Sida 2 av 6

torrsump

Postat: tis dec 08, 2009 4:00 pm
av J.Lundin
Torrsumpstråg till min B20 motor

Bild

Postat: tis dec 08, 2009 4:03 pm
av J.Lundin
Bild

Postat: tis dec 08, 2009 9:30 pm
av Kökarmicke
pump har jag skaffat nu, en 6-stegs verdi. dock saknar jag drev till pumpen, något att modda på veven och nippor till sugstegen om någon har något liggandes som skulle passa :) 25 slutar numren på sugstegen på.

Fint tråg till b20 motorn!

Jag funderar på om man skulle använda två av sugstegen till att suga i toppen, ett på varje sida, känns lite overkill att ha alla fem nere i tråget.
Nu är det ju en rakställd volvo vitfemma som pumpen ska sitta på, och toppen är lite knepigt kunstruerad om man vill suga ur den, det finns två kanaler ner på varje sida, men jag funderar på om man skulle dra ihop dom på utsidan av toppen eller blocket och sedan köra ett sugsteg på varje sida.
Oljan rinner rätt ner på slängarna till veven, så det kanske skulle vara bra att få bort den därifrån.
Men det kanske är mer arbete än det är värt?

Postat: tis dec 08, 2009 10:14 pm
av *L.R*
Om du är beredd att bygga ska du helt klart suga ur toppen separat.
men som sagt, blir en del jobb

fanns en del matnyttigt att läsa i senaste? nummret race car enigineering, info om toyotmotorer med torrsump

Postat: tis dec 08, 2009 10:30 pm
av Kökarmicke
var köpa den tidningen?

Postat: ons dec 09, 2009 7:41 am
av torpis
OFI engineering här i södra landet är rackans finurlig :)

Bild

Bild

http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm

http://www.ofiengineering.se/

Postat: ons dec 09, 2009 8:32 am
av Norbäck
Kökarmicke skrev:pump har jag skaffat nu, en 6-stegs verdi. dock saknar jag drev till pumpen, något att modda på veven och nippor till sugstegen om någon har något liggandes som skulle passa :) 25 slutar numren på sugstegen på.
Hmm, sa aldrig robin att jag har drev ligger? Om inte annat så ska jag köra fram nya så småningom.

Sluta !!!!!

Postat: ons dec 09, 2009 5:27 pm
av calle Bengtsson
Torpis sluta.... Visa sånn porr ...

Faan vad snyggt gjort :) nääää jag måste bygga ihop det jag har först :)

Kul att få massa bra info såhär

Postat: tor dec 10, 2009 7:55 pm
av Blom
varför så grunda tråg???

Postat: tor dec 10, 2009 9:40 pm
av Kökarmicke
b20 tråget känns ju rätt tycker jag för alla möjliga användningsområden för det har ju oljefälla å grejjer, Vitsexablocket skulle jag kunna tänka mig att har lite banracingtanke bakom sig, då det var en dubbelturbomotor istället för en stor singelsnigel, så för att få ner motorn och på såvis få ner tyngdpunkten då?
I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.

Hur går det för er annars då blom? Ha de! :thumbright:

Postat: fre dec 11, 2009 7:00 am
av Blom
jo då, det gå bara fint.

LarC håller på för fullt. Han ska bygga lite fästen och sånt till oljepumpen, samt bygga klart tryckrör + allt småpill.
Blir ju AN kopplingar för trygt 10K :hihi:

LarC bygger ett djupt tråg till torrsumpen, för att få oljan så långt bort från veven som möjligt.

Själv håller jag på att ta ur motorn ur Oldsen, den ska bromsas nån gång efter jul.
Har även fått mina delar till lådan så den ska byggas ihop snarast också.

Lycka till kökarmicke. hoppas du hinner klart till första kjula i maj.

MVH// Blom

Postat: fre dec 11, 2009 9:58 am
av torpis
Kökarmicke skrev: I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.
Nu har jag som sagt väldigt lite kunskap om torrsump, men det primära syftet måste väl vara att undvika surge, dvs att oljepumpen alltid är försedd med olja.

Så ett djup oljetråg med pickupen placerad vid lägsta punkten långt bak måste funka lika bra vid dragracing där accelerationen alltid är åt samma håll.

nummer två att evakuera vevhusgaser och helst ha undertryck i blocket för att minska pumpförluster, men det är nog inte realistiskt att få undertryck i en 1000hk vitmotor, men det kan ju minska övertrycket iaf. Hur mycket vet jag inte.

OFI har vända packboxar och alltid undertryck, men också en förhållandevis låg effekt och laddtryck.

Postat: lör dec 12, 2009 10:01 pm
av Lasse
Vacuumet får man ju bara man har rätt typ av vacuumpump, men det kan man ju få med våtsump också.
Men med torrsump kan man just hålla veven från att plaska runt massa olja som tar kraft :thumbright:
Sen kan det nog vara en god ide med vevskrapor som i Jannes b20 tråg.

Postat: lör dec 12, 2009 10:04 pm
av Lasse
Googlade lite snabbt och hittade denna: http://www.crank-scrapers.com/Volvo.html

Torrsumps tråg

Postat: sön dec 13, 2009 12:09 pm
av J.Lundin
Tanken med de uppvikta plåtbitarna på mitt tråg är att de dels skall ta hand om den olja som veven slänger av, dels fungera som trattar genom att styra ner den eventuella olja som kommer "rinnande" längs väggarna. Jag tittade även på dessa oljeskrapare och man kan applicera dom på detta tråg om man modifierar bottenplåten. Den bottenplåt som syns på bilden skall modifieras så att den får en svag buktning nedåt där slitsarna är. Jag var ute efter att få en så låg sump som det över huvud taget går att få och detta tråg är extremt lågt. Kör man med stroker vev så måste man lägga en distansplatta mellan tråget och blocket.