styrtryck och olika pumpar för att det skulle bli optimalt med voc motorn. Men nu räcker det inte till, så då måste flaskhalsen sitta i slitsarna.

En brytare till kallstarten kanske vore nåt, men då skulle man ju ha en som slår till vid endast fullast i så fall.

Så jag behöver ett spruthuvud som har 4 utgångar och större slitsar/munstycken än GLT varianten. Alternativt skicka in på gnistning.

Hur ser Saab varianten ut? Har den 4 eller 6 utgångar?

PS: Alla säger 'sätt på förgasare' men det kommer inte på fråga 8)

Re: K-jetronic

Postat: tis mar 30, 2021 2:41 pm
av Emil_1988
0438 100 074 heter det från 240 GLT. Finns inte med på den listan. Men gissar att det stoppar runt 180hk.

Mvh Emil

Re: K-jetronic

Postat: sön apr 11, 2021 6:04 pm
av OttoB
0280170416 är lite större kallstartventil.

Re: K-jetronic

Postat: tis apr 13, 2021 1:22 pm
av Cedric
OttoB skrev: sön apr 11, 2021 6:04 pm 0280170416 är lite större kallstartventil.
Intressant, har aldrig sett nån info om olika flödeskapacitet på kallstartsventilerna. har du några siffror på det?

Re: K-jetronic

Postat: tis apr 13, 2021 8:59 pm
av nkro
Den här tråden har jag glömt. På gamla goda tiden schimsade i alla fall ett fabriksteam systemtrycket till ca 7,5 - 8 bar. Schimsade man för mycket "stack" trycket iväg. Då backar man av lite. Kallstarten sattes på microbrytare på spjället. typ 60 grader öppet.

Re: K-jetronic

Postat: tis apr 13, 2021 11:16 pm
av loop
Cedric skrev: mån mar 29, 2021 2:56 pm Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.

Kjet.PNG
Är det där bara Volvo? Jag har några huvuden, Golf GTI, SAAB, Ford, Volvo, kanske nåt mer.

Sålde ett från Merca v8 till nån här, för flera år sedan.

Re: K-jetronic

Postat: ons feb 08, 2023 3:47 pm
av t-lila
Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅

Re: K-jetronic

Postat: ons feb 08, 2023 9:34 pm
av vebotrimmarn
t-lila skrev: ons feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
ladda upp på youtube och länka hit :)

Re: K-jetronic

Postat: tor feb 09, 2023 10:51 am
av Cedric
t-lila skrev: ons feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
Snyggt motorrum, har du nån koll på hur AFR/Lambdakurvan ser ut på fullast?

Re: K-jetronic

Postat: fre okt 20, 2023 1:31 pm
av t-lila
Hej
Nej ingen lamda kollar på stiften.
Den går lite fett.

Re: K-jetronic

Postat: lör okt 21, 2023 10:34 am
av quattro
Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.


Vänta lite nu, det där verkar du ha fått om bakfoten. Om vi pratar rally så kräver Appendix-K inte alls något strikt originalutförande.
AppK kräver det motorsportsutförande som Volvo på den tiden klassade in med FIA i sina homologeringshandlingar. Jag utesluter inte att det kan finnas något Grupp 1-utförande som innehåller K-jet men om du tittar på alla AppK Volvo240 som körs i rally idag så har dom dubbla Weber-förgasare. Utöver vad som står i homologeringsunderlaget får du dessutom använda utföranden och detaljer som man kan visa att de användes på rallybilar vid tiden 1979-1981, typ.

Pratar du bankörning - de berömda turbomatade "tegelstenarna" - så är det däremot riktigt att dom använde originalsprut och en relativt liten originalturbo. Men det fanns och finns bara en handfull såna bilar medan det bokstavligen dräller av AppK Volvo 240 rallybilar.

Finns massvis av information om detta och officiella styrande handlingar finns också tillgängliga. Dessutom har SBF utsedda besiktningsmän som hjälper dig med att tala om exakt vad du får använda och inte.

Re: K-jetronic

Postat: lör okt 21, 2023 11:39 am
av nkro
Just App K är intressant. Jag var och tittade på en saab 99 8V sugmotor Grp A för många år sedan. Den hade Ford kolvar. Tänkte direkt att här är det borrat och över 2 liter. Lämnade kvar den motorn.

Senare kom jag över en annan 8V sugmotor. Även där satt det Ford kolvar men bortslipat. Till min förvåning var det gamla gjutna V4a kolvar som inte dög till en V4a i rally.

I båda motorerna satt bränslehuvud från turbo motorn. Dom verkar kört så. Men många har nog åsikter om det idag.

/Niklas

Re: K-jetronic

Postat: lör okt 21, 2023 11:07 pm
av quattro
Just App K är intressant. Jag var och tittade på en saab 99 8V sugmotor Grp A för många år sedan. Den hade Ford kolvar.

Vad jag minns såg klasserna ut så här i grova drag:
SAAB 99 har man genom åren i Sverige mest kört i Std-A, i klass special och i klass Ekonomi. Standard-A var ganska strikt och bilarna som gick i den klassen fick inte väga mindre än 10 kg per hästkraft i originalutförande. SAAB 99 EMS passade in här och den hade ju K-Jet. Trimmning var inte tillåtet. Byta till förgasare var inte heller tillåtet. Dock fick man putsa till ritningsmåtten. I klass special körde man dels med turbomotorer utan restriktor och dels med sugmotorer med dubbla Weber. I klass Ekonomi körde man med helt otrimmade originalbilar med enkelförgasare.
SAAB 99 i GrpA var väl turbobilar som bla Blomquist, Ola Strömberg o Per Eklund körde med i internationella tävlingar. Vad som gällde för den vet jag inte men det måste i vilket fall ha styrts av SAABs inklassningshandlingar hos FIA. Och den borde ha haft krav på restriktor på turbon.

SAAB 99 med sugmotor i GrpA känner jag inte till, men det behöver inte betyda att det inte förekom. Men det var inte klass StdA du menade ??

SAAB V4 kunde man köra i klass Special. Det förekom många utföranden med olika cylindervolymer och förgasare. Oftast dubbla Weber med olika utförande på insugningsrör. Alternativet var att köra i Standard-B som i princip betydde helt otrimmat och minst 15 kg per hästkraft i orginalutförande. Putsa upp till ritningsgränserna var OK, tror jag. V4an var en vinnarbil i Standard-B.

I Grp-A, Standard-A och i klass Ekonomi skulle jag inte tro att Fordkolvar var godkänt i en SAAB 99. I klass Special fanns inga såna regler. Man fick borra till klassgränsen vilket för 99an betydde 2000 cc. I stort sett inget alls mao. Men kolvar, ventiler, grenrör, insugningsrör, kamaxel var fritt.