Effektuppskattning + Lite andra frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Effektuppskattning + Lite andra frågor

Inlägg av Mr.Buster »

tänkte göra detta bygge.
men först vill ja ha så mkt synpunkter som möjligt från er som kan...


b20
org. vev
org. stakar
Smidda KS
K eller F kam
chromoly stöts.
toppen är osäker, vet inte ifall ja klarar att porta den själv för turbobruk.
weber 45 * 2
extraktorrör ombyggt
T03 snurra

Saab 900 tryckplatta
4-puckad lamell (dalhems 200mm 995:-)
M46

skulle vilja ha så mkt kommentarer de går på denna idén.
va tror ni de hamnar i effekt väldigt uppskattningsvis?
passar 4-puckade direkt på m46 lådan?
va tycker ni ja ska göra med toppen?
behövs chromoly stöts. till denna motor eller pallar org.?
va tror ni om Ks kolvarna?

ja de va dom frågorna jag har änsålänge.

hoppas att de finns någon som kan svara lite iaf. :wink:


MVH
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vad kan T03:an räcka till?

Är ju inte så mycket att hänga i julgranen :F
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

snälla finns väl någon som kan säga något klokt?

lamellen har jag tagit reda på så de behövs inte svara på.
och ja kan även fixa annan trubo i 3000-4000kr klassen.

men resten av mina frågor snälla någon kan väl svara.. :roll:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mr.Buster skrev:snälla finns väl någon som kan säga något klokt?

lamellen har jag tagit reda på så de behövs inte svara på.
och ja kan även fixa annan trubo i 3000-4000kr klassen.

men resten av mina frågor snälla någon kan väl svara.. :roll:
Näe, jag är inte klok så jag kan tyvärr inte göra det.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Effektuppskattning + Lite andra frågor

Inlägg av Eric Wiklund »

Mr.Buster skrev: va tror ni de hamnar i effekt väldigt uppskattningsvis?
Beror ju på vad du kommer köra med för turbo och hur mycket du laddar.
Hur bra toppen är gjord m.m men säg mellan 100-300hk.

Mr.Buster skrev: passar 4-puckade direkt på m46 lådan?
4-puckad lamell (dalhems 200mm 995:-)
Det är väll 215mm som sitter standard om jag inte har helt fel?
Mr.Buster skrev: va tycker ni ja ska göra med toppen?
Har du aldrig porta en topp förut och satsar på att ta ut lite effekt så lämna den till någon som verkligen kan detta.

Mr.Buster skrev: behövs chromoly stöts. till denna motor eller pallar org.?
Det är också en effektfråga. Kör med orginal till att börja med, när du kört sönder några uppsättningar org. så kan du ju köpa nå chromoly
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

ok tack frö svaren. :wink:

men ska de va nödvändigt att köpa ks smidda?
ja vill satsa på att få ut 240hk iaf. förhoppningsvis.

räcker de med t03 snurran då eller ska ja satsa på något större?

något bra tips var man kan lämna in toppen för en billig peng?
jens har ju logiskt sätt inte tid
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Mr.Buster skrev:
men ska de va nödvändigt att köpa ks smidda?
ja vill satsa på att få ut 240hk iaf. förhoppningsvis.
Org. räcker ganska långt men vill du ha det riktigt driftsäkert så köp smidda.
Mr.Buster skrev: räcker de med t03 snurran då eller ska ja satsa på något större?
Hur stort inlopp/utlopp är det på den?? satsa på nån runt 40-48mm inlopp
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

hum ja mätte lite nu och antar att med inlopp så menar du där luften går in till hjulet och inte där luften går ut..

så ja fick föjlande mätmått:

inlopp 49-50mm
utlopp 50mm

luftens utväg 34mm
avgas. inväg är ju fyrkantigt:P


men då klarar den av ca 240hk eller? givetvis beror de ju på mkt runt omkring men rent teroretiskt så ska de klara av då.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Han menade specifikt kompressor-hjulets minsta diameter. Om du mätte längst ut på tratten får du bakläxa. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

finns nog ingen T3:a som har 50mm i inlopp .... min som har trim 60 har 47mm vilket jag tror är det största inloppet så länge det inte är en T3/T4 hybrid eller förklädd hybrid (äkta gruppA).
Smidda kolvar ... hmmm ... jag skulle säga att orginal räcker långt .... så länge man inte varvar över 7500-8000 eller tror att spikningar är något som hör till när man har turbo. Men jag kan tänka mig att en T3 protesterar innan man når dom varven, så åker du T3 och inte satsar på över 250hk så tror jag att du klarar dig fint med standard kolvar.
Men visst, är det mesta fel i motorn så kan man rasa kovar, stakar mm utan att ha speciellt hög effekt. Det är bara till att prova alltid lär du dig något av det ;)
Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

som tox säger.... om du vet hur man gör/har gjort det förr och känner att du har råd, satsa på smidda kolvar. Om inte så innan du fått allt att fungera så kommer du säkert köra sönder motorn på ett eller annat sätt ändå hehe
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

ok hehe tackar för svaren och läxorna :wink:

nu kankse jag kan få tag på en gt40 snurra.

haha är de till att fläska på för mkt? jamenar om man kollar på motorn i övrigt, hållbarheten. och isf är väl smidda ett måste.

en sak till bara, va ska man ta sej till med toppen, fasen Kg tar ju 7700 för steg 2 turbotopp måste väl finnas ett billigare altenativ (och jag kan inte porta själv). sen är de ett måste med dubbla ventilfjädrar?

tack på förhand :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En GT40 är för stor för din motor, jag kommer inte ihåg storleken på inducer/exducer men det är kanske lämpligt på en motor med 170-200 sugmotor-hästar. Med din B20 måste du isf ha kunna varva den till 7000+ och det är då det krävs värre ventilfjädrar, inte nödvändigtvis dubbla, samt värre kam och bra portning.

Alternativet till KG är att Jens kan hjälpa dig i höst/vinter, han har ont om tid just nu.

Som Eric/mAySon och Inge/Tox just sa så är det bättre du kör med så billigt koncept som möjligt först, så du inte förstör en bra uppbyggd motor på första försöket.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jag kan ju beskriva mitt motor recept lite snabbt.

bottendelen är helt orginal, topp med 44/38.5 portad av Jens
beg. F-kam, beg. orginal lyftare, beg. orginal stötstänger, nå begagnade dubbla ventilfjädrar och stummad fördelare.

T04e turbo med 48mm inlopp, hemma byggt grenrör som adapter till orginal grenröret.

Om man räknar vad själva motorn kostade så blev det inte många kronor, det ända som kostade var portningen och nya avgasventiler.

Den håller då änsålänge hehe men om man skulle spika sönder nån kolv eller att nånting går åt skogen så har det inte kostat en förmögenhet.
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

ok, ja de låter ju som en bra idé kan ja erkänna.
men om ja ändrar om lite i mina planer och kör på detta:

Drivlina:
M45
Saab 900T tryckplatta
4-Puckad 215mm

Motor:
B20 org. borr
org. vev
org. stakar
org. kolvar
K kam
nya lyftare
org. stöts.
portad topp
weber 45*2 och insug
extr. grenrör
t03
stummad fördelare


hur låter dehär då?
de blir lite billigare också
Skriv svar