Lambda värden luft/bränsle
Lambda värden luft/bränsle
Nu när bredbands Lambda mätare börjar komma så starkt och fler o fler mäter.
Vad brukar en bra byggd turbo motor behöva för a/f ratio?
"en bra motor 2.2 liter och 550 hk ca"
Är det 12.7 som gäller där oxå?
Är blandingen lika över hela varvtals registret?
Är blandningen lika oberoende av laddtryck?
Blir blandings förhållade olika beroende på bränsle typ toluen inblandning i 98 supergreen
aspen, csp, motorsport 103,ag, shell osv
Har någon erfarenhet?
Vad brukar en bra byggd turbo motor behöva för a/f ratio?
"en bra motor 2.2 liter och 550 hk ca"
Är det 12.7 som gäller där oxå?
Är blandingen lika över hela varvtals registret?
Är blandningen lika oberoende av laddtryck?
Blir blandings förhållade olika beroende på bränsle typ toluen inblandning i 98 supergreen
aspen, csp, motorsport 103,ag, shell osv
Har någon erfarenhet?
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Bredbandslamda är bra för att grundmappa snabt. Men du bör ha avgastemp också.
12.7:1 är ju det som skall ge mest effekt. Men du kanske märker på avgastempen att motorn går för varm. Då måste du feta på blandningen iaf.
Lägre ner i registret så kan du snåla för att få upp avgastempen fortare. Då får du bättre responce på turbon.
Sen är det tändingen också. Avgastempen sjunker med mer förtändning. Men för mycket så närmar du dig spikningar och då stiger tempen igen.
12.7:1 är ju det som skall ge mest effekt. Men du kanske märker på avgastempen att motorn går för varm. Då måste du feta på blandningen iaf.
Lägre ner i registret så kan du snåla för att få upp avgastempen fortare. Då får du bättre responce på turbon.
Sen är det tändingen också. Avgastempen sjunker med mer förtändning. Men för mycket så närmar du dig spikningar och då stiger tempen igen.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lamda värden luft/bränsle
Det beror mycket på motor, laddtryck, bränslekvalitet. Men med max laddtryck på 98 oktan så gäller det att kyla med mycket bränslem typ 11:1.Nu när bredbands-lamda börjar komma så starkt och fler o fler mäter.
Vad brukar en bra byggd turbo motor behöva för a/f ratio?
"en bra motor 2.2 liter och 550 hk ca"
Är det 12.7 som gäller där oxå?
Är motorn spiknings känslig vid ett visst varvtal så behövs lite extra bränsle där, eller lite mindre laddtryck. Lite mindre tändning är sista utväg speciellt om den redan är ganska låg - då avgastempen kan bli riktigt hög.Är blandingen lika över hela varvtals registret?
Nej den behöver inte va så fet på lite lägre tryck, då fungerar sugmotor lamda-värden (typ 12.5-13:1)Är blandningen lika oberoende av laddtryck?
Visst blir den lite annorlunda med toluen men i praktiken så blir det inte stor skillnad med 10-15% inblandning. Tändförstälningen kan man dock öka några grader om man inte laddar ännu mer istället. På låg last kan man öka tändningen utan problem då toulenet sänker förbränningshastigheten.Blir blandingsförhållade olika beroende på bränsle typ toluen inblandning i 98 supergreen aspen, csp, motorsport 103,ag, shell osv
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tack för två bra svar...
Fler som har erfarenheter och kan dela med sig?
Fler som har erfarenheter och kan dela med sig?
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Säger som Jens, det varierar väldigt mycket emellan motorer och design. Har sett samma 4ventilsmotor ge olika resultat, 95oktan 450hp a/f 10.8 vid 1.45bar = väldigt spikbenägen = dåligt kamval och senare 620 på 95oktan a/f 12.2 vid 1.9bar!
Men! Macksoppan som vi har är ju rent ut sagt skit, ex tävlingsskotrar som kommer direkt från staterna fungerar inte på vår bensin. Hör väl inte till saken men ger en lite huvudbry.
Så i ditt exempel... 550hp 2.2liter bör gå ganska smärtfritt på macksoppa. Låt säga vågonstans kring 1.5bar a/f 11.5 - 12.0 skall vara möjligt. Har fått för mig att Utformning av förbränningsrummen är macksoppans fiende nr:1. Bensinförbrukningskrav på fabrikanter ger mycket virvelförbränning och mycket squish, inte synonymt med höga laddtryck och handelsbensin.
Men! Macksoppan som vi har är ju rent ut sagt skit, ex tävlingsskotrar som kommer direkt från staterna fungerar inte på vår bensin. Hör väl inte till saken men ger en lite huvudbry.
Så i ditt exempel... 550hp 2.2liter bör gå ganska smärtfritt på macksoppa. Låt säga vågonstans kring 1.5bar a/f 11.5 - 12.0 skall vara möjligt. Har fått för mig att Utformning av förbränningsrummen är macksoppans fiende nr:1. Bensinförbrukningskrav på fabrikanter ger mycket virvelförbränning och mycket squish, inte synonymt med höga laddtryck och handelsbensin.
gammal tråd men frågar ändå:
nu när jag mappade mitt sprut stog det manualen att man skulle sikta på af 14,64 är väll lambda 1 har jag för mig, men är det mer för att hålla igen på avgaser lr kan de va så för "snällare" motorer som kanske inte går lika hårt?
med tanke på de af 12 som ni skrev.
är nybörjare som vill veta mer.. tacksam för svar.
nu när jag mappade mitt sprut stog det manualen att man skulle sikta på af 14,64 är väll lambda 1 har jag för mig, men är det mer för att hålla igen på avgaser lr kan de va så för "snällare" motorer som kanske inte går lika hårt?
med tanke på de af 12 som ni skrev.
är nybörjare som vill veta mer.. tacksam för svar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
amazon-tic skrev:gammal tråd men frågar ändå:
nu när jag mappade mitt sprut stog det manualen att man skulle sikta på af 14,64 är väll lambda 1 har jag för mig, men är det mer för att hålla igen på avgaser lr kan de va så för "snällare" motorer som kanske inte går lika hårt?
med tanke på de af 12 som ni skrev.
är nybörjare som vill veta mer.. tacksam för svar.
lamda 1 eftersträvar man på låg last (typ lansvägskörnig), på full gas så behövs fetare blandning för att få max effekt och för att kyla motorn.
på tomgång brukar det också behövas lite fetare blandning.
på race motorer med vassa kammar så går det aldrig att köra lamda 1 (vet ej om det beror på att sonden läser fel eller om motorn behöver mer soppa för att gå bra?)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån dec 03, 2007 5:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
T_Hedman: Hur är nu detta med squish o. turbo?
Vi kör B21ET botten, portad 405+K-kam, ca. 7.4:1 komp, 0.6-0.7mm squish, 1.6bar ladd, HX40. Motorn varvar hur bra som helst, ger maxeffekten vid ca. 7000rpm, motoreffekt på rullande landsväg 394hkr. Är inte ännu testad på strippen ordentligt p.g.a. slirande koppling.
Hur vass skall motorn vara för att det skall löna sig att minska (öka avståndet mellan kolven och toppen) på squishen? Skulle ovanbeskrivna motorn fungera bättre med t.ex. 3mm squish? Jag tycker att den funkar utmärkt nu.
Vi kör B21ET botten, portad 405+K-kam, ca. 7.4:1 komp, 0.6-0.7mm squish, 1.6bar ladd, HX40. Motorn varvar hur bra som helst, ger maxeffekten vid ca. 7000rpm, motoreffekt på rullande landsväg 394hkr. Är inte ännu testad på strippen ordentligt p.g.a. slirande koppling.
Hur vass skall motorn vara för att det skall löna sig att minska (öka avståndet mellan kolven och toppen) på squishen? Skulle ovanbeskrivna motorn fungera bättre med t.ex. 3mm squish? Jag tycker att den funkar utmärkt nu.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
squish-effekten avtar med avstanden... man kan nok ikke ha så mye mer enn 1mm før effekten forsvinner ganske fort! (sugmotor iallefall)
har lært at 0.9 til 1.1 er bra! nermere er jo bedre, men da kan stempelet ta i toppen på høye turtall...iallefall med alu-staker! en fordel med liten squish er jo at stempelet også får avgitt endel varme til toppen!
har lært at 0.9 til 1.1 er bra! nermere er jo bedre, men da kan stempelet ta i toppen på høye turtall...iallefall med alu-staker! en fordel med liten squish er jo at stempelet også får avgitt endel varme til toppen!