Sida 4 av 46

Re: 200sx (rödblock 16v) grenrörsmeck

Postat: sön feb 19, 2012 9:49 pm
av dundersmurfen
Några timmar och en smula svetsblänk senare så liknar det ett grenrör. Vanligt svartstål är lite otacksamt att köra med tigen? ville gärna bli porer. Ska ta den hederliga migmaggen å fixa till det sista. Skitsamma hur det ser ut. Orkade egentligen bara tigga det eftersom jag inte vill ha loppor och trådrester trillandes in i turbinen. Ska nog blästra det ändå för säkerhetsskull.

Bara att orka fixa uttag till wasten, vilken dimension tycks det? Har byggt i 48mm mest för att det är nästan samma dimension som i toppen och inloppet till turban. Ville eg använt 42mm..


Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: ons feb 22, 2012 7:55 pm
av dundersmurfen
Hittade en handelstub under bänken...
Tvingat brorsan att göra ett verktyg för trattpressning...
Tvingat brorsan att fräsa en fläns...
Köpte en sats med nya hålsågar på racetema...
Då kan det se ut så här:

Bild

Bild


Några timmar senare såg det ut såhär

Bild

Bild

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: tor feb 23, 2012 8:03 pm
av Plump
annorlunda placering. Men ser ju riktigt bra ut!!!

Hörde även att du fick bra siffror på skylinen när den bänkades i sommras.. :thumbright:

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: tor feb 23, 2012 8:22 pm
av sabaton91
Du har int lust att pressa fler trattar? :)

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: tor feb 23, 2012 10:44 pm
av Smurfenglubb
Tänk vilken snäll brorsa han har som sponsrar med så finfina svarvade och frästa delar.

Trattar kan vi lätt pressa ett gäng.

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: fre feb 24, 2012 10:07 am
av Stener
Jag skulle kunna vara intresserad utav trattar beroende på vad det är för pris på dom. Vad är det för diameter plenum-röret du använt?

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: fre feb 24, 2012 1:28 pm
av dundersmurfen
Trattarna är pressade ur 50*1,75 rör. Plenumet är gjort av en handelstub (annat namn på rör..) 114,3*3,6 tror jag.

Plump, nja det gick ju inte som smort. Laddtrycksventilen la av, försökte fuska upp laddtrycket. Han som körde släppte inte när den gick mot fuelcut utan motorn gick på fullmutter och studsade mot fuelcut. Tror jag hade den på 3kg... Kina insuget exploderade, en kinastake gick av och motor blev helt skrot.. Kina stakarna tål inte varvstoppning på 9k under några sekunder (turbotimer)..

Från detta lärde jag mig att det skall installeras nödstopp till spridare och soppapump. Samt launch på kopplingen så varvstoppet hamnar lägre. För i paniken när insuget exploderade (en jäkla smäll) så försöker man automatiskt få stopp och då sparkar man in koppling och ställer sig på bromsen. Och då skenar motorn ännu värre... Har märkt detta själv då jag provkört bilar som fått gashäng. Första reflexen är att stampa in kopplingen.

Bromsrummet var dessutom inte klart så jag fick inte tunat något. Men vi fick ju se vad gatmappen gav. Runt 540whp vid 1kg. Helt värdelöst att tuna när man inte vet hur resultatet blir. Känns som ett stort fiasko..

Re: 200sx (rödblock 16v) mer garagetimmar..

Postat: fre feb 24, 2012 1:34 pm
av dundersmurfen
Vi kan nog pressa några trattar till. Det var rätt kul :thumbright:

Om ni vill köpa trattar så ta det med brorsan (smurfenglubb).

Re: 200sx (rödblock 16v) todolist första sidan

Postat: fre feb 24, 2012 8:40 pm
av sabaton91
pris på 4 trattar isf? Du kan skicka i PM så slipper det kladdas i tråden :-)

Re: 200sx (rödblock 16v) någon som har en hx40 60mm?

Postat: mån mar 05, 2012 9:58 pm
av dundersmurfen
Har kommit fram till att det är nästan fånigt med min lilla hx40 som bara är på 55mm. Är det någon som behöver bli av med sin 60mm hx40 så hojta! Som ni kanske sett så står det OBR CNC på toppen. Mr Luhr har fixat till den nästan löjligt bra och monterat i några catcams turbopinnar.

Söker även en volvo oljefilter flyttar mojäng till rödblock, den som sitter på turboblockarna hojta om ni har och är i närheten!

För övrigt så pillas det på med allt smålir och runtikring prylar för att färdigställa maskinen. Har lackat topp och vattenpump i silver och klarlack hoppas slippa att det oxiderar och blir fult med tiden. Dragit åt toppen och våndas över att behöva lossa och efterdra sedan.. Ska det efterdras när motorn är varm eller ska den ha kallnat helt? (12.9 samt mls)



igår såg det ut såhär:
Bild


Och idag innan hemgång såhär:
Bild

Re: 200sx (rödblock 16v) någon som har en hx40 60mm?

Postat: tis mar 06, 2012 12:55 am
av philleee
Är den verkligen bara 55? köpte nämligen en likadan o den mäter 60. (Avgashus 17, 7 blad kompressor, 10 turbin, säljaren uppgav 58 vilket var fel då jag tog bort kåpan o mätte själv)

Re: 200sx (rödblock 16v) någon som har en hx40 60mm?

Postat: tis mar 06, 2012 9:19 am
av dundersmurfen
Jodå, det stämmer har mätt noga. Lite synd, blir ju till att skaffa en större.

Re: 200sx (rödblock 16v) någon som har en hx40 60mm?

Postat: tis mar 06, 2012 9:38 am
av TurboTeamSyd
Jag kan ha en sådan oljemojäng du söker i någon gömma! Kan ta en titt idag, så hör av dig om det är intressant :thumbright:

mvh

Re: 200sx (rödblock 16v) någon som har en hx40 60mm?

Postat: tis mar 06, 2012 10:24 am
av philleee
dundersmurfen skrev:Jodå, det stämmer har mätt noga. Lite synd, blir ju till att skaffa en större.
Okej! Känns tråkigt att köpa en för liten turbo :P Går kanske att byta med någon eller bara sälja den du har.

Re: 200sx (rödblock 16v)

Postat: tis mar 06, 2012 11:06 am
av knotan
Börja med den du ut är mitt tips. Tror inte du blir missnöjd direkt...