Golf 1.9 TDI rycker vid låg last

En plats för olje-brännare!
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Golf 1.9 TDI rycker vid låg last

Inlägg av m00jons »

Hejsan,
Jag har en golf tdi -94 som rycker vid jämn gas vid låg last. Ryckandet försvinner så fort man gasar på lite men återkommer när man släpper av igen.
Det är rätt iriterande eftersom motorn rycker nästan hela tiden när man glider fram i 90-100.
Har inte ägt bilen så länge, så jag vet ingen historia om den.
Det jag vet är att den är nyservad med alla filter. K-värde vid besiktning = 2.0
Finns det nån som har någon aning vad det kan bero på? Läste någonstans att trimning kunde ge detta beteende, men såvitt jag vet är den inte trimmad.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

pröva byt dieselfilter
Projekt:
Taksänkt amazon-67
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Har testat att byta bränslefilter, men problemet kvarstår.
Det låter lite som om den skulle "bluddra", typ som en bensinare som går alldeles för fett, när den börjar rycka. Ingen som haft samma problem på denna motor.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

m00jons skrev:Har testat att byta bränslefilter, men problemet kvarstår.
Det låter lite som om den skulle "bluddra", typ som en bensinare som går alldeles för fett, när den börjar rycka. Ingen som haft samma problem på denna motor.
/Micke
Kolla luftfilter med.
Skulle nästan kunna gissa på vacum slangar som spruckit för dig kolla! :idea:
Diesel
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Luftfiltret är nytt.
Kollade lite på slangarna idag, men mest för att se att de satt på plats. Får demontera dem och sugtesta då.
Var kollar man motorkoden för en sån här motor nånstans?
Är helt ny på dieselgolfar, men mekat bensinbilar åt mig själv har jag gjort i snart 20år.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Om du är ute efter diagnosuttaget så sitter det under ett lock egemter askkoppen.
Kan vara så att det sitter under ett par täcklock åvanför askkoppen också, men tror det bara var 92-93.

Kolla så du har stabil spänning i styrdonet.
Rätt vanligt med dåligt strömförsörjningsrelä.
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

j björk skrev:Om du är ute efter diagnosuttaget så sitter det under ett lock egemter askkoppen.
Kan vara så att det sitter under ett par täcklock åvanför askkoppen också, men tror det bara var 92-93.
.
Jag menade snarare vilken beteckning motorn har, det finns väl lite olika betecknigar på dessa har jag hört.
Det är en 55kW motor förresten
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

m00jons skrev:
j björk skrev:Om du är ute efter diagnosuttaget så sitter det under ett lock egemter askkoppen.
Kan vara så att det sitter under ett par täcklock åvanför askkoppen också, men tror det bara var 92-93.
.
Jag menade snarare vilken beteckning motorn har, det finns väl lite olika betecknigar på dessa har jag hört.
Det är en 55kW motor förresten
se ved 2 ev ved 3ans sylinder( på blocket) der er ett slipt området hvor motorkoden står( fx: ADK 123456)
eller i serviceboken kan det være limt inn ett strekkodelapp med VINnr på dom ulike greiern: fx ADK CFG NOA/CK
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

eller at luftmængdemåleren er defekt :shock:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

caterpillar skrev:eller at luftmængdemåleren er defekt :shock:
Ja jag misstänker också det, har tagit lös den för att kolla så det inte fanns något skräp i vägen.
Men ett sånt fel borde väl synas med diagnosverktyg.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

trekk ut den elkontakten å prøve å kjøre uten den tilkoblet: nye dings til diesel: www.blimportcentra.se
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

caterpillar skrev:trekk ut den elkontakten å prøve å kjøre uten den tilkoblet: nye dings til diesel: www.blimportcentra.se
Jag testade att dra ur kontakten och köra en vända idag, men då gick bilen som en gammal merca diesel. Svarade inte alls när turbon började ladda. Så LMM verkar göra nåt iaf, kanske den inte stämmer vid låglast bara.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

kolla egr ventilen så den rör sig som den ska. kolla även slangar.. dessa felen har jag haft på min audi tdi när den har varit tjurig..
180zx..

joel lindell
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

hej igen,
Nu har jag bytt alla vacuumslangar, kollat EGR ventilen.
Har även besökt en bosch serviceverkstad, killen som provkörde bilen trodde inte att det var motorn som ryckte,. Hans teori var att nån drivknut var så sliten att vibrationerna kom därifrån. Hm
Jag har iaf rivit ned höger drivaxel och gjort ren samt kollat över ytorna i knutarna. Inga tecken på extrema slitage där, brukar kunna bli urgröpningar på väldigt slitna knutar men icke.
Tappade sen inspirationen och ska väl riva ner vänster axel snart.
Är det nån som varit utsatt virationer som känns som ryckningar pga slitna drivknutar?
Eftersom den slirar lite lätt på kopplingen så river jag ev. ned lådan samtidigt.
Jag börjar fundera på om det kan vara så att fjädrarna i lamellen kan vara slut så att ryckningarna kommer därifrån.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Skriv svar