Några frågor (Bråttom!!)

Diskussioner för erfaret folk
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Några frågor (Bråttom!!)

Inlägg av MiZt »

Hallå

Vet inte vilken avdelning jag ska skriva i, så det får bli här. :D
Jag håller på med mitt första riktiga egna Turbobygge och det är att montera in en ny motor+drivlina i min 242 -76...har jobbat fram och tillbaka några dagar + hela midsommarafton med detta nu och har stött på en del problem :(
satt en B21A motor i förr, men nu sitter det i en turbomotor byggd av lite olika delar (B21 block, 531 topp, mm), och det verkar inte som att allt passar rakt på direkt... :P

1. Är ju orginal mekanisk pump på B21A:n, men jag har köpt en elektronisk pump (Bosch) från en 240 Turbo...hur ska den monteras? kan jag bara montera den vid tanken och sedan dra en slang ur tanken till inloppet och sen framåt från pumpen till insuget? Och måste jag dra slangen TILL pumpen från undersidan av tanken eller orkar pumpen suga bränsle även om den måste suga genom locket på tanken?

2. Insuget är från en 940...går det att anpassa orginal gaswire att passa eller måste jag köpa någon annan (typ 940)??

3. Turbon är en 16T med vinklat avgashus...hur vet jag vilken anslutning som är in och ut för olja och samma för vatten? är det uppmärkt på något sätt...hittar inget? Nån som har bild?

4. Toppen är en 531 med K-kam och fördelaren sitter inte på toppen utan i blocket...har sökt efter märkning på toppen så att man kan se hur dreven ska stå när man monterar kamremmen, men hittar ingen på toppen (men det finns på kamdrevet)...vart sitter den? Någonstans på toppen, på remmen eller nån annanstans?

5. VIKTIGT -> Har en växellåda M46 från en 940...hur F-N får jag den att passa mot kardanet på enklaste/billigaste sätt? går det? Är ju endast 3st bultar på den mot kardanet, och det är väl 4st på både M46 från 240 och 740? Sen är det inte samma splines på kardanet i 240:n och 940:n...HJÄLP!! Någon borde väl ha gjort nåt liknande? Ta ett helt kardan från 240 med M46 och byta växellådans anslutning eller så? :lol:
Eftersom jag inte har någon växellåda + kardan monterat, så är jag inte riktigt säker på vilken vinkel motorn kommer att få, så jag törs inte börja bygga avgassystem+insug :cry:
Har ju möjlighet att montera tillbaka svänghjul+koppling+orginal M45 lådan+kardan, så länge, om det blir Heelt nödvändigt. Hoppas dock att jag slipper detta, så slipper jag ta loss det igen snart?

Tacksam för SNABBA svar....vill helst fortsätta skruva imorgon om det e möjligt...!

/MiZt
3riksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 20, 2005 10:42 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 3riksson »

3. Turbon har 2ingångar och 2utgångar, okej
OLJA UT - EJ gängat hål, utan där bör det vara en fläns
OLJA IN - den mittimot, gängad med banjo

VATTEN IN - spelar ingen roll, gängad med banjo
VATTEN UT - spelar ingen roll, gängad med banjo

skulle det inte vara fläns till oljan så är det det största hålet som är OLJA UT.
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Några frågor (Bråttom!!)

Inlägg av pzn »

MiZt skrev: 4. Toppen är en 531 med K-kam och fördelaren sitter inte på toppen utan i blocket...har sökt efter märkning på toppen så att man kan se hur dreven ska stå när man monterar kamremmen, men hittar ingen på toppen (men det finns på kamdrevet)...vart sitter den? Någonstans på toppen, på remmen eller nån annanstans? /MiZt
Märkningen sitter på plastkåpan runt kamremen om jag minns rätt, den bakre kåpan mot toppen.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

3riksson: Okej...Tack!...då var det som jag trodde med oljan, och vattnet får jag sätta som det passar bäst :)

pzn: Hmmm...undra om jag har någon sådan kåpa...tror att jag bara har den som sitter på den gamla B21:an...samma?
Skriv svar