Effektuppskattning + Lite andra frågor
Effektuppskattning + Lite andra frågor
tänkte göra detta bygge.
men först vill ja ha så mkt synpunkter som möjligt från er som kan...
b20
org. vev
org. stakar
Smidda KS
K eller F kam
chromoly stöts.
toppen är osäker, vet inte ifall ja klarar att porta den själv för turbobruk.
weber 45 * 2
extraktorrör ombyggt
T03 snurra
Saab 900 tryckplatta
4-puckad lamell (dalhems 200mm 995:-)
M46
skulle vilja ha så mkt kommentarer de går på denna idén.
va tror ni de hamnar i effekt väldigt uppskattningsvis?
passar 4-puckade direkt på m46 lådan?
va tycker ni ja ska göra med toppen?
behövs chromoly stöts. till denna motor eller pallar org.?
va tror ni om Ks kolvarna?
ja de va dom frågorna jag har änsålänge.
hoppas att de finns någon som kan svara lite iaf.
MVH
men först vill ja ha så mkt synpunkter som möjligt från er som kan...
b20
org. vev
org. stakar
Smidda KS
K eller F kam
chromoly stöts.
toppen är osäker, vet inte ifall ja klarar att porta den själv för turbobruk.
weber 45 * 2
extraktorrör ombyggt
T03 snurra
Saab 900 tryckplatta
4-puckad lamell (dalhems 200mm 995:-)
M46
skulle vilja ha så mkt kommentarer de går på denna idén.
va tror ni de hamnar i effekt väldigt uppskattningsvis?
passar 4-puckade direkt på m46 lådan?
va tycker ni ja ska göra med toppen?
behövs chromoly stöts. till denna motor eller pallar org.?
va tror ni om Ks kolvarna?
ja de va dom frågorna jag har änsålänge.
hoppas att de finns någon som kan svara lite iaf.
MVH
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Effektuppskattning + Lite andra frågor
Beror ju på vad du kommer köra med för turbo och hur mycket du laddar.Mr.Buster skrev: va tror ni de hamnar i effekt väldigt uppskattningsvis?
Hur bra toppen är gjord m.m men säg mellan 100-300hk.
Det är väll 215mm som sitter standard om jag inte har helt fel?Mr.Buster skrev: passar 4-puckade direkt på m46 lådan?
4-puckad lamell (dalhems 200mm 995:-)
Har du aldrig porta en topp förut och satsar på att ta ut lite effekt så lämna den till någon som verkligen kan detta.Mr.Buster skrev: va tycker ni ja ska göra med toppen?
Det är också en effektfråga. Kör med orginal till att börja med, när du kört sönder några uppsättningar org. så kan du ju köpa nå chromolyMr.Buster skrev: behövs chromoly stöts. till denna motor eller pallar org.?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Org. räcker ganska långt men vill du ha det riktigt driftsäkert så köp smidda.Mr.Buster skrev:
men ska de va nödvändigt att köpa ks smidda?
ja vill satsa på att få ut 240hk iaf. förhoppningsvis.
Hur stort inlopp/utlopp är det på den?? satsa på nån runt 40-48mm inloppMr.Buster skrev: räcker de med t03 snurran då eller ska ja satsa på något större?
hum ja mätte lite nu och antar att med inlopp så menar du där luften går in till hjulet och inte där luften går ut..
så ja fick föjlande mätmått:
inlopp 49-50mm
utlopp 50mm
luftens utväg 34mm
avgas. inväg är ju fyrkantigt:P
men då klarar den av ca 240hk eller? givetvis beror de ju på mkt runt omkring men rent teroretiskt så ska de klara av då.
så ja fick föjlande mätmått:
inlopp 49-50mm
utlopp 50mm
luftens utväg 34mm
avgas. inväg är ju fyrkantigt:P
men då klarar den av ca 240hk eller? givetvis beror de ju på mkt runt omkring men rent teroretiskt så ska de klara av då.
Han menade specifikt kompressor-hjulets minsta diameter. Om du mätte längst ut på tratten får du bakläxa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
finns nog ingen T3:a som har 50mm i inlopp .... min som har trim 60 har 47mm vilket jag tror är det största inloppet så länge det inte är en T3/T4 hybrid eller förklädd hybrid (äkta gruppA).
Smidda kolvar ... hmmm ... jag skulle säga att orginal räcker långt .... så länge man inte varvar över 7500-8000 eller tror att spikningar är något som hör till när man har turbo. Men jag kan tänka mig att en T3 protesterar innan man når dom varven, så åker du T3 och inte satsar på över 250hk så tror jag att du klarar dig fint med standard kolvar.
Men visst, är det mesta fel i motorn så kan man rasa kovar, stakar mm utan att ha speciellt hög effekt. Det är bara till att prova alltid lär du dig något av det
Smidda kolvar ... hmmm ... jag skulle säga att orginal räcker långt .... så länge man inte varvar över 7500-8000 eller tror att spikningar är något som hör till när man har turbo. Men jag kan tänka mig att en T3 protesterar innan man når dom varven, så åker du T3 och inte satsar på över 250hk så tror jag att du klarar dig fint med standard kolvar.
Men visst, är det mesta fel i motorn så kan man rasa kovar, stakar mm utan att ha speciellt hög effekt. Det är bara till att prova alltid lär du dig något av det
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
ok hehe tackar för svaren och läxorna
nu kankse jag kan få tag på en gt40 snurra.
haha är de till att fläska på för mkt? jamenar om man kollar på motorn i övrigt, hållbarheten. och isf är väl smidda ett måste.
en sak till bara, va ska man ta sej till med toppen, fasen Kg tar ju 7700 för steg 2 turbotopp måste väl finnas ett billigare altenativ (och jag kan inte porta själv). sen är de ett måste med dubbla ventilfjädrar?
tack på förhand
nu kankse jag kan få tag på en gt40 snurra.
haha är de till att fläska på för mkt? jamenar om man kollar på motorn i övrigt, hållbarheten. och isf är väl smidda ett måste.
en sak till bara, va ska man ta sej till med toppen, fasen Kg tar ju 7700 för steg 2 turbotopp måste väl finnas ett billigare altenativ (och jag kan inte porta själv). sen är de ett måste med dubbla ventilfjädrar?
tack på förhand
En GT40 är för stor för din motor, jag kommer inte ihåg storleken på inducer/exducer men det är kanske lämpligt på en motor med 170-200 sugmotor-hästar. Med din B20 måste du isf ha kunna varva den till 7000+ och det är då det krävs värre ventilfjädrar, inte nödvändigtvis dubbla, samt värre kam och bra portning.
Alternativet till KG är att Jens kan hjälpa dig i höst/vinter, han har ont om tid just nu.
Som Eric/mAySon och Inge/Tox just sa så är det bättre du kör med så billigt koncept som möjligt först, så du inte förstör en bra uppbyggd motor på första försöket.
Alternativet till KG är att Jens kan hjälpa dig i höst/vinter, han har ont om tid just nu.
Som Eric/mAySon och Inge/Tox just sa så är det bättre du kör med så billigt koncept som möjligt först, så du inte förstör en bra uppbyggd motor på första försöket.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Jag kan ju beskriva mitt motor recept lite snabbt.
bottendelen är helt orginal, topp med 44/38.5 portad av Jens
beg. F-kam, beg. orginal lyftare, beg. orginal stötstänger, nå begagnade dubbla ventilfjädrar och stummad fördelare.
T04e turbo med 48mm inlopp, hemma byggt grenrör som adapter till orginal grenröret.
Om man räknar vad själva motorn kostade så blev det inte många kronor, det ända som kostade var portningen och nya avgasventiler.
Den håller då änsålänge hehe men om man skulle spika sönder nån kolv eller att nånting går åt skogen så har det inte kostat en förmögenhet.
bottendelen är helt orginal, topp med 44/38.5 portad av Jens
beg. F-kam, beg. orginal lyftare, beg. orginal stötstänger, nå begagnade dubbla ventilfjädrar och stummad fördelare.
T04e turbo med 48mm inlopp, hemma byggt grenrör som adapter till orginal grenröret.
Om man räknar vad själva motorn kostade så blev det inte många kronor, det ända som kostade var portningen och nya avgasventiler.
Den håller då änsålänge hehe men om man skulle spika sönder nån kolv eller att nånting går åt skogen så har det inte kostat en förmögenhet.
ok, ja de låter ju som en bra idé kan ja erkänna.
men om ja ändrar om lite i mina planer och kör på detta:
Drivlina:
M45
Saab 900T tryckplatta
4-Puckad 215mm
Motor:
B20 org. borr
org. vev
org. stakar
org. kolvar
K kam
nya lyftare
org. stöts.
portad topp
weber 45*2 och insug
extr. grenrör
t03
stummad fördelare
hur låter dehär då?
de blir lite billigare också
men om ja ändrar om lite i mina planer och kör på detta:
Drivlina:
M45
Saab 900T tryckplatta
4-Puckad 215mm
Motor:
B20 org. borr
org. vev
org. stakar
org. kolvar
K kam
nya lyftare
org. stöts.
portad topp
weber 45*2 och insug
extr. grenrör
t03
stummad fördelare
hur låter dehär då?
de blir lite billigare också