EklundMotorsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

EklundMotorsport

Inlägg av bönni »

Hej på er!
Jag heter Björn Eklund, och jag har hållit på med BMW och turbo sedan 1993. Efter en liten påtryckning av Mattias här på forumet så ska jag göra en tråd om min BMW E21:a.
Bilen byggde bror min och jag vintern -06, för att köras i rallysprint och backe. Varje år som har gått har medfört förbättringar både i motor och drivlina, i år har bilen fungerat riktigt bra och vi har ofta varit snabbare än fyrhjulsdrivna klassen.
Senaste motorn (-09) har disskuterats i den här tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20702
Jag är inte så mycket för att skriva långa romaner men är det nått ni undrar över så fråga på bara, så har jag nått att skriva om.
Jag tror vi börjar såhär, har en hel del uppdateringar som ska göras i vinter så jag fyller i vart efter som.

Bild
Bild från iso-syöte Backen 2007 ca 2,7km höjdskillnad 70m om jag inte minns fel

Bild
Från Kouvola i sydöstra Finland 2008

Bild
Här är då hjärtat i det hela, den går med 90mm:s wiseco kolvar, 152mm:s volvo H profil stakar och standard vev

Bild
Monterad i bilen

Bild
Nytt för 2009 var denna drevsats från Ludde Davidsson. Har fungerat klanderfritt, trots att vi har andvänt drevsatsen för std M45 volvohus.

Vi har dragit ihop en film från tävlingarna 2009

Bild

Bilder som skulle va i slutet av filmen

Bild

Jag kan avsluta med mitt motto:
"If you have no fear youré not fast enough"

Ha de bra!
Mvh Björn
Senast redigerad av bönni den sön dec 27, 2009 11:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Den är ju bara så jäkla brutal. Kul att du fått upp en tråd. :thumbright:
Vad är det för vattenpump ni kör med?
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fin bil.
Riktigt kul att se att en gammal E21 med M10 fortfarande kan vara konkurenskraftig bra jobbat :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

riktigt cool bil vad är de för effekt i den?fan vill med tävla i den klaassen värkade ju riktigt roligt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är så kul att kolla på film från körning med bilen, det är rätt så växlande och det bromsas lika mycket som det gasas. Tävlingen i LapinLahti gick i ganska tät-bebyggt område, såg knivigt ut - tror det var lite tveksamt på ett ställe om du visste vart du var på väg med bilen efter en skarp vänster, eller var det upptaget i växellådan. :)

micke999: I andra tråden han nämnde där uppe står om motorn, ca 500 hp.

Motorn låter helarg, men för att hålla den frisk hoppas jag att det nu sitter en bredbandslambda i bilen och att ni loggar via sprutet. Just loggningen känns jätteviktig i en sån här bil..

Kollade lite i andra tråden.. att laddtrycket skenar på varv är nog en fördel snarare än en nackdel, då du får lite jämnare vrid hela vägen, i stort sett samma vrid från 5000-8000 rpm är ju riktigt fint!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

bmw02touring skrev:Den är ju bara så jäkla brutal. Kul att du fått upp en tråd. :thumbright:
Vad är det för vattenpump ni kör med?
Gokväll!

Ja vattenpumpen ja, själva pumpen är från stora 6:an M30 och bröstkåpan som den sitter i är en kåpa som satt på vissa av schnitzers 16v motorer. Funkar bra, kör med mellan 60-65 grader.

Bild
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Tackar för de positiva komentarerna! :thumbright:

mattias skrev:Det är så kul att kolla på film från körning med bilen, det är rätt så växlande och det bromsas lika mycket som det gasas. Tävlingen i LapinLahti gick i ganska tät-bebyggt område, såg knivigt ut - tror det var lite tveksamt på ett ställe om du visste vart du var på väg med bilen efter en skarp vänster, eller var det upptaget i växellådan. :)]
Filmen är egentligen mycket längre men tydligen tyckte photobucket att det räckte så. Jag ska se om jag får upp den andra delen. upptaget i lådan... kan bara säga rätt gissat, sen var det bara att glida runt och försöka bättra sej i andra åket.

mattias skrev:Motorn låter helarg, men för att hålla den frisk hoppas jag att det nu sitter en bredbandslambda i bilen och att ni loggar via sprutet. Just loggningen känns jätteviktig i en sån här bil]
Vi har gjort så att varje vår har vi kört den på rullar. Jag har fösökt att montera en LC-1 (innovate) bredbandslambda och logga med men den höll ungefär 5 min, så jag tröttnade.

mattias skrev:Kollade lite i andra tråden.. att laddtrycket skenar på varv är nog en fördel snarare än en nackdel, då du får lite jämnare vrid hela vägen, i stort sett samma vrid från 5000-8000 rpm är ju riktigt fint!

Precis så har jag resonerat också. Kör med en 1bars fjäder, och trycket stiger väldigt snabbt upp till 1bar för att sen sega lite upp till ca 1,4. Jag tror att om man skulle låta den dra iväg till tex 1,5 bar på samma ställe som den gör 1bar nu, så skulle den kanske bli ännu mer svårkörd, eller bara roligare :hihi:
Jag skulle vilja prova lite mindre A/R på turbin, men är lite orolig på vad som händer med de skenande laddtrycket då.
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Här är fortsättningen på filmen

Bild
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Hej!
Jag sitter för mej själv och svär förbannelser över photobucket. Men här kommer förhoppningsvis några bilder.

Bild

En bild på bärarmens justerbara infästning, balken som dom sitter i är förövrigt uppflyttad 80mm.

Bild

Bild på bärarm fram, för den som kan sin e21:a ser var orginal bärarms infästningen är.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Riktigt brutal bil, och fint maskin. Måste vara kul att köra just de du håller på med, verkar ballt ;)
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

peppe skrev:Riktigt brutal bil, och fint maskin. Måste vara kul att köra just de du håller på med, verkar ballt ;)
Tack och bock, kul e just va de e de! :hihi:

Har följt ditt m10 motorbygge, har själv en 1,6l turbo som lite av en reservmotor.
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Skall prova en annan typ av bild uppladdning med aktuella bilder på vad som är pågång nu i vinter. Det blir byte av stötdämpare bak och fram, kör med alldeles för styva dämpare och fjädring nu. Vilket då medför att jag behöver ha mer fjädringsväg bak.

BildBildBild

Vet inte om det här är bättre eller sämre än via photob. men vi prövar såhär.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bönni, tror du blandat ihop Peppe med nån annan - han kör ju båt med 2.0 liter 16v Volvo. :)

Hur som helst, det var inte ett litet ingrepp bak! Den ser riktigt bred ut, en viss 02a här i Sävar får nästan avundsjuka.. och din svänger bra mycket bättre. ;)

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Patrik Axelsson
Forumsberoende

Inlägg av Patrik Axelsson »

Riktigt vackert:)
bönni
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av bönni »

mattias skrev:Bönni, tror du blandat ihop Peppe med nån annan - han kör ju båt med 2.0 liter 16v Volvo. :)
Jo jag blandade ihop båt åkarna lite :doh:

Jag har egentligen kört mest 02:a, vet egentligen inte varför det blev e21 kaross helt plötsligt, men det går ju bra de me.
Skriv svar